Prenumerera på Teknikens Värld

Porsches elbil Mission E testar farten

Om bara drygt två år ska Porsches första elbil äntra våra vägar. Mission E har nu siktats i produktionskostym när den pressas runt Nürburgring.

Porsche Mission E Nürburgring
CarPix

Det var hösten 2015 som Porsche visade upp konceptbilen Mission E, en läckert vit elbil som då sades vara en kommande Tesla-utmanare. Något produktionsdatum fick vi inte reda på då utan det dröjde till sommaren 2016 innan vi fick veta att den köpbara varianten får se dagens ljus under 2020.
Men den ser faktiskt dagens ljus redan nu då Mission E i mer eller mindre produktionsutförande testas på vägarna runt och på själva Nürburgring.

Porsche Mission E Nürburgring

Formerna är inte helt identiska med vad vi såg på konceptbilen för två år sedan, men många detaljer är desamma eller någotsånär desamma. Fronten är kraftigt maskerad men vi ser ändå att den följer samma mönster som på Mission E-konceptet, och baken ser mer eller mindre likadan ut. Dock ska du tänka bort de två ”ändrören”, dessa är nämligen fejk. Eftersom Mission E är en elbil behövs inga rökkanaler.
Vi ser också att bilen har fått B-stolpar, något som konceptbilen inte behövde i och med att bakdörrarna var upphängda i bakkant. Produktionsversionen får konventionella bakdörrar, en billigare lösning helt enkelt.

Porsche Mission E Nürburgring

Mission E-konceptet mätte 485 centimeter från för till akter, så någonstans i den regionen hamnar den produktionsfärdiga varianten. Det är 20 centimeter kortare än dagens Panamera som växte ungefär åtta centimeter vid generationsväxlingen som nyligen ägde rum. Mission E blir alltså Panameras lillebror, en rökfri sådan.

Porsches elbil, som är uttalad att utmana framför allt Teslas elbilar, bygger på en helt egen arkitektur avsedd för elbilar. Utvecklare av denna, som kallas J1, är Porsche. Den står alltså på egna ben och är inte en avkomma baserad på Audis elbilsplattform C-BEV eller Volkswagens motsvarighet MEB. Den har dessutom inget att göra med Audis och Porsches gemensamma elbilsplattform PPE (Premium Platform Electric) som är under utveckling för att bilda bas till tre olika elbilsserier längre fram i tiden.

Porsche Mission E vs Tesla Model S Model X

Denna bild avslöjar med tydlighet vilka bilar som Porsche jämför Mission E med.

Exakt hur drivlinan i Mission E kommer att se ut vet vi inte, men konceptbilens två elmotorer, där den ena driver framhjulen och den andra bakhjulen, är en god fingervisning om vad vi har att vänta oss. I konceptbilen levererade de totalt 600 hästkrafter som gav kärran goda prestanda – 0-100 km/h på 3,5 sekunder och 0-200 km/h på tolv sekunder.
Vi vet att elmotorerna kommer att få sin kraft från batteripack som av kunden kan väljas i olika storlekar beroende på hur långt man önskar komma per laddning samt hur mycket pengar man har möjlighet att spendera. Konceptbilen hade 50 mils räckvidd med batterier som kan snabbladdas på 15 minuter för att uppnå 80 procents kapacitet (dvs 40 mils körning).

Porsche Mission E Concept

Konceptbilen från 2015.

Vad vi vet med säkerhet är att Porsche, med anledning av Mission E-satsningen, har utvecklat en 350 kW-snabbladdare som opererar på 800 volt. Den har vätskekyld laddkabel för att inte överhettas. Just denna laddade är sagd att klara av att ladda konceptbilens batterier till 80 procent på bara 15 minuter.

Sannolikt kommer Mission E inte att heta Mission E när bilen är klar för serieproduktion. Vad den kommer att heta står just nu skrivet i stjärnorna (så länge du inte jobbar med projektet inom Porsche). Pajun är ett namn som har figurerat, men det är högst tveksamt att det blir det namnet. Pajun är en sammansättning av Panamera och Junior, precis som Cajun var en sammansättning av Cayenne och Junior. Och som vi alla vet blev det inte Cajun, Cayennes lillebror fick ju namnet Macan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa