Prenumerera på Teknikens Värld

Polestar utvecklar sportbil med 600 hästkrafter

Som ett mer självständigt märke kommer Polestar att börja med en sportcoupé med 600 hästkrafter – med effekt plockad ur både bensin och elektricitet.

Volvo Polestar coupé sportbil
Illustration: Erik Andrén och Mattias Rabe

För lite mer än tre veckor sedan släpptes nyheten; Volvo ger Polestar friare tyglar genom att låta företaget blir ett varumärke på egna ben med egna modeller. I det officiella pressmeddelandet stod att läsa att Polestar ska bygga elektriska prestandabilar, dock utan att närmare precisera vad det betyder. Men nu får vi reda på mer via brittiska Autocar

Enligt uppgifterna blir Polestars första modell en riktigt vass tvådörrarscoupé med omkring 600 hästkrafter. Bilen kommer till stor del att baseras på befintlig Volvo-teknik och då förmodligen på SPA-plattformens anpassning till 60-serien som redan presenterats i form av nya XC60 och som alldeles snart dyker upp i form av nya S60 och V60.

Polestar logo

Polestars logotyp och emblem som självständigt märke.

Maskinellt handlar det om en laddhybriddrivlina. I dag har Volvo redan en kraftfull sådan i T8 Twin Engine som pumpar ur sig 407 hästkrafter i form av en 2,0-liters bensinfyra på 320 hästkrafter i kombination med en elmotor på 87 hästkrafter. Denna drivlina har redan pumpats upp till 421 hästkrafter, men i detta exakta utförande blir det svårt att nå 600 hästkrafter. Men Volvo och Polestar har ett ess i rockärmen, de har redan utvecklat en 2,0-litersmaskin som levererar 450 hästkrafter. Maskinen, som vi har kört och imponerats av, är i grunden en vanlig Drive-E-motor men har modifierats kraftigt med bland annat dubbel avgasdriven överladdning i kombination med elektrisk överladdning. Om denna motor kombineras med en kraftigare elektrisk motor nås 600 hästkrafter relativt enkelt. Hästkrafter som för övrigt fördelas över alla fyra hjul.

Effekt är mycket, men inte allt. Polestar har koll på läget efter alla framgångsrika år inom motorsporten. Resten av bilen måste lira med drivlinan och det kommer den förmodligen också att göra i form av mycket kolfiber och andra lättviktsmaterial, perfekt skruvat chassi och mycket annat. Inget lämnas åt slumpen i jakten på bland annat Mercedes-AMG och de andra tyska tillverkarnas prestandadivisioner.

Enligt den brittiska tidningen kan det blir avtäckning redan på bilsalongen i Frankfurt i september. Vad vi har fått höra tidigare så är det inte helt omöjligt, även om Volvo inte närvarar vid Frankfurtsalongen. Men så är ju också Polestar inte längre stenhårt bundet till Volvo på samma sätt som tidigare, de står ju numera på egna ben som ett eget märke.

På bilden ovan ses vårt aprilskämt från 2012, en Volvo Polestar-supersportbil som vi ritade med Noble M600 som bas. Den passar på något vis äntligen in i det vanliga nyhetsflödet, även om Volvos diagonalribba i fronten inte kommer att finnas på bilen som denna artikel handlar om.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa