Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Aston Martin V8 Vantage

Aston Martin V8 Vantage

Aston Martin V8 Vantage

Första intrycket #519

Med V8 Vantage kompletteras Aston Martins modellprogram. Flaggskeppet Vanquish och glidaren DB9 får nu en sportig lillebror som gillar gasglada chaufförer. Karossen är härligt styv och den tvåsitsiga coupén andas stil och klass.

Basfakta

Pris
105 000 Euro (generalagent finns ej i Sverige).


Motor

V8 med två överliggande kamaxlar per cylinderrad. 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 89/86 mm, volym 4 280 cm3. Max effekt 380 hk vid 7 000 r/min. Max vridmoment 410 Nm vid 5 000 r/min,


Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 8,5 tum, däck 235/45 ZR18 fram, 275/40 ZR18 bak.


Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 438,3, bredd 186,6, höjd 125,5, spårvidd fram/bak 157/156. Tjänstevikt 1 570. Tank 77 liter.


Fartresurser
*
Toppfart 280 km/h, Acceleration 0-100 km/h 5,0 sek.


Förbrukning
*
Blandad körning 0,57 liter/mil.

Enligt fabriksuppgifter *


Gasglad lillebror

Med den tvåsitsiga V8 Vantage har Aston Martin tagit sikte på sportbilsköparna. Klass, lyx och en 4,2-liters V8:a – allt samlat i ett smakfullt paket. Porsche 911 S och resten av världens sportbilstillverkare är härmed varnade.

Det känns som att vi har väntat en evighet på V8 Vantage. Kanske är det därför som jag med viss nervositet öppnar den smäckra dörren för att kliva in. Invändigt är Vantage ganska lik DB9, och jag glider lätt ner i förarsätet och låter händerna sluta sig runt den lilla läderratten. Allt inne i kupén är allt aningen i mjukt läder, svart kompositmaterial eller aluminium, instrumenterna är utfrästa ur ett stycke aluminium och gjorda i samma teknik som de finaste schweiziska klockorna.

Precis som hos DB9 är startknappen gjord av glas och dess ljusblåa färg skiftar snabbt till blodsröd när 4,3-litersmotorn vaknar till liv.

Även om namnet Aston Martin andas gentlemannabil, körhandskar i kalvskinn och glidande långkörningar längs den sydfranska rivieran är V8 Vantage mer än bara romantisk nostalgi. Bilen har former som ger rysningar varje gång blicken sveper över den. V8 Vantage är en kompakt vagn, den är inte längre eller bredare än vad den behöver vara, vilket innebär att den är kortare, lägre och smalare än nya Porsche 911. Trots det är den med sina 1 570 kilo 150 pannor tyngre än sin tyske rival, vilket ger Carrera S ett visst övertag när det gäller prestandan. Och visst Carrera S är snabbare, men i gengäld är V8 Vantage lättare att ratta. Tänk dig en 380-hästars Mazda MX-5 med det klassiska receptet på frontmotor och bakhjulsdrift så han du en ganska bra idé av hur V8 Vantage känns på vägen.

Utvecklingsarbetet har varit det mest omfattande i hela Aston Martins historia. 78 prototyper har körts en miljon kilometer i Dubais öken, på högfartsbanan i italienska Nardo, genom norra Sveriges kalla och isiga landskap och på Nürburgrings fruktade Nordsleife.

Chassit i Vantage är av aluminium och sammanfogat genom en speciell limteknik som används inom flygindustrin. Det gör att chassit endast väger 183 kg. ”Handbuilt in England” står det på en metallplatta när du öppnar dörren, och Aston Martin är ett av få bilmärken som inte bara handbygger bilarna utan också framställer komponenterna för hand. Skärmar, bakluckan och sidostyckena är alla gjorda i komposit, motorhuven är av aluminium medan resten är tillverkat i stål. Motorhuven är en av karossdelarna som framställs för hand eftersom den inte skulle vara möjlig att tillverkas maskinellt i ett stycke i en aluminiumpress.

Prototypen av V8 Vantage prestenterades på bilmässan i Detroit 2003 och jämfört med den bilen är det inte mycket som är ändrat på produktionsbilarna.

Aston Martins ingenjörer har arbetat febrilt med att få till den modifierade 4,3-liters V8:an, som tack vare torrsumpssmörjning har kunnat placera motorn bakom framaxeln. För att få maximal väghållning har växellådan placerats framför framaxeln, en detaljs som man vanligtvis hittar i racingbilar. Därför blev den 6-växlade manualla lådan – från den italiensiska specialisten Graziano – placerat mellan sätena i stället för att ligga efter motorn. Kraften förs i sin tur till bakhjulen via en kardanaxel i kolfiber.

V8 Vantage är en blandning av en gentlemanna-racer och en sportvagn. Den optimerade viktfördelningen (49/51) gör styrningen lätt, även om servoassistansen är begränsad till ett minimum. Kopplingen kräver en kraftfull trampning och transmissionen en fast han. På snirkliga italienska landsvägar genom Toscana kändes trean som en perfekt lösning, mycket tack vare V8-motorns breda spännvidd och kraft. På papperet levereras de 380 hästarna först vid 7 000 varv och det maximala vridmomentet på 410 Nm vid 5 000 r/min. Men med det nyutvecklade ventilstyrningssystemet kändes det som att V8:an exploderade redan vid 4 000 r/min, då by-passventilerna i systemet öppnade.

En sak är i alla fall säker – denna V8:a verkligen älskar att köras hårt. Men är du sugen på att själv ha en Aston Martin V8 Vantage i garaget får du vänta. Bilen tillverkas endast i 3 000 exemplar per år och frågan är hur många som verkligen hittar vägarna till Sverige.

Prismässigt är det oklart vad V8 Vantage kommer att kosta i svenska pengar (prissatt till 105 000 Euro), men räkna med att du minst måste slänga upp ett sjusiffrigt belopp.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa