Prenumerera på Teknikens Värld

Porsches äldsta 911 visas för första gången

Porsche 911 lever än i dag, det gör även bil nummer 57 som tillverkades 1964 och som då gick under beteckningen 901. Men den lever tack vare en räddningsoperation genomförd av Porsche.

På Frankfurts bilsalong hösten 1964, närmare bestämt den 12 till 22 september det året, stod Porsche för salongens absolut största nyhet (förlåt Mercedes 600 (W100) och andra fina bilar) i och med att de visade upp 356:ans efterträdare 901. Nej, det är inget skrivfel. Modellen hette då 901. En bit in i produktionsfasen bytte modellen namn till 911, detta efter att Peugeot opponerat sig mot Porsches sifferkombination. Fransmännen sade sig äga rätten till modellbeteckningar med en nolla i mitten.

Porsche 901 1964 No 57

Mer eller mindre en rishög när den hittades.

Nu kan Porsche Museum stolt visa upp sin äldsta 911 någonsin, en röd fin bil som byggdes hösten 1964 då modellen fortfarande hette 901 (och även om produktionen hette 901 kom bilen att heta 911 när den rullade ut till kunden). Denna bil är alltså en äkta 901.
Som vi ser på bilderna här är den i yppersta toppskick, men så har den inte alltid sett ut, något vi även kan se på bilderna. Bilen hittades ”i en lada” i samband med produktionen av en dokusåpa. Museet kontaktades och visade genast intresse när de hörde att det rörde sig om chassinummer 300 057, det vill säga den 57:e tillverkades 901/911 någonsin. I ”ladan” stod även en 911 L från 1968 som köptes för motsvarande 143 700 kronor och som kommer att förbli otvättad och orörd (är det förresten en slump att just nu när denna artikel skrivs så ligger eurokursen på 9,911 kronor?). Men det är 901 som är ögonstenen av de båda, den köptes in för motsvarande 1 060 500 kronor. Den lämnades alltså inte orörd utan återställdes till ursprungligt skick.

Porsche 901 1964 No 57

En tre år lång totalrenovering…

Efter tre år är arbetet med restaureringen färdigt. Porsches ”avdelning för återvinning” strippade ner bilen totalt, gav den ett kemiskt bad för att få bort rost och all färg och påbörjade därefter det långa arbetet med att återge den sin forna glans. Nya mattor, stolar, instrument, chassi- och drivlinedetaljer och mycket mer. Porsche har som bekant mycket av detta på hyllan, vissa delar till och med nytillverkade enligt gammalt recept.

Porsche 901 1964 No 57

… gav den sin forna glans åter.

Nu står den uppställd på golvet i Porsche Museum där den kan beskådas av besökarna. Du som inte har tid att besöka museet kan redan nu beskåda den här på teknikensvarld.se – för första gången någonsin – i form av filmen ovan och bildgalleriet nedan (ytterligare ett snyggt bildgalleri bjuder vi på nedan).

Läs också: Porsche 911 genom åren – från 901 till 991

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa