Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi A4 Avant g-tron 2,0 TFSI S tronic

Gasen är inte död, tvärtom. Audi fortsätter med sin tron-strategi där g-tron står för gas. Nu kommer A4 Avant och A5 Sportback i nya gaskonverterade utföranden. Kan de göra miljön någon tjänst?

Audi A4 Avant g-tron

Det här är nytt!

Lång räckvidd
Den kombinerade räckvidden på gas och bensin är 95 mil.
E-gas
Audi framställer sin egen, så kallade e-gas som är koldioxidneutral.
Mindre bagage
Gastankarna stoppas in under bagageutrymmet och gör att reservhjulet får maka på sig.

Nu lanserar Audi två nya gasmodeller – A4 Avant och A5 Sportback, båda med tilläggsbeteckningen g-tron. Tajmingen kan tyckas märklig eftersom trenden under de senaste åren har varit den motsatta – biltillverkarna plockar snarare bort än lägger till gasdrivna modeller. Dessutom ser försäljningsstatistiken dyster ut. Det såldes många miljöbilar i Sverige i fjol men endast 6,5 procent av dem var gasbilar. Hittills i år är andelen nere på 4,7 procent.

Audi A4 Avant g-tron

Den bäst säljande gasbilen hittills i år är Volkswagen Golf TGI Bluemotion med 361 sålda exemplar. Tajmingen kan som sagt vara dålig, men den kan också vara perfekt. Spelplanen ligger öppen för Audi och konkurrensen är svag. Audis närmaste konkurrenter BMW och Mercedes har till exempel inga gasdrivna bilar i samma storleksklass som A4 Avant och A5 Sportback. Här i München är det ingen som höjer på ögonbrynen för att man kör en gasbil. Medan vi i Sverige har drygt 150 tankställen för fordonsgas finns det över 900 i Tyskland, och
den siffran kommer inom de närmaste åren att mer än dubblas. Att tanka gas är inga problem, varken i Sverige eller Tyskland, och att köra på gasen är inte heller några problem.

Fakta: Det här är e-gas

Audi A4 Avant g-tron 2,0 TFSI S tronic

Audi producerar sin egen fordonsgas vid en anläggning i Werlte i nordvästra Tyskland. Här används förnybar el för att spjälka vatten till väte och syre i en process som kallas elektrolys. Vätet får sedan reagera med koldioxid som hämtas från en närliggande biogasanläggning där koldioxid bildas som en restprodukt. När vätet reagerar med koldioxiden bildas metangas som är kemiskt identisk med naturgas. I Werlte produceras årligen cirka 1 000 ton e-gas som distribueras ut i det tyska gasnätet.

Både A4 Avant och A5 Sportback drivs av en fyrcylindrig tvålitersmotor som i grunden är samma motor som bensinaren 2,0 TFSI. Det är faktiskt bara 29 komponenter i motorn som har behövt anpassas för gasdriften, bland annat kolvar och ventiler som ska tåla den höjda kompressionen. Viktigast är dock den elektroniska styrenhet som reglerar gasflödet från tankarna. Medan trycket i tankarna är 200 bar vill motorn inte ha mer än 5–10 bars tryck och den skillnaden fixas av styrenheten som reglerar trycket beroende på hur mycket föraren trycker på gaspedalen.

Anpassningen till gas gör att motorn tappar ork. I stället för bensinvariantens 190 hk och 320 Nm får man nöja sig med 170 hk och 270 Nm. Det känns, tyvärr. Vid vanlig, lugn körning räcker kraften till men vid en brant motorvägspåfart eller i en omkörningssituation uppfattas motorn som orkeslös på höga varv och tunn på låga. Men det bryr sig nog inte gasbilsspekulanterna om i alla fall. Om en gasbil blir framgångsrik eller inte avgörs snarare av hur väl förpackad den är. På den punkten finns inte mycket kritik att rikta mot A4 Avant.

G-tron-motorn är baserad på bensindrivna 2,0 TFSI.

G-tron-motorn är baserad på bensindrivna 2,0 TFSI.

De fyra cylindriska gastankarna är monterade i en ställning under bagageutrymmet. Reservhjulsbaljan försvinner därmed och så även det extra förvaringsutrymme som finns under golvet i en vanlig A4 Avant. Därför minskar den officiella lastvolymen från 505–1 510 till 415–1 415 VDA-liter. Det är ingenting som kommer att märkas i vardagen eftersom lasttröskeln är oförändrad. Det blir ingen ”sorgkant” som i så många andra gaskonverterade kombibilar. Monteringen av gastankarna innebär däremot att 12-voltsbatteriet får maka på sig från sin vanliga plats i bagageutrymmet och leta sig ned i motorrummet i stället.

Gastankarna är förstås en delikat och avancerad konstruktion. Det börjar med ett innersta plastlager som omges av ett lager av kolfiberförstärkt plast sammanvävt med glasfiber. Sista lagret är en genomskinlig plastkomposit vars främsta syfte är att avslöja läckor. Om det yttersta lagret skadas syns det tydligt då materialet blir mjölkvitt. Precis som för el- och laddhybridbilar är räckvidden av betydelse för gasbilarna. Det är inte helt enkelt att trycka in två drivmedel i en och samma bil. I A4 Avant finns gastankar som rymmer 19 kg gas och det ska räcka för upp till 50 mils körning. När gasnivån sjunker under 0,6 kg slår systemet över till bensindrift.

En extra tankmätare för gasnivån till vänster i instrumenteringen är det enda som skiljer g-tron-bilarna från vanliga A4-bilar.

En extra tankmätare för gasnivån till vänster i instrumenteringen är det enda som skiljer g-tron-bilarna från vanliga A4-bilar.

Eftersom provkörningen inte är så lång hinner bilen aldrig byta drivmedel, men det sägs förstås att det ska ske sömlöst och omärkbart. I bensintanken ryms 25 liter och det ska, om bilen körs som i NEDC-cykeln, räcka till 45 mils ytterligare körning. Audi själva beskriver A4 Avant och A5 Sportback g-tron som de första koldioxidneutrala långdistansbilarna från märket. Hur koldioxidneutrala de är beror förstås på vad man stoppar in i dem. Om du fyller tankarna med rysk naturgas blir miljövänligheten tveksam, om du däremot fyller dem med svensk biogas så blir det bättre.

All fordonsgas som säljs i Sverige är koldioxidneutral. Det är den inte i Tyskland, men det vill Audi ändra på. De har redan fått igång sin anläggning i Werlte där syntetisk, så kallad e-gas produceras ur förnybara källor. Det går inte att tanka e-gas fysiskt i Sverige men som g-tron-köpare kan man ändå känna sig duktig. Audi förbinder sig nämligen att skicka in så mycket e-gas i det tyska gasnätet som varje g-tron-bil beräknas förbruka under de första tre åren.

Den praktiska användbarheten i bagageutrymmet påverkas inte av gasdriften.

Den praktiska användbarheten i bagageutrymmet påverkas inte av gasdriften.

Som privatbilsköpare kan det bli tufft att ekonomiskt räkna hem A4 Avant g-tron. Utrustad med den sjustegade S-troniclådan och Proline-utrustning kostar g-tron 408 300 kronor. En bensindriven A4 Avant med samma växellåda och utrustningsnivå kostar 383 000 kronor. Som gasbilsägare kör man skattefritt i fem år men i övrigt är förmånerna få. För tjänstebilsföraren blir det en helt annan sak. Förmånsvärdet för gasbilar justeras först till en jämförbar bensin- eller dieselbil och sedan sätts förmånsvärdet ned med 40 procent, max 10 000 kronor. Framöver ser det lite tuffare ut för gasbilarna. Enligt regeringens föreslagna bonus/malussystem ska gasbilarna få en fast bonus på 7 500 kronor, men ingenting därutöver.

Audi A4 Avant g-tron 2,0 TFSI  S tronic

Pris
375 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin/Gas. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 12,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) mellan 4 450–6 000 r/­min, max vridmoment 270 Nm mellan 1 650-4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 473, bredd 184, höjd 144, spårvidd f/b 157/155. Tjänstevikt 1 670, maxlast 465, max släpvagnsvikt 1 700. Tank 25 liter bensin, 19 kg gas. Bagagevolym (VDA-liter) 415–1 415 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 221 km/h.


Bränsleförbrukning
Bensin stad 0,71 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,55l/mil. CO2 126 g/km. Gas stad 0,51 kg/mil, landsväg 0,31 kg/mil, blandad körning 0,38 kg/mil. CO2 102 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
Skattefri första fem åren.

Rivaler

Volkswagen Golf TGI BlueMotion

Volkswgen Golf  TGi Bluemotion
Volkswagen gasar försiktigt med sin gas-Golf som endast har 110 hk. Lågt pris och stora utrymmen väger upp.
Pris: 250 500 kronor.

 

Volvo V90 BifuelVolvo v90 Bi-Fuel
Volvo laddar på med betydligt mer effekt i sin gasversion av V90. 254 hk på framhjulen och 0,68 l/mil/0,45 kg/mil.
Pris: 363 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa