Provkörning av Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro S tronic

Svenska Audi har tjatat i flera år om en A6 Avant quattro med mindre dieselmotor och nu har de äntligen fått gehör. Entré för 2,0 TDI med fyrhjulsdrift.

Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro S tronic
Andreas Libell

Det här är nytt!

Kombinationen: För många är Audi A6 Avant quattro drömbilen men fram tills nu har man då tvingats att välja stora, starka och törstiga dieselmotorer. Men nu har Audi äntligen bestämt sig för 2,0 TDI och quattro i kombination. ­Specialbyggd för den svenska marknaden i stort sett.

Tyska Audi verkar tro att alla som köper en A6 quattro vill ha uberstarka ­motorer och det kanske stämmer i hemlandet med sitt snabbare vägnät. Men då börjar också ingångspriset hamna runt en halv miljon.
Svenska Audi har kämpat med näbbar och klor för att få en fyrhjulsdriven A6 Avant med vettig motor och nu först, när modellen nästan är på väg att bytas ut, får de det. Det är bara att hoppas att pappa i Tyskland låter det fortsätta när nya A6 kommer om ett par år.
Förutom att tvålitersmotorn som vi känner sedan tidigare fått ta plats i motorrummet har det inte hänt någonting nytt med denna bil, som fick sig en uppdatering hösten 2014 och nådde svenska handlare vid årsskiftet 2015.

Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro S tronic

Uppdateringen innehöll bland annat en singleframegrill med mer markerade kanter. Även strålkastare, luftintag, stötfångare, sidotrösklar, bakljus och ändrör piffades upp i ett försök att få folk att begripa att det faktiskt var en ”ny” Audi A6. Men det hjälper inte så mycket. Det känns i alla fall att Audi A6 är till åren kommen (introduktion 2011). Bilen behöver passas lite på vägen och så är det inte i modernare bilar, om de inte har punkteringssäkra däck som BMW.
Jag uppfattade även bilen som lite väl stötig på vissa vägpartier men det håller inte vår yngste medarbetare Oskar Krüger med om. Nu har ju kanske 20-åringar en annan syn på saken jämfört med 57-åringar och dessutom är Krüger aktiv racerförare så för honom är väl inga standardbilar stötiga.

Audis fina tvåliters diesel har slutligen förenats med quattro i A6. Det var på tiden.

Audis fina tvåliters diesel har slutligen förenats med quattro i A6. Det var på tiden.

Motorn i sig är en liten pärla och jag har svårt att tro att vanligt folk verkligen behöver mer effekt än 190 hästkrafter. Trots att quattroversionen väger drygt 150 kilo mer än den tvåhjulsdrivna är den klart raskare i sprinten från 0-100 km/h och tiden 7,9 sekunder får anses helt respektabelt för närmare två ton bil.
Det är förstås klart att fyrhjulsdriften hjälper till en hel del i det här fallet.
Motorn och den sjuväxlade S-tronic lådan jobbar oftast väldigt bra tillsammans och växlingarna går blixtsnabbt.

Bagageutrymmet är inte världens största men snyggt. Inga leriga skor här!

Bagageutrymmet är inte världens största men snyggt. Inga leriga skor här!

Det enda abret är att komma iväg snyggt och fint i starten. Gasar man för lite blir det väldigt segt och gasar du för mycket kommer all effekt på en gång. Det kan vara lite jobbigt vid en utfart.
Audi är mycket överoptimistiska när det kommer till bränsleförbrukningssiffror. De anger 0,51 liter per mil blandad körning. På min provresa noterade jag 0,73 l/mil och då var det ändå inte fråga om någon forcerad körning. När vi testade den framhjuls­drivna versionen i nummer 3/2015 kom testlaget fram till exakt samma siffra och då angav Audi 0,46 l/mil.

Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro S tronic

Trots sina år på nacken känns det alltjämt fräscht på insidan. Kommandbryggan är av typiskt Audisnitt, stolarna är bra och det är lätt att finna en trevlig körställning. Ljudkomforten imponerar också. Audi A6 är välisolerad.
Om man är ute efter en kombi som lastar stort ska man se sig om åt annat håll. D-stolpen är kraftigt sluttande vilket är jättesnyggt men det stjäl lastutrymme.
I det stora hela är dock Audi A6 Avant en trevlig bil som det är lätt att hantera och köra. Minus dock för att vredet till Audis MMI-system sitter bakom växelväljaren. Systemet i sig fungerar utmärkt men det är inte bra att behöva ta blicken helt och hållet från vägbanan.
Audi har dock här fått fram en bil som passar tjänstebilsföraren som handsken och det vore väldigt underligt om inte försäljningen skulle öka markant. Audibilar med quattro står redan i dag för 60 procent av den svenska försäljningen.

Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro S tronic

Pris
408 800 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4ventiler per cylinder Kamrem. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) mellan 3 800-4 200 r/­min. Max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 3 tvärställda länkarmar per sida


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 225/55 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 291, längd 494, bredd 187, höjd 146, spårvidd f/b 161/160. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 962, maxlast 572, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 73. Bagagevolym (VDA-liter) 565-1 680 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 226 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,59, landsväg 0,46, blandad körning 0,51. CO2 132 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 198 kronor per år.

Rivaler

BMW 520d Touring modellår 2015BMW 520d xDrive Touring
Hängt med sedan 2010 men uppdaterades 2013. Fast chassiinställning och körglädje med komfort. Välj bort punkteringssäkra däck.

Pris: Ca 414 400 kronor.


Volvo V70 D4 SportVolvo V70 D4 AWD aut Classic Momentum
En klassiker som prismässigt framstår som ett kap. Hänger fortfarande med men skynda att fynda. Volvo V90 väntar runt hörnet.

Pris: 368 900 kronor.