Nu är de tre: PSA-koncernens paketbilar byggda på EMP2-plattformen. Efter Citroën Berlingo och Opel Combo Life kommer Peugeot Rifter.

Med Citroën Berlingo och Opel Combo Life presenterade så kommer inte direkt Peugeots version av paketbilen (de tre märkena ingår i samma koncern) som någon överraskning. Åndå som innehåller pressmaterialet en del utropstecken.

Det första är namnet. Det blev inte det sedan 1996 inarbetade namnet Partner utan Rifter även om det gamla namnet kanske blir kvar på transportvarianten av modellen.

Det andra utropstecknet är möjligheten till fyrhjulsdrift, bilen lever alltså upp till den tuffa suv-looken som även föregångaren Partner Teepee hade. Själva tekniken kommer från Dangel – ett välbekant namn i Peugeot-sammanhang med en hel del rejäla bilar på sitt CV. Tvivlar du kan du ta del av filmen nedan.

Peugeot Rifter

Liksom Berlingo och Combo Life kommer Rifter i två längder: 440 och 475 centimeter med plats för fem eller sju åkande. Lastvolymen på den stora modellen är mellan 775 liter och 4 000 liter, enligt Peugeot.

Utvändigt skiljer sig Rifter från sina syskon genom svarta palstdetaljer på karossen samt en egen front som inte liknar personbilsmodellerna från Peugeot utan har mer släktskap med transportbilen Expert.

Även invändigt känner vi igen oss men här finns en egen ratt och mätarkluster och man benämner hela förarmiljön som Peugeot i-Cockpit. Noterbart är att vi på bilderna kan se en automatväxlad modell med vridreglage på mittkonsolen. Där syns även ett reglage för fyrhjulsdriften.

Peugeot Rifter

Även Rifter kommer med många moderna hjälpmedel som adaptiv farthållare, dödavinkelnvarnare och automatiskt helljusomkopplare men även med Advanced Grip Control och Hill Assist Descent Control.

Till skillnad från Citroën och Opel så presenterar Peugeot utbudet av motorer och växellådor liksom kombinationerna av dessa:

Bensin 1,2 liter
PureTech 110 hk S&S med en 5-stegad manuell växellåda.
PureTech 130 hk S&S med en 8-stegad automatisk växellåda (kommer 2019).

Diesel 1,5 liter
BlueHDi 130 hk S&S med en 6-stegad manuell växellåda eller en 8-stegad automatisk växellåda.
BlueHDi 100 hk med en 5-stegad manuell växellåda.
BlueHDi 75 hk med en 5-stegad manuell växellåda.
Skynket dras av Peugeot Rifter under Genèvesalongen och kommer till Sverige.

Bilarna ska tillverkas i spanska Vigo och portugisiska Mangualde.

Visa kommentarer
NUVARANDE Peugeot Rifter officiell
NÄSTA Tesla Model X har blivit polisbil