Prenumerera på Teknikens Värld

Porsche Panamera 4S mot Tesla Model S 90D

Porsches flaggskepp Panamera har lanserats i nytt utförande och det är framför allt tekniska nyheter som dominerar. Räcker Porsches teknikframryckning för att matcha den elektriska superstjärnan Tesla Model S?

Porsche Panamera 4S vs Tesla Model S 90D 2017
Emmy-Lie Vilsson

Det har gått åtta år sedan Porsche lanserade första generationen Panamera – en bil som vi då ansåg revolutionera lyxbilssegmentet genom att införa en rejäl dos sportbilsprestanda som ingen dåvarande konkurrent kunde matcha.
Nu har en alldeles ny generation Panamera kommit till världen, och världen den möter är en helt annan än den som föregångaren ställdes inför. Sedan första Panameran introducerades har det kommit en ny bil som har kullkastat lyxbilssegmentet med oanad kraft – Tesla Model S.

Det finns två sätt att se på Tesla Model S – antingen som en miljövänlig elbil eller som en dyr lyxbil. Model S rör sig nämligen i samma prisklass som Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass, men har lockat köpare i en helt annan omfattning. Lyxbilssegmentet, eller storbilsklassen om man så vill, omsätter inte mer än ett hundratal bilar per år i Sverige. Det är med andra ord en liten plan kombattanterna har att spela på. Det har Tesla inte brytt sig om, de har dundrat in i Sverige och sålt Model S i stora lass. Eller vad sägs om 838 bilar? Det är så många exemplar av Model S som såldes under 2016. Model S har blivit lyxbilen alla de stora tyskarna måste slå.
Det märks på nya Panamera. Den stora Porschen har nämligen blivit digital. För fem år sedan chockade Tesla bilvärlden med sin stora pekskärm som dominerade inredningen i Model S och helt plötsligt började vi ifrågasätta varför de flesta bilar hade så många knappar som bara var svåra att hålla reda på. Nu har det börjat ge ringar på vattnet.

Porsche Panamera 4S 2017

Andra generationen Panamera lånar frontdesign av Cayenne och Macan.

Porsche Panamera 4S 2017Av de fem mätarna framför ratten är endast varvräknaren i mitten analog. Porsche Panamera 4S 2017 Den bakre skärmen som styr klimatanläggningen kostar 16 000 kronor extra. Porsche Panamera 4S 2017 Panamerans bagageutrymme är av den svårlastade sorten – lågt och djupt.

Av gamla Panamera, som är känd som en av de knapptätaste bilarna i världen, finns inte mycket kvar. I den nya bilen domineras inredningen av en 12,3 tum stor widescreenskärm med pekfunktion. Och inte nog med den, framför ratten finns två skärmar till. Det enda analoga instrumentet som finns kvar är varvräknaren i mitten och på båda sidor om den finns en sjutumsdisplay som kan visa all möjlig information. Porsche, liksom flera andra, har tydligt inspirerats av Teslas skärmorienterade förarmiljö.
Till och med de digra knappraderna på mittkonsolen har försvunnit. Ingen bil har kunnat stoltsera med så många mittkonsolknappar som Panamera. Den eran är slut, på sätt och vis. Runt växelväljaren finns numera en svart glasskiva som ser ut att bara vara en död yta. Men när tändningen slås på lyser glasskivan upp som en julgran och visar sig vara uppdelad i en mängd knappar. Det är inte några riktiga knappar, men när man trycker på dem brummar det till i glaset så att det nästan känns som att trycka på en fysisk knapp. Det är, i ärlighetens namn, snyggare än bra.
De två skärmarna framför ratten är däremot både snygga och bra. De kan utformas så att de ser ut som de fem Porsche-klassiska mätarrundlarna, men skärmen till höger kan förvandlas från två mätartavlor till en enda stor kartbild. Bra är också pekskärmen mellan de två bakre fåtöljerna. Där kan baksätespassagerarna styra klimatanläggningen i detalj.
Digitaliseringen av Panamera är inte bara intressant ur Porsche-perspektiv. Nya Panamera representerar även nästa generation Bentley Continental GT och Flying Spur. Både Porsche och Bentley flyger som bekant under Volkswagen-flagg numera och Porsche har utvecklat den nya, flexibla plattformsarkitekturen MSB som även kommer att användas av Bentley. Vi kan alltså anta att Bentley kommer att gå åt samma håll som nya Panamera när det gäller teknik.

Porsche Panamera 4S 2017

I profil syns den största förändringen för Panamera – puckeln är borta!

Så långt vad gäller insidan, utsidan då? Panamera har fått många öknamn på grund av sin mindre smickrande puckelrygg. Med tanke på kritiken är förvånansvärt mycket av den gamla designen kvar, Porsches designavdelning sägs ha velat förfina, inte göra om. Puckelryggen är ändå borta tack vare att taklinjen ovanför baksätet går två centimeter lägre över marken än tidigare. Porsche har verkligen lyckats trolla med linjerna för den nya bilen är trots det en halv centimeter högre än den gamla.
Precis som tidigare består baksätet i Panamera av två fåtöljer separerade av ett fast monterat armstöd. Den nya, låga taklinjen till trots är den inre takhöjden bra i baksätet och det är svårt att klaga på livet när man åker bak i Panamera. Det är värre med bagageutrymmet som förvisso är långt, men blir rejält svårlastat eftersom det är så lågt i bakkant. Längst bak mot stötfångaren kan man i stort sett bara lägga platta saker på golvet, annars går bakluckan inte att stänga. Lastning av stora saker underlättas ändå något av att baksätesryggarna går att fälla 40:20:40. Den som vill kunna åka Panamera och lasta ännu mer får vänta på kombiversionen. Jo, den kommer faktiskt!

Porsche Panamera 4S 2017

Den närmast unika blandningen av delikata sportbilsköregenskaper och storbilskomfort finns bevarad i nya Panamera. Vi förstår inte riktigt hur det är möjligt, men den drygt två ton tunga Porschen rör sig som den vore ett halvt ton lättare. Luftfjädringen hjälper förstås till. Den nya luftfjädringen har tre luftkamrar på varje hjul i stället för två, vilket gör att hela systemet har 60 procent större volym och kan arbeta över ett större spektrum. Luftfjädringen kostar 22 300 kronor extra men får som sagt Panameran att upplevas som en lättare bil.
Även styrningen har digitaliserats i Panamera. Borta är den gamla hydraulservon, nu är det elmekanisk servo som gäller och den är det verkligen inget fel på. Styrskärpan är mer än tillräcklig. Vi kan ändå inte låta bli att sakna den mekaniska känslan i den gamla styrningen. Bakaxelstyrningen (+21 300 kr) hjälper dock till och får Panameran att krympa ännu lite mer på vägen.
Vi kör Panamera 4S, vilket numera betyder V6-motor med fyrhjulsdrift. Denna sexcylindriga motor är helt nyutvecklad och är påhejad av två turboaggregat monterade mellan de två cylinderbankarna. Det gör att motorn är något lägre än tidigare, vilket i sin tur lett till att bilens front kunnat göras lägre. Behöver det sägas att det inte råder brist på kraft? Nya 4S ger 20 hk mer än den gamla modellen, totalt 440 hk och 550 Nm. Motorn är lätt och rapp i karaktären och smattrig i ljudbilden. Kort sagt: Underhållande och effektiv.
Panamera har också fått en helt ny växellåda – en PDK-låda med åtta växlar där de två högsta är rena överväxlar för att sänka förbrukningen. Toppfarten på 289 km/h nås redan på sjätte växeln.

Tesla Model S 90D 2017

Den nya fronten på Tesla Model S kom i samband med ansiktslyftet våren 2016.

Tesla Model S 90D 2017 Teslas avskalade interiördesign har blivit stilbildande och fungerar bra. Tesla Model S 90D 2017 Här vill man inte sitta några längre stunder. Takhöjden och stolskomforten brister. Tesla Model S 90D 2017 Teslans bakre lastutrymme är stort och mer lättlastat än Porschens.

Hos Tesla är det inte lika mycket nytt. Model S har hunnit bli fem år gammal, fått ett exteriört ansiktslyft och en rad mindre uppdateringar. Grunden är densamma, batterierna finns i botten och om man har valt den fyrhjulsdrivna modellen så finns det en elmotor vid varje axel. Tesla ändrar ”motorutbudet” titt som tätt och nu finns versionerna 60, 75, 90D och P100D att välja mellan. Siffrorna anger batterikapaciteten som avgör bilens räckvidd. Vi kör 90D som har batterikapacitet på 90 kWh – tillräckligt för upp till 557 kilometers körning.
Model S dras fortfarande med några stora brister. Den största är baksätet, som är alldeles för litet. Med tanke på yttermåtten borde Teslan kunna erbjuda baksätespassagerarna mer utrymme än så här. Två vuxna sitter betydligt sämre i Model S än i Panamera och det är inte bara takhöjden som brister. Stolskomforten är även den långt efter.
Senast vi körde en Tesla var det Model X och det var inte en rakt igenom välbyggd bil. På flera ställen var karosspassningen oacceptabelt dålig. Ingen av de Model S vi har kört har dock sett lika illa ut, Tesla verkar ha bättre koll på S-modellbyggandet. Men även i Model S brister den upplevda kvalitetskänslan i inredningen. När modellen var ny bländades vi av den avskalade, toppmoderna designen. Nu har Porsche delvis anammat samma designinriktning men gör det med större precision.

Tesla Model S 90D 2017

Teslas numera välkända profil ser ut att ha inspirerat nya Panamera.

Det har varit en del kontroverser kring effekten i Teslas elmotorer. En grupp norska ägare har stämt Tesla för att deras bilar inte haft det effektuttag som utlovats och tittar man på siffrorna hos Transportstyrelsen så ska provkörningsbilen ha en bit över 700 hk. Det stämmer inte. 422 hk i total systemeffekt är vad Tesla uppger. Effekten är egentligen inte så intressant när det gäller Model S. Det är däremot accelerationen. 90D gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Den som vill ha den beryktade vansinnesaccelerationen får slanta upp en halv miljon till och köpa P100D som klarar 0-100 km/h på 2,7 sekunder.
Ännu mer intressant är hur Teslan klarar sig själv, utan dig som förare. Splitternya Porsche Panamera har ett system som kan köra bilen semiautonomt i hastigheter upp till 60 km/h och det kompletteras med InnoDrive. Det senare är en vidareutveckling av den adaptiva farthållaren som med hjälp av GPSinformation, kamera och radar läser av vägen tre kilometer framför bilen och optimerar gas, broms och växlingar för att sänka förbrukningen. Tesla har gått ett, kanske ännu fler, steg längre.

Tesla Model S 90D 2017

Från och med nu har alla Teslor som byggs den hårdvara som krävs för fullt autonom körning. Det innebär åtta kameror som ger 360-gradersvy över ett område med 250 meters radie från bilen, tolv ultraljudssensorer och en framåtriktad radar. När tekniken är färdig för fullt autonom körning kommer bilarna att få en mjukvaruuppdatering, men innan dess ska Tesla köra fler utvärderande tester och kalibreringar av mjukvaran. När utvecklingsarbetet är färdigt vet nog ingen, men utrullningen Autopilot 2.0 är inte bara avhängig den tekniska utvecklingen utan även den juridiska.
Fram till dess får vi nöja oss med det nuvarande autonoma systemet som har fått det lite missvisande namnet Autopilot. Det är ingen fullskalig autopilot, snarare en utbyggd adaptiv farthållare som är den vassaste på marknaden just nu, med Volvos och Mercedes system tätt i hälarna. På motorväg fungerar det bra att lämna över körningen till bilen, men i tät trafik på mindre vägar är det fortfarande bäst att köra själv.

Porsche Panamera 4S vs Tesla Model S 90D 2017

Två av bilvärldens främsta nyskapare möts vid det stora nybygget på Kvarnholmen i Stockholm.

Panamera är inte på samma nivå, vilket måste vara ett medvetet val av Porsche. Avancerad självkörande teknik finns inom koncernen, under året kommer nya Audi A8 med ett autonomt system i nivå 3 som gör att föraren helt ska kunna släppa kontrollen på motorväg. Porsche tycks däremot resonera att deras bilar ska köras med, inte åkas i.
Det håller vi med om. Nya Panamera är alldeles för kompetent och engagerande för att vi ska vilja lämna över kontrollen till en dator. I Tesla Model S kan vi däremot finna oss i att luta oss tillbaka och låta bilen ta oss från A till B. Det säger mycket om Teslans autopilot, men lika mycket om köregenskaperna.


 

Plus och minus
Porsche Panamera 4S

+ Motor. Räcker det verkligen med V6? Ja! Panameras nya lilla motor är starkare och rappare än föregångaren.
+ Nyhetskänsla. Den nya interiören känns toppmodern och motsvaras av köregenskaper på en ny nivå.
Storlek. Med en kaross som mäter 5×2 meter är Panameran bitvis bynglig att manövrera.
Miljö. Miljömässigt är Panamera fortfarande en dinosaurie jämfört med Teslan.

Tesla Model S 90D

+ Teknik. Teslas batteriteknik ger prestanda och räckvidd som fortfarande är unik på elbilsmarknaden.
+ Självständig. Tesla tillhandahåller världens just nu främsta teknik för autonom körning.
Baksäte. En så här stor bil borde inte ha ett så dåligt baksäte. Trångt och obekvämt!
Vikt. Inget, inte ens luftfjädring, kan trolla bort 2,3 ton. Teslan känns stor och tung på vägen.


 

Vinnare
Porsche Panamera 4S

Det är svårt att jämföra en ren elbil med en bil som har en V6-motor med dubbelturbo. Men vi tror att Porsche Panamera och Tesla Model S är närmare konkurrenter än man först kan ana. Förutom att vara ungefär lika dyra i inköp misstänker vi att de tilltalar samma typ av köpare – välbeställda och teknikintresserade som vill vara först med det senaste.
Tesla Model S är fortfarande ett unikt alternativ bland lyxbilarna med sin batteriteknik, autonoma teknik och motorprestanda. I övrigt brister Tesla Model S 90D, den är inte tillräckligt bekväm, rymlig eller körglad. Vi känner oss mer lockade av billigaste möjliga Tesla Model S 60 kWh som spelar mer på sina egenskaper som elbil än som lyxbil.
Ska man ha det modernaste och mest kompetenta i den här prisklassen just nu så ska man ha en Porsche Panamera. Ingen av konkurrenterna i klassen når samma höga lägstanivå i allt från teknik och komfort till köregenskaper och prestanda.


 

Tekniska data
Porsche Panamera 4S (Sport Chrono)

Pris
1 097 750 kronor.

Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84,5/86,0 mm, cylindervolym 2 894 cm3. Max effekt 440 hk (324 kW) mellan 5 650-6 600 r/min, max vridmoment 550 Nm mellan 1 750-5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring alt. luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter (11,4 med bakaxelstyrning).


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fram fälgbredd 9 tum, däck 265/45 R19, bak fälgbredd 10.5 tum, däck 295/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 295, längd 505, bredd 194, höjd 142, spårvidd f/b 167/165. Markfrigång 14. Tjänstevikt 2 102, maxlast 393, max släpvagnsvikt 1 755. Tank 75 (90) liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495-1 304 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 289 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 10,1 l/mil, landsväg 0,67 l/mil, blandad körning 0,81 l/mil. CO2 184 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 966 kronor per år.

 

Tesla Model S 90D

Pris
1 110 000 kronor.

Motor
El. Max effekt 422 hk (310 kW), max vridmoment 660 Nm, batterityp litiumjon, 90 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring alt. luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 145, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 13. Tjänstevikt 2 317, maxlast 353, max släpvagnsvikt 1 580. Bagagevolym (VDA-liter) bak 750-1 645 liter, fram 84 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,4 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning 2 kWh/mil. Räckvidd 55,7 mil.


Garantier
Nybil 4 år eller 8 000 mil. Batteri 8 år eller 16 000 mil.


Skatt
Skattefri i fem år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa