Prenumerera på Teknikens Värld

Peugeot 508 fyller två stolar

I svångremstider får man rationalisera. Peugeot sparar på slantarna genom att ersätta två modeller med en. Nya 508 ersätter 407 och 607 och ska ge sig i kast med storsäljande Ford Mondeo och VW Passat.

100712-peugeot-508

100712-peugeot-508

Efter ett antal spionbilder och en konceptbil som var ett förklätt exemplar av produktionsbilen finns nu de första officiella bilderna på Peugeot 508. Som väntat ser den ut nästan exakt som konceptbilen 5 by Citroën som visade på Genèvesalongen i våras. Vi får redan nu se 508 i de båda karossformer den kommer att bli tillgänglig som – sedan och kombi. Frankrikes utmanare till mellanklassfavoriterna Ford Mondeo och Volkswagen Passat premiärvisas på Parissalongen i oktober och börjar säljas tidigt nästa år.

508 är inte bara intressant för att den är en helt ny modell som ersätter den gamla svårsålda toppmodellen 607 och föråldrade 407, den är även den första modellen som går i produktion med Peugeots helt nya formspråk. Väck är de tidigare formerna med svulstiga proportioner och enormt gapande luftintag i fronten. Det verkar nästan ha genomförts en revolution i Peugeot-leden med en helomvändning som följd. 508 har en front som är diskret och tillknäppt för att vara en Peugeot. Hela uppenbarelsen påminner en aning om koncernbroderns Citroën C5.

Släktskapet till C5 blir ännu tydligare under skalet eftersom 508 bygger PSA-gruppens 3-plattform som även bildar grund för C5 och utgående Peugeot 407. 508 ska som sagt vara ett mellanting mellan 407 0ch 607 och det den med den äran. Med sina 479 centimeter är den 10 centimeter kortare än 607 och 10 centimeter längre än 407. Kombimodellen är aningen längre med 481 centimeter från för till akter.

Peugeot berättar ännu ingenting om det rent tekniska men de bekräftar att 508 kommer att säljas med ett dieselhybridalternativ. Peugeot kallar sitt system Hybrid4 och säger att det innehåller en turbodieselmotor och en elmotor som tillsammans driver alla fyra hjul och levererar 200 hästkrafter. Koldioxidutsläppen ska hållas under 99 g/km.

De europeiska versionerna av 508 ska byggas i franska Rennes men Peugeot planerar även att tillverka bilar lokalt i Kina.

Läs mer

    Kommentera

    På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

    Läs mer om våra regler

    Du kanske också vill läsa