En helt ny Porsche 911 är på ingång, generation 992, och nu väljer den tyska sportbilstillverkaren att visa upp bilen. Maskerad förvisso men vi får reda på lite om tekniken som döljer sig undertill.

För några dagar sedan dök det upp en Instagram-bild på en helt omaskerad Porsche 911 av kommande generation. Någon hade fotograferat bilen där den stod på Porsche Zentrum Augsburg. Förmodligen tyckte Porsche att det var lite väl mycket som avslöjades och försöker nu släta över det genom att visa upp nya 911 och berätta mer om den. För någon form av marknadsföringstrick handlade Instagram-bilden sannolikt inte om. Så här tidigt avslöjar biltillverkare normalt inte sina nya verk.

Hur som helst. På bilderna här ser vi alltså generation 992 av 911, men Porsche har maskerat den väl för att vi inte ska se alla nya detaljer (flera av dem avslöjade dock Instagram-bilden). Tidigare har vi även sett att 911 får tillbaka sin klassiska skärning av främre huven. Det syns varken på den smygfotograferade bilden eller på dessa officiella bilder. Det enda vi egentligen ser är att de klassiska formerna bibehålls.

Porsche 911 (992) 2019

Utöver bilen får vi på bilderna även se August Achleitner, produktchef för 911-serien, som berättar lite om vad vi har att vänta oss av nya generationen. Enligt Achleitner ska 911 fortsatt förmedla en körkänsla som ingen annan bil kan ge, och att feedbacken från broms-, styr- och pedalsystem ska ligga på en perfekt nivå.

Han pratar även om alla de säkerhets- och förarassistanssystem som dagens bilar mer eller mindre måste ha. Till 911 kommer dessa att anpassas för att bilen fortfarande ska komma till sin rätt.

– Ingen köper en sportbil för att den har adaptiv farthållare och filhållningsassistans, säger han och vidareutvecklar att dessa system är bra, men att föraren måste kunna stänga av dem vid behov.

Porsche 911 (992) 2019

– 911 kommer alltid att ha kvar ratten, 911 kommer att bli en av de sista bilarna att bli självkörande, säger han också men hintar om att 911-serien kan vara på väg att elektrifieras samtidigt som han slår fast att generation 992 inte är en elektrisk sportbil.

Med andra ord kan nya 911 få elektrisk assistans inom några år, men inte bli helt elektrisk. Den tekniken är reserverad för ”e-modellerna” (läs Mission E). Achleitner, som varit ansvarig för 911 sedan 2001, säger att han för bara ett par år sedan inte alls kunde föreställa sig en elektrifierad 911 men att han nu har börjat värma upp tanken.

Nya 911 misstänks ha premiär senare i år, inte på bilsalongen i Genève om knappt två veckor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Porsche visar nya 911 och berättar om tekniken
NÄSTA VW-återförsäljare ljuger för sina kunder