Prenumerera på Teknikens Värld

Polestar 1 officiell – sporthybrid med 600 hk och lång räckvidd

Nu är den presenterad – Polestars första modell efter att företaget tagit klivet till att bli ett fristående bolag med egna modeller. Polestar 1 heter modellen som är paketerad med två elmotorer, en bensinmotor, 600 hästkrafter och en räckvidd på el på hela 15 mil.

Polestar 1

I somras gick Volvo och Polestar ut med ett intressant meddelande till världen. Polestar blir ett eget bilmärke med inriktning på hög tekniknivå, elektrifiering och prestanda. För att klara denna omställning tar man Thomas Ingenlath till hjälp. Han har under de senaste åren varit framgångsrik designchef hos Volvo, men nu är hans nya uppdrag att basa över Polestar som alltså ska konkurrera på en helt ny nivå med de bästa inom klassen prestandabilar.

I dag, fyra månader efter kungörandet, presenterar det nya Polestar första modellen som likt syskonmärket Lynk & Co har tagit en sober väg vad gäller modellbeteckningar. Första modellen heter kort och gott 1, alltså Polestar 1. Den visas i dag upp i Shanghai i Kina, Polestars nya hemmaplan i och med att de ska öppna ett helt nytt produktionscenter i landet i mitten av 2018, närmare bestämt i Chengdu och därmed i samma stad som Volvo redan har en fabrik. Där ska det byggas maximalt 500 stycken Polestar 1 om året från och med mitten av 2019.

Polestar 1

Ingen Volvo-logotyp i nosen, däremot Polestar-emblemet på huven.

Polestar 1 är, som de båda tanklocken på bakskärmarna avslöjar, en laddhybrid, men inte vilken laddhybrid som helst. Den är paketerad med Volvos prisbelönta Drive-E-bensinmotor på 2,0 liter samt med två elmotorer. Bensinmotorn driver framhjulen och de båda elmotorerna på totalt 218 hästkrafter, som är sammankopplade med en planetväxel, driver bakhjulen. Tillsammans står de tre motorerna för en uteffekt på 600 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 1 000 newtonmeter. Några prestandasiffror avslöjas inte i dag men förhandssnacket har luftat siffror klart under fyra sekunder.

Polestar 1

Nej, det är inte baksidan på en router i Polestars kontor. Titta igen…

Elmotorerna får sin kraft från ett batteripack som består av tre enheter på totalt 34 kWh, alltså i ungefär samma storleksordning som i utgående Nissan Leaf (som ju är en ren elbil, i en helt annan klass dessutom). De ska kunna leverera en räckvidd på upp till 15 mil vid körning på enbart el. Ingen annan elektrisk hybridbil är i närheten av den siffran men så har ju också Polestar 1 en batterikapacitet som vida överstiger dagens laddhybriders motsvarigheter. Vid körning på bara el är bilen alltså bakhjulsdriven och de 218 hästkrafterna räcker till för större delen av vardagskörningen. Med ett knapptryck kan man låta alla de 600 frustande hästarna släppas ut på grönbete. Då är bilen inte längre utsläppsfri men i gengäld blir bilen förmodat väldigt snabb och fyrhjulsdriven.

Polestar 1

32 centimeter kortare axelavstånd än Volvo S90.

Polestar 1 är 4,5 meter lång vilket gör den 46 centimeter kortare än Volvo S90, en bil som den påminner mycket om. Polestar har använt Volvos skalbara SPA-plattform som grund men 50 procent av komponenterna är unika för Polestars bil. Axelavståndet är kortat med 32 centimeter för att få till stuket och de rätta vägegenskaperna. Övriga centimeter har plockats från överhängen bak och fram vilket ger denna Gran Turismo-inspirerade och 2+2-sitsiga coupé de rätta proportionerna.

Hur mycket bilen väger återstår att se, men vikten har lagts med lite övervikt över bakaxeln (48 procent fram, 52 procent bak). Vikten sägs vara låg tack vare lättviktskomponenter och inte minst kaross i kolfiber och kolfiberförstärkt plast (CFRP). Bara karossen ska enligt Polestar vara 230 kilo lättare än en konventionell plåtkaross. Dessutom sägs karossens vridstyvhet ha ökat med 45 procent, det är så klart bra för köregenskaperna.

Polestar 1

De båda bakre hjulen drivs av två elmotorer som använder sig av torque vectoring-teknik.

Polestar har, utöver drivlinan, ägnat mycket tid åt de tekniska komponenterna. Exempelvis har de än en gång tagit hjälp från Öhlins genom att använda deras sprillans nya stötdämparsystem Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) som tidigare inte tagit plats i någon annan bil i världen. Med en elektrisk ventil övervakas hela tiden vägförhållande och körbeteende för att på två tusendelar av en sekund justera systemet för optimal väghållning. Systemet kan även kalibreras och ställas in efter förarens önskemål.

Polestar 1

400-millimetersskivor som kramas av ok med sex kolvar. Bromsprestandan sägs ligga i topp.

– De flesta elbilar är snabba – det är en produkt av egenskaperna hos en elektrisk motor. För Polestar är prestandan dock mycket mer holistisk än bara hastigheten rak fram. Det handlar förstås om acceleration, men det handlar också om kurvtagning, inbromsning, fjädringskontroll, chassiåterkoppling och styrkänsla. Det här kallas Polestar Progressive Performance, säger Thomas Ingenlath.

Polestar 1

Interiören känns igen.

Priset för Polestar 1 sägs ligga i regionen runt 1,3 miljoner kronor. Den går att beställa med start i dag, den 17 oktober 2017. Produktionen sätter dock inte igång förrän i mitten av 2019, samma år som Polestar 2, en mellanstor ren elbil, börjar tillverkas. Polestar 2 är tänkt att konkurrera med Tesla Model 3. Något senare kommer Polestar 3, en helt elektrisk suv som prismässigt ska lägga sig mellan Polestar 1 (dyr) och Polestar 2 (mindre dyr). Sannolikt blir det så att Polestar 1 blir enda laddhybriden, följande modeller kommer att vara enbart elektriskt drivna.

Polestar 1

Polestar erbjuder sin första modell till kunderna via en ny typ av ägande. Du behöver inte hosta upp en stor summa pengar för att bli ägare av en Polestar 1, du kan ”leasa” den genom att betala en fast månadsavgift som inkluderar allt. Det är alltså samma koncept som Volvo erbjuder i form av Care by Volvo som nådde en ny nivå i och med introduktionen av Volvo XC40. Förutom service, försäkring och mycket annat ingår även olika bekvämlighetstjänster som i vissa fall kostar en mindre summa som läggs på den befintliga månadsavgiften.
Efter två eller tre år, beroende på vilket avtal man har valt, lämnas bilen helt enkelt tillbaka till Polestar som står redo att ”hyra” ut en ny bil.

Polestar produktionscenter

Polestars nya produktionscenter i Chengdu, Kina. Formgivningen står norska Snöhetta för. Notera testbanan i anslutning till fabriken.

Polestar, som fortfarande kommer att vara en del av Volvo-koncernen men figurera som självständigt bilmärke, kommer så småningom att kunna erbjuda sina kunder en totalupplevelse både vad gäller bilköp och bilägande. Deras nya produktionscenter i kinesiska Chengdu, som möjliggjorts tack vare ett joint venture-samarbete mellan Volvo och två andra bolag inom Geely-koncernen och där sex miljarder kronor har satsats, ska inhysa ett så kallat Polestar Space-område där kunderna på en speciellt framtagen testbana kan köra bilarna på de mest extrema sätt som inte tillåts på vanliga vägar.
När produktionscentret, som har designats av prisbelönta arkitektbyrån Snöhetta från Norge, står klart i mitten av 2018 ska det inte bara vara tjusigt utan också Kinas mest miljövänliga bilfabrik.

– Vårt nya Polestar-produktionscenter är ingen vanlig bilfabrik. Den är avsedd för lågvolymsproduktion av Polestar 1 men är också utformad för att tillgodose de större volymerna i framtiden. Produktionscentret har också utformats för att fungera som en stark representation av vårt varumärke samt som en toppmodern produktionsanläggning, säger Jonathan Goodman, som är Polestars COO.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa