Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi A4 3,2 FSI och BMW 330i

Tysk sexkamp

Provkörning av Audi A4 3,2 FSI och BMW 330i

Provkörning av Audi A4 3,2 FSI och BMW 330i

Två av Europas mest eftertraktade bilar i mellanklassen är utan tvekan den nyligen uppdaterade Audi A4 och helfärska BMW 3-serie. Två högkvalitativa – men nog så dyra spjutspets vagnar. Audi A4 1,8T med 163 hästkrafter kostar från 259 300 kronor och BMW 320i med 150 hästkrafter går loss på minst 251 000 kronor. Då är det i sanning inte så mycket krut under locket och båda blir frånåkta av billigare, men motorstarkare bilar. Exempelvis Saab 9-3 SportSedan 2,0t och Volvo S60 2,4 170.Lägg till sisådär 100 000 kronor på din tilltänkta A4 eller 3-serie och vi börjar prata åka. Vi talar 250 hästkrafter och drygt det. 
 
I nylyfta A4 har man ersatt 3,0 V6 på 220 hästkrafter med 3,2 V6 FSI som ger 255 hästkrafter. En motor som även finns i nya A6 och som utan FSI (direktinsprutning) sitter i A3 och TT där den ger 250 hästkrafter. 3,2 V6 FSI har varia bla kamaxeltider och 2-stegs insugningsrör. Vridmomentet är 330 Nm vid 3 250 r/min.BMW kör som vanligt med ”hyvelbänk”, en rak sexa. I 330i är den som namnet antyder på tre liters cylindervolym och ger 258 hästkrafter samt 300 Nm mellan 2 500-4 000 r/min. Den gamla treliterssexan, som sitter i förra 3-serien, ger 231 hästkrafter. 
 
De nyvunna 27 hästkrafterna kommer till stor del från valvetronic-systemet som nu gör debut i BMW:s sexcylindriga motorer. Systemet sköter insugsventilernas ”öppethållande” och därmed optimeras motorns inandning – och utandning, tillsammans med de variabla dubbla kam axlarna i det system BMW kallar dubbel-vanos. Att detta inte är tomt pladder bevisas när man kör bilen. Motorn är nära nog en gudagåva. Responsen när man trampar på gasen är blixtsnabb, och motorn är stark över i stort sett hela registret och har dessutom en spets i det högre varvtalsområdet. Inte nog med det – den låter så där lagom morrigt och raspigt ur avgasrören. Inte för högt och inte störande vid jämn fart, men gôtt vid acceleration. 
 
Motorn tillsammans med den exakta sexväxlade manuella lådan gör BMW 330i till en körmaskin som lämnar föga övrigt att önska. Den uppmätta siffran från 0-100 km/h tar enligt Teknikens Världs mätningar 6,2 sekunder medan fabriken uppger 6,3 sekunder. Provbilen är dessutom försedd med aktiv styrning (12 900 kronor) som ger en mer direkt styrverkan i lägre farter. I högre farter ändras utväxlingen successivt och som då känns mer ”normal”. Personligen tycker jag att den aktiva styrningen känns betydligt bättre och är mer precis i 3-serien än i 5-serien. Framför allt i rakt-fram-läge där ”femmans” aktiva styrning är lite vag i känslan. I ”trean” ger den faktiskt den körglädje som BMW utlovat. Den anfaller kurvorna och tar sig igenom på ett sällan upplevt vis. På en krokig favoritväg är styrningen helt i sitt esse. Man behöver aldrig ta omtag om ratten hur snäva hårnålarna än är. 
 
Men allt är inte bara motor, låda och styrning – även hjulupphängningarna håller högsta klass och är nyutvecklade för nya 3-serien. Fjädringen är varken hård eller mjuk, och sväljer vår varierande vägstandard med spänst. 330i har betydligt mycket större broms skivor än den fyrcylindriga och på de flesta sätt betydligt blekare 320i. På 330i är skivdiametern fram 330 millimeter och bak 336 millimeter. Effektiva så det förslår.Om BMW 320i känns lite som en aptitretare så är det 330i man är rejält sugen på – som en snällare, vettigare och billigare variant av kommande M3.Däremot har vi invändningar mot högfartsegenskaperna. Varken den 320i vi körde tidigare i år eller denna 330i känns stabila i höga farter. Då avses farter från 160 km/h och däröver. Man får sitta och passa med ratten då bilen gärna far fram och tillbaka över vägbanan. Illavarslande för en modern bil, och i synnerhet när det står BMW på den. Men i farter upp till 160 km/h märks inte så mycket av dessa later. I alla lagliga farter märks ingenting, förutom en viss vindkänslighet. 
 
Audi A4 fick inte bara ett jättestort gap när den kom i ny skepnad modellår 2005. Den har också blivit bättre (läs roligare) på vägen. Hjulupphängningar och fjädring har modifierats för att ge bilen sportigare respons. Styrningen har också fått sig en duvning och är betydligt mycket gladare än förr. Dock kan man aldrig trolla bort det faktum att motorn hänger som en hävarm framför fram axeln och i framhjulsdrivet utförande är A4 alltjämt en riktig ”understyrare”, som allra helst gillar motorvägsåka och gör det bra. Här finns inga ”vingeltendenser” i höga farter, Audin går stadigt upp till toppfart. Quattromodeller (fyrhjulsdrift) är däremot mer förtjusta även när det svänger. Klart roligare och så mycket säkrare att köra, framför allt i halt väglag. Ett tips: strunta i sollucka och läderklädsel. Köp i stället fyrhjulsdrift för pengarna.Nya A4 är faktiskt mer omgjord än vad man vid en första betraktelse kan tro. Den har egentligen bara taket och rutorna gemensamt med förra modellen vad gäller karossen. Inne i bilen är det bara ratten vars centrum har samma form som grillen, som skvallrar om att det är en ny A4. Det betyder många knappar att trycka på, en del ganska små och plottriga. Känns inte så modernt längre när allt fler bilar har multifunktionsreglage som sköter det mesta, som i nya Audi A6 eller i BMW.
 
3,2-literssexan är kraftfull med härlig respons och Audi har även lyckats få till ljudet. Nästan lika 
eggande och pockande som en Alfa Romeo-sexa. Men den udd som BMW:s raka sexa besitter på högre varvtal, den saknas i Audi-motorn. Teknikens Värld fick 7,25 sekunder från 0-100 km/h, medan fabrikssiffran är 7,1 sekunder. (Bilen vi gjorde acctestet med var en automatväxlad Avant Quattro). Väljer du framhjulsdriven 3,2 FSI finns endast 6-växlad Multitronic-låda (steglös transmission). I Quattro är det 6-växlad manuell eller 6-växlad Tiptronic (konventionell automat) som gäller. Automatlåda passar bra ihop med motorn och kan dess utom växlas manuellt. Antingen med spaken eller med paddlar vid ratten.Den A4 vi kör här har så kallat S-
linepaket vilket bland annat betyder sportchassi. Ett fullständigt onödigt tillbehör för den vägstandard vi har. Det blir bara stötigt och obekvämt. Annat som ser fränt ut men som bidrar till stötigare gång och mer vägbuller är 17-tumsfälgar med 235/45-däck (standard är 16 tum). Nu är A4 en ganska tyst bil och det gör att man hör vägbullret desto mer. Irriterande. Men ”vår” BMW 330i har ännu värre dimensioner. 18 tum (standard är 17 tum) med 255/35 bak och 225/40 fram. Snyggt, javisst men vettigt? Inte det minsta! Trots dessa groteska hjul går 330i mer följsamt över tjälskott och andra vägdefekter vilket tyder på mer raffinerade upphängningar, men de breda hjulen bullrar något mer – framför allt på grovkornig asfalt. 
 
Vi var inalles sex olika personer som körde Audi A4 3,2 FSI mot BMW 330i. Och alla förarna gjorde utan minsta tvekan samma val, vilket resulterar i en jordskredsseger för Bayern. Audi A4 3,2 FSI är en mycket kompetent och välbyggd bil, ingen tvekan om det – men här får den stryk. BMW 330i är mellanklassens optimala familjebil – om föraren får bestämma.

BMW 330i

Pris
från 350 000 kronor.


Motor
Rak 6-cyl längsmonterad med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Valvetronic och dubbel-Vanos. Kompression 10,7. Borrning/slag 85/88 mm, volym 2 996. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 6 600 r/min. Max vridmoment 300 Nm mellan 2 500-4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell eller 6-växlad automat (Steptronic). Fjädring och hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och triangellänkar, bak femlänkad axel.


Styrning
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv (1,9 med aktiv styrning). Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Skivor (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system/ASC+T/EBD/ CBC/DSC/ABD/DBC.


Hjul
Fälgbredd 8 tum, däck 225/45 R17.


Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 452, bredd 182, höjd 142, spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstevikt cirka 1 540, maxlast ca 520.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 6,3 s, toppfart 250 km/h (fabriksuppgift).


Förbrukning*
Blandad körning 0,87 liter/mil enl. EU-norm.


*Enligt tillverkaren

Audi A4 3,2 FSI

Pris
från 360 700 kronor.


Motor
6-cyl längsmonterad 90° V-motor med 4 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, volym 3 123. Max effekt 255 hk (188 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 3 250 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad multitronic.


Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.


Styrning
Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Skivor (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system/ESP/EBF/ ASR/EDS.


Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R16.


Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 459, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt cirka 1 640, maxlast 405.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 250 km/h. Förbrukning* Blandad körning 0,94 liter/mil enl. EU-norm.


*Enligt tillverkaren

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa