Det går brant uppför och det går jäkligt fort. Nästan som det vore en racerbana. V6-motorn brölar hysteriskt ur avgasrören. Stelvio Quadrifoglio är i sitt esse på ”alpvägen” Jebel Hafeet Mountain Road.

Det här är nytt!

Motorn
Värstingversionen av Stelvio satte banrekord för suvar på tyska Nürburgring med tiden 7 minuter, 51 sekunder och sju tiondelar. Åtta sekunder snabbare än Porsche Cayenne Turbo som var den tidigare rekordhållaren. Motorn är (nästan) densamma som flåsar upp prestandan i Giulia 2,9T V6 men modifierad för fyrhjulsdrift.
Kolfiber
Interiören består till stor del av kolfiber. Lätt och lyxigt.

Bilen verkar känna sig lika hemma i kläderna här som på Nürburgring där den satte nytt varvrekord för suvar. Berget Jebel Jais är Förenade Arabemiratens högsta och sträcker sig 2 000 meter över ett platt ökenlandskap och har vissa likheter med det bergspass bilen är döpt efter. Stelviopasset i italienska alperna.

En sak är dock bättre, förutom vädret så här års. Vägarna, som både är bredare och har finare beläggning och de medger riktigt hög fart både uppåt- och nedåt. Märklig känsla att köra en relativt hög suv genom kurvorna med lätt skrikande däck utan att karossen kränger märkbart. Med läge ”Race” valt är avgassystemet friare, anti­sladd­systemet (nästan) avslaget och gas- och växlingsrespons på tå, liksom stötdämpare och bromsar. Med kraftigt gaspådrag ut ur kurvorna går Stelvio med bakvagnsställ stöttad av framhjulen som kan dra med upp till 50 procents kraftfördelning, medan beteendet i grunden är bakhjulsdrivet.

Alfa Romeo Stelvio Q

Märklig känsla att köra en relativt hög suv genom kurvorna med lätt skrikande däck utan att karossen kränger märkbart.

Uppe vid basecamp står en luggsliten Ferrari 458 i arabiskt bruksskick, troligen tillhör den ägaren av ”korvkiosken” som serverar lättare lunch och tilltugg. Jag trycker i mig en kycklingrulle och vänder nedåt. Det är nu bromsarna sätts på hårda prov när nästan två ton suv i full kareta ska reducera farten inför hårnålarna. Ingen avmattningstendens och väldigt lättdoserade. Vänder igen och kör uppåt. Nästan ingen trafik och en hel del öppna kurvor som tillåter att jag genar och kan hålla farten uppe.

Motorn är samma 2,9-liters V6:a på 510 hästkrafter som sitter i Giulia, men ändå inte riktigt. Vår webbredaktör Mattias Rabe skrev på interwebz att motorn är utvecklad av Ferrari men det är en sanning med modifikation. Mannen, myten, motorlegenden Leonardo Guinci jobbade i sex år för Ferrari men gick över till Alfa Romeo 2013.

Mycket kolfiber och en i övrigt fräck design.

Mycket kolfiber och en i övrigt fräck design. Åttaväxlad ZF trycker i växlarna vänligt eller hårt beroende på inställning via DNA-vredet.

Där fick han uppdraget att utveckla en potent V6-motor till Alfa Giulia. För att motorn ska passa i fyrhjulsdrivna Stelvio krävdes dock en del ombyggnad. Undre delen av motorblocket är fäste för främre differentialen­ och axeln till vänster framhjul går rakt igenom blocket. Dessutom är turbosnurrorna flyttade vilket kräver andra avgasgrenrör. Även i den bakre änden mot torpedväggen, där kamkedjorna sitter är kåpan modifierad. Plus en hel del annat smått och gott.

3 frågor

Leonardo Guinci Alfa Romeo

Leonardo Guinci – chef motorutveckling

Ciao Leo, vad har du gjort tidigare?
– Jag jobbade som motorchef på Ferrari i sex år. Bland annat med 458-motorn om den är bekant.
Jag har uppmärksammat att motorn gjorts om en del för att passa fyrhjulsdrift. Var det nödvändigt?
– Ja, V6:an var inte tänkt för AWD från början så det var en del stök med att anpassa den.
Nu ska Alfa Romeo in i Formel 1. Är du engagerad i den motorn?
– Nej, jag vet ingenting om den (skratt).

Och nog fungerar det otroligt bra, men det förefaller som om man inte tänkt igenom strategin från början och att det fördyrat projektet ganska rejält. Stelvio Quadrifoglio kostar från 814 000 kronor­ och det kanske den är värd för somliga. Tyvärr är andrahandsvärdet för märket trist framför allt i Sverige, och det beror på gamla synder som halvdan kvalitet och svaga importörer. Med Giulietta, Giulia, 4C och Stelvio kan det bara bli bättre, även om det tar tid.

Det är i alla fall kul att Alfa Romeo bygger bilar som de gör. Personligare, bilar som inte rullar i tyska spår. Bilar som kanske inte är bättre men som har en annan nerv och en annan känsla. Inuti är det knappast överdrivet flott med material och passningar som knappast överglänser eller ens är nära riktigt dyra (tyska) bilar. Med några undantag där kolfiber utgör en stor del. Bland annat baksidorna av stolarna och på instrumentpanel/mittkonsol.

I läget race dånar det högt men vackert ur de fyra avgasrören.

I läget race dånar det högt men vackert ur de fyra avgasrören.

Ganska få reglage och knappar gör anrättningen förarorienterad och det mesta är lättbegripligt. Start/stoppknapp i rött på ratten och dna-vred på mittkonsolen sticker ut. Infotainmentsystemet stöder både Apple Carplay och Android Auto. Stolarna är stora, sköna och har bra inställningsmöjligheter, i alla fall för min längd. Längre förare skulle nog vilja komma ner lägre. Baksätet är rymligt för två men rymmer tre och bagageutrymmet är riktigt­ skapligt.

Åttaväxlad ZF trycker i växlarna vänligt eller hårt beroende på inställning via DNA-vredet.

Åttaväxlad ZF trycker i växlarna vänligt eller hårt beroende på inställning via DNA-vredet.

Tar mig nedför berget för sista gången och drar ner på tempot. Trafikmiljön domineras av amerikanska och japanska bilar samt många lyxiga brittiska och snabba italienska. Folk tar sina suvar och åker ut i öknen, grillar, skrattar och chillar. Men framför allt så kör de uppför- och nedför sanddynerna – hela tiden. Precis som jag sett på Youtube! Jag följer inte efter dem i Stelvion…

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Pris
Från 814 000 kronor, första kundleverans mars.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl 90-graders V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 9,31:1. Borrning/slag 86,5/82 mm, cylindervolym 2 891 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda (ZF).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/45 R20. Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 282, längd 470, bredd 196, höjd 168, spårvidd f/b 161/165. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 830, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank 64 liter. Bagage­volym (VDA) 525/1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,8, toppfart 283 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,9 l/mil. CO2 210 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.


Skatt
2 538 kronor. Ny skatt (Bonus Malus): Bil registrerad efter 1 juli 11 540 kronor per år.

Rivaler

macan turbo performance package

Foto: Porsche

Porsche Macan Turbo ­Performance Package
Inte lika många häst­krafter­ men nästan lika snabb. Kostar cirka 90 000 kronor mer.
Pris: från 908 000 kronor.

 

 

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG GLC 63 S 4-Matic
Har fyraliters V8 biturbo och lika många hästar, men Mercedes har 700 Newtonmeter i vrid.
Pris: från 884 900 kronor.

 

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
NÄSTA Thierry Neuville mot seger i Rally Sweden