Porsche har slängt ihop en 911 i Speedster-utförande baserad på 911 GT3.

I år är det 70 år sedan Porsche släppte sin första modell 356 som med några veckors marginal föregicks av Porsche 356 Nr. 1 Roadster. Det vill den tyska sportbilstillverkaren uppmärksamma genom att visa upp en 911-variant med klassiska linjer och modern teknik – 911 Speedster Concept.
Flera detaljer har inspirerats av motsvarande detaljer från förr, exempelvis tanklocket mitt på huven som påminner om 1950-talet. En annan detalj är ytterbackspeglarnas Talbot-form.
Fälgarna med centerbult kanske inte känns så klassiska, men faktiskt är de designade med de omtyckta Fuchs-fälgarna som förebild.

Framrutan har gjorts lägre och lutats bakåt för att ge bilen ett slankare utseende. Sidorutorna har även de gjorts lägre för att passa mot framrutans ram.
Självklart finns en ”dubbelbubbla” bakom de båda nackstöden, en verkligen klassisk detalj som vi sett på flertalet Porsche Speedsters genom åren.
För att få till den breda baken har Porsche lånat bitar från ”bredrumpade” 911 Carrera 4. De fyrhjulsdrivna modellerna är som bekant bredare över höfterna än de bakhjulsdrivna.

Bilen har ingen tygsufflett som på en vanlig 911 Cabriolet utan ett tunt väderskydd som fästs i åtta hakar. Detta skydd är för att skydda mot regn – vid parkering. Köra i regn görs öppet.

Grunden till bilen kommer från 911 GT3 vilket betyder en bil som är som gjord för banan med allt var det innebär, inte minst den 4,0 liter stora och varvvilliga boxermotor som utan turbomatning når 500 hästkrafter och 460 newtonmeter. I GT3:an, som du kan läsa en provkörning av här, levererar motorn en 0-100-tid på 3,4 sekunder och toppfart på 318 km/h.

Bli inte förvånad som Porsche inom kort släpper en Speedster som mer eller mindre ser ut som konceptbilen vi ser här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Porsche 911 Speedster – en GT3 utan tak
NÄSTA Porsche Mission E blir Taycan – i produktion 2019