Prenumerera på Teknikens Värld

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kommer laddad med 680 hk

0-100 km/h på 3,4 sekunder och 0,30 liter bensin per mil. Där har du Porsches senaste laddhybridmonster i form av Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Porsche Panamera har i Sport Turismo-utförande förvandlats till en ”kombi”. Nu har Porsches första ”kombi” förvandlats till ett sladdvänligt monster. Inte sladdvänlig som i att den gillar att åka på bredden, för det gillar den sedan tidigare, utan sladdvänlig som i att den gärna kopplas upp mot elnätet för att suga i sig elektroner. Denna sladdvänliga variant har redan funnits i form av Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo som med en V6:a på 330 hästkrafter och en elmotor på 136 hästkrafter ger ifrån sig 462 hästkrafter. Nyheten nu är att ”fyran” i modellbeteckningen har ersätts med bokstäverna t, u, r, b, o och s, det vill säga Turbo S. Det betyder att V6:an ersatts med en biturbo-V8 på 550 hästkrafter. Elmotorn är fortfarande densamma, det vill säga den levererar 136 hästkrafter. Sammanlagd uteffekt ligger på enorma 680 hästkrafter medan maxvridet uppgår till 850 newtonmeter och uppnås redan vid 1 400 r/min.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Prestandan blir därefter. Den över två ton tunga tysken gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder vilket gör den snabbare än Panamera Turbo Sport Turismo som behöver 3,8 sekunder på sig utan Launch Control och 3,6 sekunder med. Även toppfarten är högre för Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, 310 km/h vilket kan jämföras med Panamera Turbo Sport Turismos 306 km/h.
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är långt ifrån storebrors siffror – 0-100 km/h på 4,6 sekunder och 275 km/h i toppfart.

MISSA INTE: Provkörning av Porsche Panamera Sport Turismo

Enligt labila NEDC-körcykeln drar Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo 0,30 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 69 gram koldioxid per kilometer. Modellen är därmed inte snål nog att klassas som supermiljöbil. Det är för övrigt inte heller Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo som drar 0,26 liter per mil och släpper ut 59 gram per kilometer.
Elförbrukningen uppges till 1,76 kWh per mil.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

På tal om elförbrukning. Vill man låta vila de 680 hästkrafterna går det att köra på enbart el i max 140 km/h. Då klarar litiumjonbatterierna på 14,1 kWh uppemot fem mils körning. Därefter måste de laddas igen, gör man det via vägguttag eller snabbladdare tar det mellan 2 timmar och 24 minuter och sex timmar.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo innehåller som standard en hel del godbitar, exempelvis PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport), PASM (Porsche Active Suspension Management) PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus), PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake, Sport Chrono-paket, 21-tumsfälgar och mycket mer.

Modellen finns till försäljning i Sverige från och med nu. Ingångspriset är 1,88 miljoner kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa