Porsche 911 genom åren – från 901 till 991

Sportbilen med världens förmodligen högsta igenkänningsfaktor – Porsche 911 – har ”sett likadan ut” i över 50 år. Eller har den verkligen det? Så har 911 utvecklats och sett ut generation för generation.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Porsche 911 väcker lika många känslor till liv i dag som den gjorde en gång i tiden när den ställdes ut på Frankfurtsalongen 1963, då som modell 901 och ersättare till 356. I dag är den, trots enorma effektsiffror, en betydligt mer civiliserad bil än tidigare, mycket tack vare teknikutvecklingen som har neutraliserat 911:ans svansmotorkonstruktion. Inte sällan kallades 911:an för änkeskaparen, eller ”widowmaker” som det heter på engelska, på grund av sina ibland lömska tendenser.

När numera bortgångne Ferdinand Alexander Porsche, även kallad Butzi, var klar med designen till 901, som efter klagomål från Peugeot blev 911, kunde han förmodligen inte ens i sin vildaste fantasi tro att hans, och Porsche-designerns Erwin Komendas, former i så hög grad skulle leva kvar efter mer än ett halvsekel. Men det gör de, och det är också det som gör att det finns 911-antagonister som hävdar att 911:an inte har utvecklats under alla sina år.

Ferdinand Alexander Porsche

Mannen som är skyldig till 911:ans former: Ferdinand Alexander Porsche.

Men faktum är att Porsche 911 har överlevt det mesta, till och med 928-modellen som under 1970-talets andra halva utvecklades för att ta över efter just 911. Men det vet vi ju alla hur det gick. Köparna fortsatte i högre utsträckning att välja 911 framför den dyra och komplicerade 928:an. Kanske var det just de klassiska formerna som fällde avgörandet när köparna besökte Porsche-återförsäljarna?

Trots ”små” förändringar utseendemässigt har 911 tagit stora tekniska steg. Största steget kan man säga togs mellan generation 993 och 996. Efter 34 år med luftkylda motorer försåg Porsche 911:an med vattenkylda motorer, samtidigt som modellen växte ganska kraftigt och det nätta coupéformatet var borta för alltid (vem vet vad Porsche i framtiden har att bjuda på?). Att 996:an tog bort de klassiska cirkulära strålkastarna får ses som en felsteg, även om det undertecknad gillade tilltaget när det var aktuellt. Redan på nästkommande generation, 997, var de runda strålkastarna tillbaka.

I filmen ovan får vi se 911:an evolution genom åren. Där ser vi hur karossen har förändrats mellan generationerna och vi får även se exempelvis nämnda storleksförändring (cirka två decimeter längre) mellan 993 och 996.

Vilken 911-generation är din favorit? För att underlätta för dig har vi satt ihop ett litet bildgalleri nedan där du får se alla generationer i lugn och ro.

Kan du inte få nog av gamla Porsche 911? Missa då inte att läsa vår provkörning från 1975 där vi kör Porsches allra första 911 Turbo (generation 930).