Prenumerera på Teknikens Värld

Porsche Macan beter sig märkligt i älgtestet

I Teknikens Världs senaste test där BMW X4, Range Rover Evoque och Porsche Macan ingår, uppvisar sistnämnda bil ett märkligt beteende vid en undanmanöver.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

This article and video are also available in English

Teknikens Världs älgtest är unikt i biltestarsammanhang. Den akuta och panikartade undanmanövern har blivit standard för flertalet biltillverkare i branschen.
Porsche har länge utmärkt sig med strålande uppträdande och resultat i vårt älgtest. Exempelvis fixar nya 911 (991) Carrera snudd på rekord med sina 81 km/h genom konbanan, fortfarande under total kontroll. För övrigt fixar alla 911-modeller över 80 km/h!

Därför var förväntningarna högt ställda när vi testkörde Macan S Diesel första gången (se test i Teknikens Värld nummer 11/2014). Men resultatet var riktigt dåligt, snudd på katastrof när vi pratar annars så vägsäkra Porsche. De allra flesta konkurrenter i suvklassen briljerar med avsevärt bättre handhavande, kontrollkänsla och säkerhetsnivå.
Jämfört med andra normer när det gäller biltestande så är storleken (bredd och längd) på Teknikens Världs konbana och hastigheten konstant oberoende biltyp. Utomlands justeras måtten när det gäller större eller tyngre bilar, men vi utgår alltid från verkligheten och då kan man inte rubba på exempelvis en landsvägs storlek.

TV nr 22/2014

Testet med BMW X4, Porsche Macan och Range Rover Evoque finns i Teknikens Värld nummer 22/2014 som finns i butik från och med 9 oktober.

När vi nu kör om en annan individ, fortfarande Macan S Diesel, är resultat lika dåligt. Saxar ur testförare Linus Pröjtz noter från älgtest med Macan:

”Porsche Macan S Diesel uppträder väldigt märkligt i älgtestet, allra mest för att vänster frambroms låser sig mitt under manövern. Så nog är det märkligt alltid.”

Vid 70 km/h påbörjas älgtestet som vanligt, vi kör in i banan och kastar bilen åt vänster. Därefter girar vi skarpt åt höger för att i förlängningen ta oss tillbaka till rätt körfält så snabbt som möjligt – och det är då det händer.
Vänster frambroms låser sig och resultatet blir att bilen fortsätter rakt fram för ett ögonblick, i stället för att fortsätta svängen åt höger för att komma tillbaka till rätt körfält. Med andra ord blir man kvar onödigt länge i fel körfält, vilket aldrig är att rekommendera i en nödsituation.

Uppträdandet upprepas vid varje repetition av älgtestet och vi har sett samma beteende vid tidigare tester av Porsche Macan. BMW och Range Rover uppträder betydligt mer säkert, både styrning och bromsar jobbar effektivt. Några kursändringar ur spår som hos Macan föreligger aldrig.

Svar från Porsche

Bromsingreppet som visas på filmen är ett medvetet applicerat ingrepp för att förhindra att bilen välter. Det kallas Active Rollover Prevention (ARP). Den precisa, tillfälliga appliceringen av bromskraft till framhjulen i utsidan av kurvan tills däckens grepp försvinner, minimerar sidokrafterna för att undvika kritiska eller instabila körupplevelser som överstyrning (att få sladd,
reds anm), vältning eller att däcken krängs av från fälgarna. Situationer som dessa kanske inte kan kontrolleras av föraren.

Filmen visar att en understyrning väljs med vilje (av bilens säkerhetssystem, reds anm), eftersom det är betydligt lättare för föraren att hantera än en överstyrning. Den visade funktionen och den körupplevelse som är resultatet av den är önskvärd för att öka körsäkerheten i en så dynamisk körmanöver.

Hermann-Josef Stappen, Porsche

Hela Porsches svar finns att läsa på engelska här.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa