Provkörning av Alfa Romeo 159 2,4 JTD TI

Förkortningen TI på en Alfa Romeo förpliktigar. När 159 får den klassiska beteckningen från 1960- och 1970-tal förväntar vi oss något extra.

Provkörning av Alfa Romeo 159 2,4 JTD TI

Provkörning av Alfa Romeo 159 2,4 JTD TI

Första intrycket #235

En något förhöjd effekt hade skapat en äkta vill-ha- och framför allt vill-aldrig-sälja-känsla. Chassit som TI skapar hade nämligen lätt pallat för mer pulver.

Turismo Internazionale, så uttyds förkortningen. Och visst låter det förföriskt vackert och sportigt. Och det är det. Eller vad sägs om kjolpaket (konstigt ord, har alltid tyckt att det låter som en variant på kjoltyg), 20 millimeter sänkt chassi, 19-tums aluminiumfälgar, rödlackerade bromsok från Brembo fram och bak, samt TI-loggor som ersätter motorbeteckningen på bakstam och karossidor och bagagelucka?

På insidan har de svarta sportstolarna fått extra sidostöd och passar därför inte alltför pastaglada ägare. Den sportiga ratten har fått snygga röda sömmar, liksom växelspaksknoppen. Delar av instrumentpanelen, lister i frontpanelen och växelspakssargen har fått ett utförande i mattborstad aluminium. Också högst klädsamt.

Så långt bilen i stillastående format. Dags att vrida om nyckeln och se vad som händer. Faktiskt ingenting. TI-paketet köps nämligen till bensindrivna 2,2 JTS, eller dieslarna 1,9 JTD och 2,4 JTD. Motorerna har lämnats helt orörda. Tråkigt. För 19 900 kronor hade jag förväntat mig några ytterligare hästkrafter genom ökat turbotryck på dieslarna och en effekthöjande mappning på bensinaren.
Kanske inte för att det skulle ha märkts så mycket utan mer för att skapa den där extra exklusiviteten och vill-ha-faktorn som specialversioner av både Alfor och andra märken gett genom åren. Det där lilla extra som gör att det är just de versionerna man sedan söker efter när det är dags för klassiker- eller hobbybilsköp.

Nåväl. Vi puttrar väl iväg då, med vår standardmotor. I detta fall den stora dieseln. Och den rör ganska bra på sig. Rejält med vrid över nästan hela registret och ändå lite karaktär. Härligt!
Sänkningen gör sig påmind över vägskarvar och på sämre vägar. Men att klaga på det när man aktivt valt ett riktigt sportpaket vore lika dumt som att klaga på att samma bil går för fort i kurvorna. För det gör den, vår TI-version. Under nästan hela provkörningsperioden höll vi oss till lands- och omvägarna. Där kommer paketet till sin rätt och det redan fina chassit kan pressas än mer till förarens totala belåtenhet.

Alfa Romeo 159 2,4 JTD TI

Pris
342 500 + 19 900 kronor (för TI-paket)

Motor
Diesel. 5-cyl rak, tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,0:1. Borrning/slag 82/90,4 mm, cylindervolym 2 387 cm3. Max effekt 210 hk vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, övre och nedre triangellänkar. Bak multilänk med längs- och tvärlänkar. Aktivt antisladdsystem.

Styrning
Kuggstång, hydraulisk servo. 2,25 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Vändcirkel 11,1 meter. 

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 WR 16. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270. Längd 466, bredd 183, höjd 142. Spårvidd f/b 158/156. Tjänstevikt ca 1 705, maxlast ca 440. Max släpvikt 1 500. Tanken rymmer 70 liter.

Fartresurser*
Toppfart 228 km/h, 0–100 km/h 8,4 s. 

Bränsleförbrukning*
Stad 0,92, landsväg 0,54, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 179 g/km.

Skatt
4 866 kronor.

*Tillverkarens uppgifter