Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi A5 2,0 TFSI S tronic quattro 252 hk

Förra generationen A5 blev både prisad och hyllad för sin design. En design som står sig än i dag. Det förstår Audi som lämnat utsidan på nya A5 tämligen orörd.

Audi A5 2017

Det här är nytt!

Design.
Inga stora steg har skett på det yttre men många detaljer har uppdateras.
Motorer.
Nya effektivare och snålare motorer.
Audi Drive Select.
Ställer in bilen i olika körlägen, numera standard.

Efter nio års väntan står nya generationen Audi A5 klar. Väl förutsägbar utan överraskningar men något annat vågar man inte tro när det är en ny Audi som presenteras. Nya A5 kan enkelt sammanfattas som en blandning av gamla A5 och nya Audi A4. Men det mesta är faktiskt nytt jämfört med förra generationen. A-stolparna har flyttats bakåt och gett plats för en längre huv. I fronten syns den nya lägre och bredare grillen samt de nya strålkastarna. Väl markerade hjulhus och den skarpa kantlinjen längs bilens sida har hängt med från tidigare generation. Med tredimensionella baklampor och liknande linjer har A5 en nästan identisk bakdel som A4 vilket gör det svårt att se skillnad mellan de båda rakt bakifrån. Jämfört med gamla A5 har nya modellen vuxit på längden med 47 mm vilket ger 17 mm längre kupé. Axelavståndet har ökat med 13 millimeter. Den har blivit smalare med åtta mm och blivit lägre med en hel millimeter. Vikten ska ha minskat med 60 kg och bagageutrymmet ökat med tio liter.

Under karossen har A5 fått större uppdateringar. Samtliga motorer har blivit upp till 22 procent snålare och upp till 17 procent starkare. Hjulupphängningen är uppdaterad för ökad körglädje och samtidigt bättre komfort. Nu har även A5 fått de nya assistanssystemen. Autobroms, lane assist med hjälpstyrning, dödavinkelvarnare, köassistent, parkeringsassistent, skyltigenkänning, ja det mesta som moderna bilar har i dag. Som standard har A5 xenonstrålkastare med LED-varselljus. Både vanliga LED-strålkastare och Audis adaptiva LED-strålkastare, Matrix, finns som tillval.

Audi A5 2017

Grått läder är mer praktiskt än vitt. Men fortfarande väldigt opraktiskt.

På förarplats är det återigen som i A4. Audi har struntat i touchknappar i sitt nya infotainmentsystem och håller i stället fast vid vred och knappar. Det låter lite omodernt men det funkar faktiskt mycket bättre. Det mesta sitter logiskt och lättåtkomligt, med lättnavigerade menyer tillhör systemet de bästa i bilvärlden. Audi Virtual Cockpit kostar extra men ger dig en skärm framför ratten i stället för analoga mätare. Skärmen blir som en kopia av den som sitter standard i mitten. På bägge går det att styra hela bilen, navigation, musik mm. Skärmarna är oberoende av varandra vilket gör det möjligt att göra flera saker samtidigt, smidigt om man är flera i bilen. Stolarna är bekväma och kupén känns lyxig, speciellt i de påkostade provkörningsexemplaren. Baksätet är ganska trångt. En 166 cm lång reporter är inte den bäste på att bedöma just baksäten eftersom jag får plats i nästan alla. Men bak i A5 har till och med jag lite dåligt med utrymme för huvud och ben.

Till A5 har den starkare 6-cylindriga 3,0-liters dieseln uppdaterats från 272 till 286 hästkrafter och det är med den motorn jag börjar köra. Med 620 Nm är vridet inget annat än fantastiskt. Den går som skjuten ur en kanon samtidigt som man funderar på om man sitter i en elbil för att dieseln jobbar så tyst. Men nerven finns inte riktigt där, när jag trycker ner gasen känns det som att bilen inte riktigt vill. Den 8-växlade tiptronic-lådan växlar ner lite segt och bilen känns tung när väl kraften kommer. Bilen känns mer inriktad på komfort, som är bra när vägen är jämn och fin. Men eftersom A5 ska vara sportigare än A4 så har den ett sportigare och ett drygt två cm lägre chassi som standard. Resultatet blir att A5 får svårt att ta bort håligheter i vägen. Det både känns och låter mycket när vägen är av den sämre sorten. Trots att bilen är utrustad med adaptiva stötdämpare och komfort-läget är valt.

Audi A5 2017

Quattro funkar lika bra på sanden i Portugal som på snön i Sverige.

2,0-liters bensinmotorn med 252 hk, 370 Nm, S tronic och quattro står näst på tur. Jag trodde aldrig det skulle vara så stor skillnad men med den här motorn blir det en helt annan bil. Nu känns det att bilen vill gasa, både ljudet och kraften finns där när motorn varvas, nu är det mer fokus på att köra fort i stället för köra bekvämt. På Portugals kurviga vägar passar bilen riktigt bra, bilen känns lätt, styrningen är skarp och chassit hänger med bra i svängarna. Helheten i bilen känns riktigt bra. Motorn heter TFSI, där T står för turbo som gör det enkelt att köra, motorn går riktigt fint, har ett brett register och effekten känns helt lagom.

De förväntade storsäljarna 2,0 TDI S tronic 190 hk och 2,0 TFSI 190 hk var tyvärr inte på plats under provkörningen men kommer till handlarna i Sverige samtidigt som övriga motoralternativ i november. 190 hästarsdieseln börjar på 377 000 kr, den fetare 3,0-dieseln med 286 hk börjar på 510 000 kr. På bensinsidan börjar 190-hästaren på 366 000 kr och 252-hästaren på 439 000 kr. Rymligare A5 Sportback lanseras i början av 2017 och A5 Cabriolet lanseras under våren 2017. Synd att inte Audi vågade lite mer med A5, det är en bra bil som går hem hos de flesta men är samtidigt väldigt förutsägbar.

Audi A5 2,0 TFSI S tronic quattro 252 hk

Pris
439 000 kronor, säljs nu, första kundleverans november.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 252 hk (185 kW) vid 5 000-6 000 r/­min, max vridmoment 370 Nm vid 1 600-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med 5 länkarmar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 467, bredd 185, höjd 137, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 575, maxlast 425, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 465 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,74 l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 136 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
910 kronor per år.

Rivaler

Mercedes C-klass CoupéMercedes C 300 Coupé
C-klass Coupé presenterades nyligen och med sina 245 hk blir det en direkt konkurrent. 245-hästaren går inte att få med fyrhjulsdrift.
Pris: 432 900 kronor.

 

 

Ford Mustang GT FastbackFord Mustang GT 5,0
Testvinnare mot BMW 428i och förra generation A5. 150 hästar fler än A5 och 35 000 kr billigare.
Pris: 404 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa