Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av amfibiebussen Estelle

Stockholm är en av världens vackraste huvudstäder, inte orättvist döpt till nordens Venedig. Vacker från land, visst, men kanske allra bäst från sjösidan. Det har bröderna Ekwall tagit fasta på och nyligen startat sightseeingturer med amfibiebuss.

Oceanbuss
Glenn Lindberg

Men vägen dit har varit lång. Idén föddes i november 2012 då bröderna Max och Paul Ekwall såg en bild på en liknade amfibiebuss. De ringde runt till olika hamnar och båtklubbar men hittade ingen ramp som passade. Max bollade idén med Mikael Odell, ägare till Fjärilshuset och Haga Ocean (Nordens största hajakvarium). Mikael är väl bevandrad i svensk turistnäring och tyckte projektet var fantastiskt och beslöt sig för att delfinansiera amfibiebussen. Trion kontaktade Djurgårdförvaltningen som ställde upp med sjösättningsplats. Strax därefter beställdes Skandinaviens första amfibiebuss, där chassit är byggt i Belgien och skeppades via Göteborg till USA där bussbåten tillverkades.
Men vi bor i ett land med mycket ­byråkrati, och det var inte bara att köra igång. Eftersom fordonet både är buss och båt var Transportstyrelsens divisioner ”väg” och ”sjöfart” för första gången tvungna att arbeta tillsammans med samma projekt. Och det gjorde de på ett förvånansvärt smidigt sätt, säger bröderna. Under bygget i USA var fartygsinspektörer från Transportstyrelsen över tre gånger tillsammans med Paul för att kontrollera att bygget följer EU:s- och svenska krav.

Om Estelle varit försedd med vingar hade också Luftfartsverket varit inkopplat. Då hade det blivit riktigt krångligt.

Om Estelle varit försedd med vingar hade också Luftfartsverket varit inkopplat. Då hade det blivit riktigt krångligt.

Jag Närmar mig kolossen som parkerat vid Villa Källhagen på Kungliga Djurgården, där den också har sin ramp för upp- och nedfart i Djurgårdbrunns- kanalen. Ett riktigt åbäke med en jättelik haj klistrad över båda långsidorna. Tolv meter lång, nio ton tung – hur i all sin dar ska den här pjäsen kunna flyta? Därtill med 42 personer plus personal ombord! Ocean Bus är byggd med Volvo FL 42 lastbil som bas. Tillverkare är CAMI  LLC i South Carolina, USA som har ett flertal olika amfibiefarkoster under sitt paraply.
Motor, automatlåda, fram- och bakvagnsupphängningar är Volvo. Resten är tillverkat i saltvattenbeständig aluminium och de flesta bultar i chassit är utbytta mot rostfria. Vid drift i vatten sköter en vanlig propeller (som kopplas in via ett separat backslag) framfarten och ett roder bak sköts med joystick, men det går även att svänga ”båten” med framhjulen. Toppfart på land är 90 km/h och i sjön åtta knop, men man brukar ha en marschfart på fyra.

Estelle brusar på i Djurgårdsbrunnskanalen och ger begreppet vattenplaning en helt ny innebörd. Kanske också hjulångare?

Estelle brusar på i Djurgårdsbrunnskanalen och ger begreppet vattenplaning en helt ny innebörd. Kanske också hjulångare?

Så var det dags. Paul, som är chaufför/kapten ombord sätter på sig sin vegamössa och rullar sakta mot vattenbrynet. En surrealistisk känsla infinner sig när fronten går ner i vattnet. Men den fortsätter som tur är inte nedåt utan börjar flyta, och när akterskeppet också flyter drar Paul igång propellerdriften. Motorn brummar på 1 500 r/min och vi gör fyra knop. Folk på stranden och i andra vattenfarkoster bara gapar när Ocean Bus kommer ångande i kanalen. Till och med svanarna sträcker lite extra på halsarna. Så får jag ta över rodret och vegamössan. Är ganska båtvan och bussbåten är faktiskt relativt enkel och båtlik att manövrera. Den har visserligen en del reglage man inte är van vid i en båt. Exempelvis handbroms! Känns riktigt sjövärdig och ska enligt tillverkaren vara osänkbar. Sitter bekvämt i stolen och blickar odramatiskt ut över Stockholm från sjösidan. Estelle, som hon är döpt till efter en liten prinsessa som också är skriven på Haga, har all utrustning en båt i kommersiell trafik måste ha, så som flytvästar till alla, livflotte, GPS, lanternor, ankare, brandsläckare, skeppsapotek, VHF-radio med mera.
Jag frågar vad den kostade och får svaret, cirka sex miljoner kronor – och en massa huvudvärk.

Lånad vegamössa och lånad amfibiebuss. Men skepparexamen har han, tyvärr inget busskort. Nästa hållplats, Fjäderholmarna.

Lånad vegamössa och lånad amfibiebuss. Men skepparexamen har han, tyvärr inget busskort. Nästa hållplats, Fjäderholmarna.

Den officiella jungfrufärden skedde utan mankemang i augusti i år. Men en liten googling viskade att en bärgare fick dra loss den efter att den fastnat i vattnet vid Hagaparken redan i juli.
Till våren 2015 räknar bröderna med full beläggning, och de kommer att köra även under den stundande vintern. Tänk att åka runt i Stockholms innerstad och se alla vackra byggnader, för att i samma fordon uppleva huvudstaden från sjön. Det bästa från två världar.
Vill du veta mer, gå in på oceanbus. se.

Estelle

Fabrikat
CAMI LLC/Volvo FL 42, 250 hk


Tjänstevikt
9 ton


Maxlast
7,2 ton


Sittplatser
42 + 2


Längd
12,5 meter


Bredd
2,5 meter


Höjd
3,6 meter

Maxfart land
90 km/h


Maxfart vatten
8 knop


Pris
Cirka 6 miljoner kronor

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa