Provkörning av Audi A8 L 55 TFSI quattro

En ny generation Audi A8 ska bjuda på massvis av ny, avancerad teknik som golvar konkurrenterna, och det är precis vad den fjärde generationen A8 gör. Men har Audi tagit i för mycket, är nya A8 till och med före sin tid?

Det här är nytt!

Mildhybrid
Alla drivlinor i nya A8 kommer att ha den så kallade mildhybridtekniken som förlitar sig på 48-voltsystemet.
Självkörande
Som första serieproducerade bil har A8 teknik för autonom körning i nivå 3.
Aktiv fjädring
Nytt fjädringssystem som läser av vägen framför bilen och styr luftfjädringen. OLED. Nya A8 är först med bakljus med OLED-teknik.

De senaste generationerna Mercedes S-klass och BMW 7-serie har visat hur fort det rör sig i det yttersta toppskiktet – plötsligt uppfattades den en gång så hypermoderna Audi A8 som stenåldersmässig. Men nu är det omvända roller! Nu är det A8 som är färskast. I lyxlimpornas segment är teknikhetsen total, alla ska vara först med det senaste och det blir mer än tydligt när Audi visar upp helt nya A8 här i Valencias hamnområde. Vi ska snart ut på riktiga vägar men först vill Audi försäkra sig om att budskapet om den nya bilens teknikövertag har hamrats in i huvudena på oss motorreportrar.

Tekniktörstiga Erik vägrar låta sig imponeras av nya Audi A8 och visar detta över­tydligt med armarna i en klassisk ”Domus-pose”.

Tekniktörstiga Erik vägrar låta sig imponeras av nya Audi A8 och visar detta över­tydligt med armarna i en klassisk ”Domus-pose”.

Vi får köra A8 på en speciellt utsnitslad bana och i passagerarstolen sitter en ingenjör som smattrar ur sig teknikpropaganda: ”Känner du hur stor skillnad bakhjulsstyrningen gör? Och nu, känner du hur fint den aktiva fjädringen smyger över farthindren? Nu då, känner du hur snabbt motorn stängs av och startas med mildhybridtekniken? Och titta här när systemet märker att bilen kommer att bli påkörd i sidan, då höjer den fjädringen automatiskt!” Det blir lätt utmattande att prata med ingenjörerna som har konstruerat nya A8. Det är så mycket ny teknik att det blir svårt att ta in.

3 frågor

Provkörning Audi A8 TV 3/2018

Oguz Eksi – drivlineingenjör.
Vad är KoVoMo?
– Det är samlingsnamnet för koncernens nya V-motorer. Porsche har ansvarat för utvecklingen av V8-motorerna medan vi på Audi har tagit fram de nya sexcylindriga V-motorerna. Vi ansvarar dessutom för alla dieselmotorer eftersom vi har störst erfarenhet av det.
Vad skiljer motorerna åt?
– De använder till stor del samma teknik, men cylinderavstängningsfunktionen COD finns bara på V8-motorerna medan V6 i stället har B-cykeltekniken. Audi-motorerna är dessutom ensamma om att ha mildhybridtekniken, Porsches V6-diesel har inte samma 48-voltsystem.
Vad är nästa steg i utvecklingen av 48-volttekniken?
– I nya A8 har vi fler system än någonsin som använder 48-voltsystemet men det finns förstås mer att göra. Nästa steg har faktiskt visats redan i form av Q8-konceptet från Detroitsalongen. Konceptbilen visade att vi inom de närmaste åren kommer att använda en elmotor som går på 48 volt och kan driva bilen utan förbränningsmotorns hjälp, till exempel vid parkeringsmanövrar.

Till slut lyckas jag bryta mig loss, hoppa in i en A8 och ge mig ut på vägarna. Det här är legendariska vägar för Formel  1-entusiaster. Här, i Juan Carlos Marina, kördes Europas Grand Prix under åren 2008–2012 och här och där kan man fortfarande se spår av bansträckningen. Teknikinformationen får stå åt sidan ett tag, nu ska den nya interiören insupas. Och det är mycket nytt att ta in. Nya A8 delar inte en pinal med föregångaren och introducerar en helt ny förarmiljö för Audi.

MMI-vredet har åkt på skroten, nu är det pekskärmar som gäller i stället. Framför växelväljaren finns en stor pekplatta där alla klimatinställningar görs och ovanför den finns en lika stor skärm som visar navigation, multimedia och allt det vanliga. Dessutom är mätarklustret framför ratten helt digitalt. Allt är snyggt och logiskt uppbyggt, men man kan ställa sig frågande till Audis val av teknik. Varje tryck på pekskärmarna ger en liten impuls, så kallad force feedback, som ska göra att det känns ungefär som att trycka på en fysisk knapp. Enligt Audi-teknikerna är det viktigt för att föraren ska få en fysisk bekräftelse på knapptryckningen och därmed inte behöva ta ögonen från vägen. Men vad ger den informationen? Det enda man får veta genom impulsen är att man har tryckt på en knapp, inte vilken knapp.

Ratten har en udda och klart osportig utformning.

Ratten har en udda och klart osportig utformning.

Nackdelen med Formel 1-banan är att asfalten­ är slät som skalet på en persika, det finns inte ett potthål eller en gatsten i närheten som kan utmana den nya fjädringen. Ett av huvudnumren med nya A8 är just det nya fjädringssystemet som kallas AI Active Suspension. Det är i grunden ett luftfjädringssystem som har vidareutvecklats med hjälp av 48-volttekniken. Alla versioner av nya A8 har ett 48-voltsystem som primärt elsystem. 12-voltsystemet finns kvar för att driva vissa funktioner, bland annat stolsvärme och belysning. 48-voltsystemet ger möjlighet till en mängd innovationer som 12-voltsystemet inte tillåter, däribland den aktiva fjädringen som arbetar med elektromekaniska ställdon vid alla fyra hjul som blixtsnabbt och steglöst reglerar hårdheten i luftdämparna, inte bara i fyra steg som i det standardmonterade­ systemet.

Den förlängda versionen A8 L har 13 cm längre axelavstånd, totalt 313 cm.

Den förlängda versionen A8 L har 13 cm längre axelavstånd, totalt 313 cm.

Till slut hittar jag fram till sämre vägar och känner hur AI-fjädringen arbetar. Precis som en vanlig luftfjädring får den bilen att flyta över vägen och suddar bort alla små ojämnheter. Men AI-fjädringen har även några tricks för sig. Mercedes var först med sin Magic Body Control, men nu har även Audi kopplat ihop fjädringen med en framåtriktad kamera som läser av vägen framför bilen. Redan innan bilen kör över ett fartgupp har systemet sett det och förinställt fjädringen för längre fjädringsväg. Systemet ska klara av att se både bulor och hål i vägbanan. Resultatet blir att guppet knappt känns, i bästa fall. Bilen tycks dock ”missa” flera gupp varpå den lyxiga framtidsbubbla som A8 byggt upp faller som ett korthus.

AI-fjädringen löser även ett problem hos låga sedaner som A8. Det låga insteget som får många limousinspekulanter att avundsjukt snegla mot suvsegmentet. När man närmar sig nya A8 och tar i handtaget lyfter fjädringen upp bilen för att förenkla insteget. Hela bilen höjs fyra centimeter från ursprungliga tolv centimeters markfrigång och blir därmed nästan lika hög som Q7.

Pre Sense Side

Provkörning Audi A8 TV 3/2018

Att bli påkörd i sidan av en hög suv ska i nya A8 inte vara lika farligt som i en vanlig låg sedan. Problemet när en hög bil möter en låg är att krockzonerna inte möts utan hamnar ovanpå varandra. De åkande i lyxlimousinen kommer att få suvens stötfångare i dörrsidan.

A8:s AI-fjädring löser den saken genom att ständigt läsa av omgivningen runt bilen. Om systemet ser att en bil närmar sig fort från sidan och riskerar att krocka så ”studsar” bilen upp åtta centimeter för att ta emot smällen på bästa sätt. Inte helt olikt en hoppande lowrider.

Vi kommer ihåg Audis första A8 (1994–2002) som byggdes helt i aluminium eftersom Ferdinand Piech ville kompensera för den tunga, men standardmonterade, fyrhjulsdriften. Dessa gener har förts vidare till nya A8 som till största delen består av aluminium. Endast A- och B-stolpar och trösklarna är tillverkade av höghållfast stål, väggen mellan bagage­utrymmet och baksätet är av kolfiber och mellan främre fjäderbenen finns ett tvärstag i magnesium.

Inför den här provkörningen hade jag sett fram emot att slippa köra. Audi har gjort stor sak av att man, i och med A8, blir först ut med autonom körhjälp i nivå 3, vilket innebär att man som förare inte ska behöva ha händerna på ratten. Det är i grunden samma Traffic Jam Pilot som finns i tidigare Audi-modeller, men här utbyggt med en laserscanner som ger nya möjligheter. Problemet är att autonom körning i nivå 3 inte är godkänt i något land. Audi har inte hunnit lösa det juridiska och kan därmed inte heller sätta systemet i produktion.

Knappen märkt ”Audi AI” aktiverar de självkörande funktionerna.

Knappen märkt ”Audi AI” aktiverar de självkörande funktionerna.

Den som köper en A8 nu kommer inte att kunna mjukvaruuppdatera sin bil när systemet väl blir lagligt. Då får man köpa en ny bil som har hårdvaran installerad från fabrik när systemet är godkänt, när det nu blir. Fram till dess får man finna sig i att köra sin A8 själv och det är ingen större uppoffring. En A8 L är visserligen ingen liten bil, men upplevs ändå smärt eftersom den inte väger mer än två ton jämnt och har tekniksystem som ”krymper” bilen. Det är framför allt bakhjulsstyrningen som gör att bilen uppfattas som lättkörd, när bakhjulen styr emot minskar vänddiametern från 12,9 till 11,4 meter, en skillnad som känns.

Nya A8 kommer som sagt att vara elektrifierad med 48-voltteknik oavsett motorbestyckning. Huvudkomponenten, förutom litiumjonbatteriet, är en remdriven kombinerad generator/startmotor som är mycket starkare och snabbare än en vanlig startmotor. Först ut till försäljning i Sverige blir A8 med V6-motor på 3,0 liter i diesel- eller bensinutförande. Enligt Audis nya nomenklatur heter de 50 TDI och 55 TFSI. Här i Valencia finns 55 TFSI tillgänglig och visar sig på styva linan med fullt tillräcklig kraft (340 hk, 500 Nm) och en nästan omärklig gångkultur. Det skulle lika gärna kunna vara en elmotor där framme under huven. Dieselmotorn är lite svagare med 286 hk/442 Nm och jag misstänker att det kan vara i underkant för biltypen.

Mercedes var först med sin Magic Body Control, men nu har även Audi kopplat ihop fjädringen med en framåtriktad kamera som läser av vägen framför bilen.

Mercedes var först med sin Magic Body Control, men nu har även Audi kopplat ihop fjädringen med en framåtriktad kamera som läser av vägen framför bilen.

Längre fram kommer två V8-motorer på 4,0 liter och självklart även en laddhybrid, med stöd för trådlös laddning. Med nya A8 har Audi verkligen höjt teknikribban i segmentet, kanske lite för högt. När den nya teknik som utlovas inte går att få från start ger man otåliga kunder möjligheten att titta på andra alternativ, och för en kund med en miljon i bilpengar på fickan finns många bra alternativ.

Nya motorbeteckningar

A8 blir först ut av Audis nya modeller att namnges enligt det nya siffersystemet där två siffror visar ungefär vilken effekt motorn har, i stället för hur stor cylindervolymen är. Alla nya modeller får de nya beteckningarna och övriga modeller i det befintliga modellprogrammet kommer att uppdateras vid modellårsväxlingen sommaren 2018.

25 Under 110 hk
30 110–130 hk
35 150–163 hk
40 170–204 hk
45 230–252 hk
50 285–313 hk
55 333–374 hk
70 Över 544 hk.

 

Audi A8 L 55 TFSI quattro

Pris
920 000 kronor, säljs nu, första kundleverans i början på 2018.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) mellan 5 000–6 400 r/min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 370–4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,9 meter (11,4 med bakaxelstyrning).


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 313, längd 530, bredd 195, höjd 149, spårvidd f/b 164/163. Markfrigång 12. Tjänstevikt 2 020, maxlast 725, max släpvagnsvikt 2 300. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,01 l/mil, landsväg 0,60 l/mil, blandad körning 0,75 l/mil. CO2 171 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 680 kronor per år.

Rivaler

BMW 750d xDrive 2017
BMW 750Li xDrive
Minsta bensinmotorn i 7-serien är 450 hästar starka V8-motorn som får bilen att sprinta 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Inte lika teknikladdad som A8.
Pris: 1 185 000 kronor.

 

 

Mercedes S-klass facelift 2018
Mercedes S 450 4Matic Lång
Nyligen ansiktslyfta S-klass bjuder på V6 med 367 hästkrafter. Fullt fokus på traditionsenlig komfort.
Pris: 1 036 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Audi A8 L 55 TFSI quattro
NÄSTA Volvo XC40 säljs i – klädbutik