Prenumerera på Teknikens Värld

Porsche 911 GTS uppdateras med turbo och mer effekt

Numera går det inte längre att få Porsche 911 GTS-modellerna med sugmotorer, för i Detroit visar Porsche uppdaterade GTS-serien med turboladdade boxermotorer och mer effekt. ”Nya” 911 GTS finns att beställa redan nu, även i Sverige med svenska priser.

Porsche 911 Carrera 4 GTS och 911 Carrera 4 GTS Cabriolet 2017

Snart finns det inga 911-modeller utan turbo kvar, för nu har även GTS-modellerna laddats med avgasdrivna turbinaggregat. Det senaste året har GTS-varianternas kanske starkaste köpargument, om man är ute efter en lite mer sansad 911 utan att effekt eller pris sticker iväg, varit just avsaknaden av turbo, men det är alltså slut på det nu. Från och med i går får du turbo ”på köpet” om du beställer en 911 GTS modellår 2017. Leverans sker med start i mars.

Boxersexan är fortfarande på 3,0 liter, men i och med tillkomsten av turbo har effekten hoppat upp från 430 till 450 hästkrafter och därmed är GTS-varianten 30 hästkrafter starkare än Carrera S. Ett ännu större hopp har vridmomentkurvan gjort, från maximalt 440 till 550 newtonmeter. Maxvridet finns numera tillgängligt mellan 2 150 och 5 000 varv per minut, alltså över ett bredare register än tidigare.

Porsche 911 Targa 4 GTS, 911 Carrera 4 GTS Cabriolet och 911 Carrera 4 GTS 2017

Samtliga GTS-karossvarianter, här gestaltade av, från vänster till höger, Porsche 911 Targa 4 GTS, 911 Carrera 4 GTS Cabriolet och 911 Carrera 4 GTS.

GTS-familjen består av fem medlemmar – bakhjulsdrivna 911 Carrera GTS Coupé och Cabriolet, fyrhjulsdrivna 911 Carrera 4 GTS Coupé och Cabriolet samt fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 GTS. Snabbast av dem alla är 911 Carrera 4 GTS Coupé som med PDK-dubbelkopplingslåda och Sport Chrono-paket avverkar 0-100 km/h på snabba 3,6 sekunder. Samtliga modellversioner går att få med antingen PDK-låda eller manuell, sjuväxlad låda.

Precis som tidigare är GTS-modellerna baserade på fyrhjulsdrivna 911 Carrera 4 vilket innebär bredare rumpa. Porsche Active Suspension Management, PASM, är standard på samtliga modeller vilket bland annat betyder bättre närkontakt med marken med tio millimeter.

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet 2017

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet 2017

I och med uppdateringen har Porsche även passat på att så smått förändra utseendet, både på utsidan och på insidan. Framtill märks det att det är en ny GTS på bland annat DRL-ljusen som har fått en ny, smäckrare utformning, på strålkastarna med nytt innanmäte, på luftintagen med endast en ribba i stället för två samt på den omgjord frontspoilern. Baktill är förändringarna ännu tydligare tack vare de två (nästan) centrerade avgaspiporna som ersatt de fyra som satt parvis längre ut mot sidorna. Piporna ser dessutom ut att ha blivit lite grövre. En annan nyhet är de tonade bakljusglasen.

Interiört ser det nästan ut som tidigare men en uppdaterad variant av ratten av hittat dit, liksom en snyggare och exklusivare infotainmentskärm.

Fakta och pris Porsche 911 GTS 2017

911 Carrera GTS
Förbrukning 0,83-0,94 l/mil, utsläpp 188-212 g/km.
Pris från 1 190 000 kronor.

911 Carrera GTS Cabriolet
Förbrukning 0,84-0,94 l/mil, utsläpp 190-214 g/km.
Pris från 1 311 000 kronor.

911 Carrera 4 GTS
Förbrukning 0,85-0,95 l/mil, utsläpp 192-216 g/km.
Pris från 1 259 000 kronor.

911 Carrera 4 GTS Cabriolet
Förbrukning 0,87-0,97 l/mil, utsläpp 196-220 g/km.
Pris från 1 380 000 kronor.

911 Targa 4 GTS
Förbrukning 0,87-0,97 l/mil, utsläpp 196-220 g/km.
Pris från 1 380 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa