Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi Q7 3,0 TDI 272 hk

Det tog nio år för nya Audi Q7 att göra entré men de som väntade kommer inte att bli besvikna. Tysken är smärtare än någonsin och hjälper sin ägare med nästan allt.

Nya Audi Q7 minner en del om den gamla men har förstås modernare former.

Nya Audi Q7 minner en del om den gamla men har förstås modernare former.

Första intrycket

Det går inte att undvika att gilla Audi Q7. Motorerna är bra, nya automatlådan kanon och viktminskningen har gjort underverk. Det är bara priset som ogillas.

Bantningen

9/10

Prisvärd

5/10

Audi hade två stora mål när de planerade för nya Q7.

  • Den skulle gå ner i vikt. Mycket.
  • Köparna skulle erbjudas många assistanssystem för att underlätta körningen och rädda livhanken.

Man kan utan att darra på manschetten säga att de lyckats, även om de allra flesta assistanssystemen inte ingår i basutbudet, ändå har Audi Q7 en saftig prislapp från start.
Det kanske är så att Audi har ett starkare varumärke i världen än Volvo, men det kinesiskägda svenska bolaget har lyckats riktigt bra med XC90.
Så bra att den valdes till bästa tjänstebil 2015 i Tyskland. I Tyskland av alla ställen där det är legio att Audi, BMW eller Mercedes vinner det mesta om de är närvarande i konkurrensen.
Audi Q7 har som mest gått ner 325 kilo i vagnsvikt. Det är mycket, men gör inte bilen till någon sportbil för det. Det är trots allt fortfarande 2 135 kilo tjänstevikt att baxa runt i kurvorna.
Men med den vikten klarar de sig ändå väldigt bra på de otroligt krokiga bergsvägarna utanför Verbier.

Det här är den sida Audi Q7 vill visa konkurrenterna. Nu väntar vi bara på S-och RS-versioner.

Det här är den sida Audi Q7 vill visa konkurrenterna. Nu väntar vi bara på S-och RS-versioner.

Att Audi Q7 har fyrhjulsdrift som standard förvånar ingen eftersom det är en bil som ska klara både autobahn och ganska eländig terräng. Med luftfjädring är den kapabel att höja markfrigången från 15,5 till 24,5 centimeter beroende på vilken av sju möjliga inställningar föraren valt.
Men helt nytt är att Q7 nu erbjuds även med fyrhjulsstyrning, vilket bidrar till dess kompetens i kurvorna. Men det blir till att lägga upp 14 000 kronor till om du vill ha det.

Bantningskuren: Audi Q7 mot beach 2015

Olika tekniker hos Audi har haft ansvaret för specifika delar av bilen när det gäller att minska vikten. Som mest har de lyckats med 325 kilo vilket gäller femsitsiga 3,0 TDI, i hög grad aktuell för Sverige även om många kommer att lägga på sig några kilon med en tredje sätesrad.
Här är några av de viktigaste viktbesparingarna:

  • Kaross: – 71 kg tack vare användandet av höghållfasthetsstål och aluminium.
  • Bakaxel: – 41 kg tack vare en helt ny konstruktion och nya material.
  • Framaxel: – 27 kg genom samma teknik som på bakaxeln.
  • Drivlina: – 20 kg genom nya material.
  • Dörrar: – 24 kg tack vare att dörrarna är helt i aluminium.
  • Stol/säten: – 18,7 kg tack vare ny konstruktion. Enbart baksätet står för 13,7 av dessa kilon.
  • Avgassystem: – 19 kg tack vare en helt ny konstruktion.
  • Bromspedal: Inga kilon redovisas men en helt ny bromspedal i aluminium är 60 procent lättare än i gamla Q7.

Audi Q7 är ett under av inställningsmöjligheter, om du kryssat för rätt i tillvalslistan. Med enkla knapptryck är det möjligt att göra motorn mera alert vid gaspådrag, förändra växlingspunkterna i den mycket dugliga åttaväxlade automatlådan (ZF) och även göra styrningen krispigare, och förstås fjädringen.
Luftfjädring är ”da shit”, synd bara att det blir så dyrt. Nästan 25 000 kronor hos Audi, men även när så är fallet kommer en övervägande majoritet att välja det. När det ändå handlar om en i grunden så dyr bil som denna är pengar ingen trång sektor för köparna. Och en Q7 med stålfjädrar på andrahandsmarken är helt död.
Modellen vi provkör är 3,0 TDI med 272 hästkrafter. Ingen död fisk direkt. Klarar 0-100 km/h på 6,5 sekunder vilket är i paritet med exempelvis Ford Fiesta ST.
Toppfarten är 234 km/h men praktiserar du det ofta klarar du förstås inte den angivna bränsleförbrukningen för blandad körning på 0,59 l/mil. Tveksamt om du gör det över huvud taget.
Det kommer även en 333 hästar stark bensinmotor (635 700 kronor i grundutförande) men den lär bli marginell. Troligen sak samma med den svagare versionen av dieselsexan, 218 hk, som inte är prissatt och kommer i juli. Till början av 2016 är det dags för 3,0 TDI e-tron quattro.

Snyggt och premiummässigt och massor av knappar att leka med för den sugne.

Snyggt och premiummässigt och massor av knappar att leka med för den sugne.

Audi är utan tvekan stolta över sin nya femmeters-baby och ­pratar mycket om mera utrustning, mer high-tech, bättre prestanda, bättre ekonomi och högre komfort än företrädaren.
Det är också sant, men det är väl liksom hela grejen att komma med en helt ny bil, varför skulle man annars bemöda sig med att göra det?
På utsidan är det en del som påminner om gamla Q7 även om nykomlingen förstås har ett modernare snitt och skam vore det väl annars.
Men trots att nya Q7 är både kortare (–37 millimeter) och smalare (–15 millimeter) än den gamla så går det att pressa in mer bagage, och om man har en tredje sätesrad kan hela sex barnstolar monteras.

Baksätet är brett och benutrymmet generöst. Men kardantunneln...Nej!

Baksätet är brett och benutrymmet generöst. Men kardantunneln…Nej!

Den avslutande sätesraden är inte standardutrustning i Sverige. Köper du till den separat kostar det 16 900 kronor (fälls ner och upp på elektrisk väg) men de flesta kommer att välja Sports Edition-paket där sätesraden ingår tillsammans med 20-tumsfälgar, elstyrda framstolar och lite annat: Priset för detta är 44 200 kronor.
I England säljs Q7 med sju sittplatser som standardutrustning till ett pris av motsvarande 622 700 kronor. Vet att det inte är riktigt jämförbara priser men i den brittiska grundutrustningen ingår även ”Parkeringsassistans plus” som enkelt lotsar in dig på p-platser. Det är väl så att engelska Audi har ett bättre förhandlingsläge tack vare större volym än vad Sverige har.
Den andra sätesraden är bred och benutrymmet är bra, men det hela förstörs av en hög kardantunnel i mitten.

En av världens snyggaste växelväljare tar plats i Q7.

En av världens snyggaste växelväljare tar plats i Q7.

Men överlag håller Audi Q7 väldigt hög klass, och det gäller även på insidan där det är både snyggt och känns bra. Och här finns ”en miljon” knappar att trycka på för de som hemfaller till detta.
Högt pris dock och är det till äventyrs någon sugen köpare som för tillfället har ekonomin i olag tror jag denne hellre hälsar på Volvo än trion Audi, BMW och Mercedes.

Förarassistanssystem Audi Q7

INGÅR STANDARD

  • Pre sense city/autobroms
    Fungerar i hastigheter upp till 85 km/h. Vid en hotande kollision varnas föraren gradvis innan nödbroms är nödvändigt.
  • Pre sense basic
    Initierar preventiva åtgärder vid instabil körning. Sträcker till exempel bältena i framsätet och stänger panoramaglastaket.
  • Multikollisionsbromssystem
    Ingriper med kontrollerad inbromsning för att hjälpa föraren om en kollision är oundviklig.
  • Attention assist/trötthetsvarnare
    Analyserar förarens beteende och varnar om föraren förlorar koncentrationen.
  • Hold assist
    Motlutsassistent/backstartsassistent

ASSISTANSPAKET CITY (14 000 kr)

  • Audi side assist
    Filbytesassistent. Varnar visuellt i ytterbackspeglarna för fordon i döda vinkeln.
  • Audi pre sense rear
    Initierar förebyggande skyddsåtgärder vid hotande påkörning bakifrån.
  • Backkamera
    Visar området bakom bilen i MMI med hjälplinjer vid backning.
  • Parkeringshjälp plus
    Avståndsmätning framåt/bakåt med ultraljudssensorer med visning på MMI-displayen och akustiska signaler.
  • Exit warning assist
    Vid stillastående varnas föraren och medpassagerare för att öppna dörrarna om fordon och cyklister närmar sig bakifrån.
  • Cross traffic assist rear
    Varnar för trafik från sidorna vid backning ur vinkelrät P-ruta, visuellt i MMI, akustiskt och om nödvändigt med ett kort bromsryck.

ASSISTANSPAKET TOUR (23 000 kr)

  • Adaptiv farthållare med Stop&Go
    Håller säkerhetsavstånd till bilen framför i 0-250 km/h via två frontradar.
  • Audi pre sense front (ingår vid ACC)
    Systemet hjälper till att undvika påkörning av framförvarande fordon eller att mildra konsekvenserna.
  • Kökörningsassistent (Traffic jam assist)
    Kan i hastigheter från 0 till 65 km/h ta över styrningen på välmarkerade vägar i långsam trafik. Föraren måste dock ta i ratten var femtonde sekund, annars stängs systemet av.
  • Audi lane assist
    Varnar med rattvibration och styr tillbaka om föraren oavsiktligen är på väg att lämna sitt körfält (från 65 km/h) utan att blinka.
  • Collision avoidance assist
    Hjälper föraren att parera ett hinder för att ­undvika en olycka.
  • Predictive efficiency assist
    Anpassar automatiskt vald hastighet till aktuella vägförhållanden som topografi, hastighetsgränser och framförvarande fordon. Om föraren önskar kan systemet aktivt styra frihjulsfunktionen i tiptronic-lådan så att Audi Q7 rullar med en anpassad hastighet mot den lägre hastighetsgränsen. Kan spara upp till tio procent bränsle.
  • Cross traffic assist front/Turn assist
    Övervakar mötande trafik vid vänstersväng i låg hastighet (2-10 km/h) när föraren aktiverat blinkers. Vid fara bromsas Q7 till stillastående i sitt ursprungliga körfält.
  • Kamerabaserad vägmärkesidentifiering
    Visar vägskyltar automatiskt på kombinstrumentet respektive på Audi virtual cockpit.

ASSISTANSPAKET PARKERING (17 000 kr)
Inkluderar parkeringsassistent som automatiskt söker efter parkeringplatser och automatiskt styr in/ut Audi Q7 i parallella och vinkelräta parkeringsfickor med hjälp av 12 ultraljudssensorer. Föraren gasar, bromsar och övervakar förloppet.

Audi Q7 3,0 TDI 272 hk

Pris
Från 614 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 3 250 r/­min, max vridmoment 600 Nm vid 1 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring alt. luftfjädring, krängningshämmare, femlänkad axel med hjälpram fram och bak.


Styrning
Elmekanisk servo. Vändcirkel 12,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/60 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 299, längd 502, bredd 197, höjd 174, spårvidd f/b 168/169. Markfrigång 15,5–24,5 (luftfjädring). Tjänstevikt 2 135, maxlast 805, max släpvagnsvikt 2 800 (stålfjädring), 3 500 (luftfjädring). Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 770-1 995 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 234 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,64, landsväg 0,56, blandad körning 0,59. CO2 153 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
3 293 kronor per år.

Rivaler

Volvo XC90 D5 AWD Momentum 2015

Volvo XC90 D5 AWD Momentum
Vi hade hoppats den skulle bli bra men att den blev så här bra var lite överraskande. En lockande helhet med en rejäl dos nyhetskänsla. Blir en match för alla, inklusive Audi Q7.

Pris: 558 000 kronor.


BMW X5 xDrive25d 2015

BMW X5 xDrive25d
BMW X5 är duktig på kurvig väg och det är dess största tillgång. iDrive är fortfarande lite för krångligt men delad baklucka är enkelt.

Pris: 571 700 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa