Provkörning av Audi A8 4,2 TDI

Provkörning av Audi A8 4,2 TDI

Provkörning av Audi A8 4,2 TDI

Första intrycket

När jag äntligen får fritt på autobahn sträcker jag ut högerbenet i sin fulla längd. Den drygt två ton tunga Audi A8 4,2 TDI reagerar genom att rusa fram som en torped. Tjugo sekunder senare pekar hastighetsmästaren på 275 km/h, motorn suckar lätt och stänger av bränsleflödet. Underbart!

Basfakta

Pris
835000 kr (juli 2005)

Motor
8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo och laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 83/95,5 mm, cylindervolym 4 134 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 3750 r/min, max vridmoment 650 Nm mellan 1600 och 3500 r/min.

Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda (tiptronic).

Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, dubbla triangellänkar, krängningshämmare och justerbara stötdämpare fram och bak.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.
Hjul/däck Fälg 8 tum, däck 235/55 YR 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 505, bredd 189, höjd 144, spårvidd f/b 163/162. Tjänstevikt ca 2100, maxlast ca 445, max släpvikt 2300. Tank 90 liter.

Fartresurser
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,9 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,33, landsväg 0,72 blandad körning 0,94 l/mil.


Världens starkaste diesel

Audi laddar sitt flaggskepp med en dieselmotor som sätter en ny standard för lyxiga oljebrännare. Två ton bil gör 0-100 på 5,9 sekunder.

När det gäller lyxbilar med åtta- och tolvcylindriga motorer är Audi A8 den mest sålda modellen i Europa. Den dominerar marknaden med 35 respektive 42 procent.
Audi A8 4,2 TDI lär inte minska de andelarna. För här har vi världens för närvarande starkaste personbilsdiesel, om man ser till antalet hästkrafter. Bakom singleframegrillen döljer sig hela 326 stycken och de levereras vid 3750 r/min. Det är 51 hk mer än i föregångaren 4,0 TDI.
När det gäller vridmoment är Audi lite mera tystlåtna med att framföra sitt budskap. Att motorn har 650 Nm i vrid mellan 1600 och 1800 r/min nämns bara i förbifarten (4,0 TDI hade lika mycket vridmoment men ”bara” mellan 1800 och 2500 r/min).
Det är inget dåligt vridmoment, det är bara det att koncernbrodern VW med sin V10 Touareg är mycket värre med 750 Nm!
Det må vara hur det vill med det. Audi A8 4,2 TDI är en imponerande bil på många sätt. Accelerationen är – kraftfull. 0-100 km/h tar 5,9 sekunder, det är snabbare än någon liten GTI-bil, snabbare än Mazda RX-8. Kom nu ihåg att vi pratar dieselmotor.
I 200 km/h är det nästan kusligt tyst inne i kupén. Även när hastighetsmätaren närmar sig 275 km/h (verklig fart 250 km/h och bilens strypta toppfart) kan jag konversera med mitt resesällskap utan att höja rösten.
I dessa farter, som här i EU bara är möjliga vissa tidpunkter på autobahn, är bilen stadig som ett lok på räls. Du känner helt enkelt inte att det går fort, förrän du är tvungen att bromsa hårt och framvagnen niger tungt mot asfalten.
Chassit har förutom fyrhjulsdriften att luta sig emot även luftfjädring och adaptiva stötdämpare som känner av ditt körsätt och justerar sig därefter.
A8 4,2 är ruggigt snabb och lika stadig. Samtidigt är den en snålvarg och hyfsat snäll mot miljön.
Det är klart att rasar man jämt och ständigt omkring i autobahntempo så kommer det att gå åt ansenliga mängder diesel. Men vid normal körning drar bilen enligt Audi inte mer än 0,94 liter per mil vid blandad körning. Och avgaserna är renade med partikelfilter.
Motorblocket är tillverkat enligt svenska Sintercastmetoden (grafitgjutjärn) och blocket väger bara 62 kg. Totalt väger motorn 225 kilo, en av de lättaste på marknaden. Femton kilo lättare än motorn i företrädaren 4,0 TDI, som hade en marknadsandel i Europa på 71 procent vad gäller lyxbilar med V8-diesel. Kanske en liten fingervisning om var Audi A8 4,2 TDI kommer att hamna i det segmentet.
Om du har 835000 kronor över kan du se fram emot leverans tidigt i höst.