Prenumerera på Teknikens Värld

Porsche visar mer av elbilen Mission E

Nästa år släpper Porsche lös sin första elbil – Mission E. Det är alltså ett tag kvar, men för att stilla hungern hos spekulanterna släpper den tyska sportbilstillverkaren några ”hemliga” bilder i samband med några uttalanden.

Porsche Mission E

Det är snart tre år sedan Porsche visade upp konceptbilen Mission E på bilsalongen i Frankfurt hösten 2015. Sedan dess har vi nåtts av olika besked, framför allt att bilen går i produktion under 2019. Det är med andra ord ett tag kvar innan det verkligen är dags, så för att hålla uppe intresset (som om det skulle behövas) har Porsche lite i skymundan släppt några bilder som visar produktionsversionen av Mission E i fabriken i Stuttgart.

Porsche Mission E

Vad vi ser är att fronten håller samma utseende som konceptbilen men strålkastarna är inte lika avancerade. På en av bilderna ser vi att främre huven är öppen och att i utrymmet där under inte gömmer någon motor utan ett bagageutrymme. En elektrisk drivlina kräver inte samma utrymme som en konventionell motor, se bara på Tesla Model S som Porsche Mission E per automatik kommer att konkurrera med.

Porsche Mission E

Uttaget för laddkabeln. Med Porsches nyutvecklade snabbladdare ska det ta 15 minuter att nå 80 procent av batteriets kapacitet, det vill säga kraft nog för 40 mils körning.

Men Porsche verkar sikta på att distansera Tesla som är just nu dominanten inom klassen. Porsche beskriver Mission E som en exklusiv sportbil som sätter en ny standard vad gäller sportighet och sofistikerad teknik inom segmentet. Hur det blir återstår att se, men prestandamässigt kommer bilen inte att behöva skämmas för sig; över 600 hästkrafter, 0-100 km/h på under 3,5 sekunder och räckvidd på 50 mil per laddning.

Porsche Mission E

Bakljuset. Nya 911 får en snarlik historia.

– Mission E blir det sportigaste och det mest tekniskt avancerade fordonet i sin klass, säger Porsches vd Oliver Blume som även siar om att Porsches sportigaste modell år 2030 kommer att vara elektrisk, inklusive 911.

Vad gäller Porsche och dieselmotorer, Oliver Blume anser inte att det finns någon anledning att plötsligt överge dessa. Dieselmotorerna spelar nämligen en viktig roll för företaget att uppnå de koldioxidutsläppsmål som satts upp.

Porsche Mission E

En backspegel. Höger sida.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa