Prenumerera på Teknikens Värld

Porsche 911 Carrera T ska ge renare körglädje

911-familjen växer så det knakar. Senaste tillskottet är Porsche 911 Carrera T som är en flirt tillbaka till 1960-talets 911 T.

Porsche 911 Carrera T

Med nya 911 Carrera T är Porsche nu uppe i 23 olika modellversioner av dagens 911 (inklusive 911 GT3 med Touring Package), från instegsmodellen Carrera till absoluta värstingen GT2 RS (som nyligen satte ett nytt mäktigt rekord runt Nürburgring).
Inom familjen placerar sig 911 Carrera T, sett till effekt och prestanda, i den blygsammare delen. Den är en vanlig 911 Carrera, men ändå inte. Bokstaven T, som står för Touring, har tillkommit för att knyta an till den populära modellen som fanns under 1968 och 1969 och som med sina 110 hästkrafter utgjorde instegsalternativet för dåtidens 911-familj (övriga hette 911 L, 911 E samt 911 S och hade 130, 140 respektive 160 hästkrafter).

Porsche 911 Carrera T

911 Carrera T har den 3,0 liter stora boxersexan från vanliga 911 Carrera, effekten är densamma, det vill säga 370 hästkrafter. Där tar dock likheterna mer eller mindre slut. 911 Carrera T har nämligen Porsche Active Suspension Management (PASM) standardmonterat inklusive en sänkning med 20 millimeter, något som inte finns till vanliga 911 Carrera. Även bakhjulsstyrning är exklusivt för 911 Carrera T, dock ingår den inte i standardutrustningen.
Vidare har 911 Carrera T Sport Chrono-paketet och stolar klädda med Sport-Tex-klädsel (lättviktsskalstolar finns som tillval). Växelspaken, som manövrerar den manuella växellådan (PDK finns som tillval) med lägre utväxling i jämförelse med vanliga 911 Carrera, har kortats ned för mer känsla. 911 Carrera T är även utrustad med mekanisk differentialbroms som standard.

Porsche 911 Carrera T

Vikten har också stått i fokus vid utvecklingen av 911 Carrera T. De bakre sidorutorna samt bakrutan har ersatts med rutor i lättviktsglas, man har minskat på ljudisoleringen och ersatt de inre dörrhandtagen med stroppar, och baksätet har hivats ur bilen. Köparen kan dessutom spara än mer vikt genom att välja sin 911 Carrera T utan Porsche Communication Management (PCM). Viktminskningen gör att 911 Carrera T väger 20 kilo mindre än en 911 Carrera med motsvarande utrustning. Tomvikten ligger på 1 425 kilo, en bra bit ifrån 1960-talets 911 T som hade en tomvikt på 1 080 kilo.

Porsche 911 Carrera T

En 911 Carrera T känns igen på frontspoilerläppen, backspeglarna i gråmetallic, 20-tums Carrera S-fälgar i titangrått, de speciella ribborna på motorhuven samt dubbla, centralt placerade ändrör i svart.
Nio olika karossfärger finns till 911 Carrera T; svart, orange, röd, gul, vit och blå samt metallicfärger i vitt, svart och silver.

Med manuell låda gör 911 Carrera T 0-100 km/h på 4,5 sekunder, en tiondel snabbare än 911 Carrera. Med PDK-dubbelkopplingslåda nås 100 km/h efter 4,2 sekunder, två tiondelar snabbare än motsvarande 911 Carrera. 911 T från 1968 gjorde 0-100 km/h på 10,0 sekunder. På den tiden var 911 S snabbast med sina 7,0 sekunder.

Porsche 911 Carrera T kommer till Sverige i januari men går redan nu att beställa för 1 035 000 kronor och uppåt.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa