Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro

Audi lanserar sitt nya flaggskepp Q7 e-tron quattro, men timingen hade absolut kunnat varit bättre. Vi ser vad den går för på vägarna utanför Madrid.

Utseendet är mycket likt vanliga Q7. Men grillen har fått en något ny design.

Utseendet är mycket likt vanliga Q7. Men grillen har fått en något ny design.

Det här är nytt!

Drivlinan: Enligt Audi världens första dieselladdhybrid med V6 och fyrhjulsdrift, angiven räckvidd på el är 56 km.
Predictive Efficiency Assistant: Ett system som via GPS instruerar föraren hur denne ska köra så snålt som möjligt.
Batteriet: Lillebror A3 e-tron har ett batteri bestående av 96 celler, Q7 e-trons består av 168 som totalt ger 17,3 kWh.

I skuggan av ”dieselgate” lanserar Audi sitt senaste steg mot framtiden. Q7 e-tron är märkets första fyrhjulsdrivna dieselhybrid någonsin.
Men när detta skrivs har den amerikanska myndigheten EPA, Environmental Protection Agency, precis presenterat sina misstankar om ytterligare fusk från den numera riktigt kritiserade Volkswagen-koncernen.
Nu riktas misstankarna även mot koncernens treliters diesel-V6:or, alltså en motor besläktad med den som sitter i nya Q7 e-tron. Något som Volkswagen dock dementerar. Men koncernen har självförvållat dragit på sig tvivlande blickar.
Samtidigt beordras säljstopp av bilar med dessa motorer i USA, bland annat Porsche Cayenne och Audi Q7. Den sistnämnda av årsmodellerna 2013-2015. Hur det verkligen står till med den historien får framtiden utvisa, men det är svårt att undvika ”elefanten i rummet” under provkörningen.

Robin gillar nya e-tron-versionen, men varför ska den vara så dyr?

Robin gillar nya e-tron-versionen, men varför ska den vara så dyr?

Enligt Audi ska e-tron-versionen av Q7 vara ”det bästa av två världar”, detta för att 0-100 km/h avverkas på 6,0 sekunder samtidigt som förbrukningen, enligt dem själva, ska ligga på 0,17 l/mil. Sportig och snål, enligt Audi. Ägnar du dig åt sådan körning som krävs för det förstnämnda kan du dock glömma det sistnämnda, och vice versa.
E-tron-versionen bygger på samma MLB 2-plattform som vanliga Q7 och är således, i grunden, avsevärt mycket lättare än sin föregångare. Utrustningen som krävs för att den ska få kalla sig e-tron, bland annat elmotor, batteri och extra elkablar, väger dock 375 kg. Det betyder att tjänstevikten ligger på smått galna 2 445 kg vilket är i klass med exempelvis Bentley Flying Spur. Lägger du till lite extrautrustning på det stiger både vikten och priset dramatiskt.

Audi Q7 e-tron

Då detta är en laddhybrid får jag börja med att koppla ifrån strömtillförseln innan jag kan bege mig iväg. ”Tanklocket” sitter på förarsidan av bilen. Med ett vanligt hushållsuttag tar det åtta timmar att ladda batteriet på 17,3 kWh fullt. Som extrautrustning erbjuder Audi ett laddskåp som kortar laddtiden till 2,5 timme, prissättningen är dock oklar på det.
Q7 e-tron startar automatiskt i EV-körläget, alltså eldrift som är ett av fyra körlägen. Övriga är Hybrid, Battery Charge och Battery Hold, i det förstnämnda jobbar e-tron som en klassisk hybrid som skickar tillbaka kraft till batteriet via bland annat bromskraftåtervinning.
I Battery Charge är huvudsyftet att just ladda batteriet och styrkan i bromskraftåtervinningen kan regleras med växelpaddlarna på ratten. Hold-läget betyder att systemet lagrar en bestämd mängd elenergi för att användas i slutet av resan, exempelvis i stadsmiljö.

Heldigitala Virtual Cockpit är standard på den svenska marknaden, men instegspriset är högt.

Heldigitala Virtual Cockpit är standard på den svenska marknaden, men instegspriset är högt.

Med fulladdat batteri ger jag mig i väg på ren eldrift, 128 hästkrafter av totalt 373 finns då tillgängligt. Färden startar vid den spanska motsvarigheten till NASA, INTA, och går till en början längs motorväg.
Trots sin massiva vikt känns Q7:an ­faktiskt ganska pigg med endast eldrift, både total räckvidd och räckvidd på el visas tydligt i den 12,3-tum stora skärmen som ersatt de konventionella mätartavlorna, Virtual Cockpit. Under presentationen uppgav Audi en teoretisk totalräckvidd på 140 mil, något som kan anses aningen optimistiskt.
Kupén är oerhört väl ljudisolerad och endast ett svagt vägbrus hörs. Provbilen är så klart fullsmetad med utrustning, däribland luftfjädring vilket gör under för komforten men kostar 24 000 kr extra.

Audi Q7 e-tron

När vi kommer ut på kurvigare landsvägar känns Q7 en aning stor även om Audi har gjort sitt bästa för att kamouflera elefanten på 2,5 ton. I uppförsbacke blir dock vikten ytterst närvarande när räckvidden minskar snabbt enligt mätaren.
För att hjälpa föraren att köra så miljövänligt som möjligt är Q7 e-tron utrustad med något Audi kallar Predictive Efficiency Assistant. Ett system som med hjälp av navigationen läser av den framförvarande terrängen, hastighetsbegränsningar, ned-, uppförsbackar, korsningar och liknande.
Som förare uppmanas jag via en grön sko i displayen och ett lätt tryck från gaspedalen att lyfta foten. Om några hundra meter sänks ­nämligen hastighetsbegränsningen. Faktiskt ett smart system som är lätt att ta till sig, och som triggar föraren att köra snålare och smartare. När jag lyfter foten från gaspedalen övergår bilen till ett så kallat coasting-läge, eller frihjul om så vill.

I vanligt hushållsuttag tar det åtta timmar till full laddning. Med snabbladdare tar det 2,5 timme.

I vanligt hushållsuttag tar det åtta timmar till full laddning. Med snabbladdare tar det 2,5 timme.

Efter blandad terräng och att jag följt bilens anvisningar på ett någorlunda normalt körsätt är batteriet till slut helt tomt. Trippmätaren står då på 35,8 kilometer. Mer än två mil kortare än Audi angivit.
Men då har jag också tvingat bilen till att endast köra på eldrift. Om jag lämnat det upp till bilens system hade den via navigationen kunnat kalkylera var elmotorn hade kunnat nyttjas på bästa sätt. Att till exempel gå över till endast eldrift när man passerar samhällen för att sedan koppla över till hybrid. Då kanske resultatet blivit annorlunda.
Med slutkört batteri byter jag till körläget ”Battery Charge”, V6-dieseln på 3,0 liter kickar igång och ljudnivån är i stort sett densamma som vid endast eldrift. Inom en halvtimme eller så är elräckvidden uppe i elva kilometer igen.
Resterande del av provturen sker i hybridläge, och elmotorn – integrerad i den åttastegade automatlådan – jobbar sömlöst ihop med dieselmotorn. Under hybriddrift uppges en snittförbrukning på 0,44 l/mil och 0,84 kWh/mil av färddatorn. Med andra ord ganska långt från utlovade 0,17 l/mil.

Audi Q7 e-tron

Q7 e-tron har säljpremiär i december till ett starpris på 825 000 kr, ett ganska saftigt prispåslag jämfört med motsvarande Q7 3,0 TDI quattro som startar på 614 000 kr. Men då har e-tron en högre utrustningsnivå som standard.
Bland annat ingår det digitala mätarhuset Virtual Cockpit, samt trezons klimatanläggning och värstingversionen av infotainmentsystemet MMI. Är du ute efter sju sittplatser är dock inte bilen för dig då batteriet upptar platsen för de två extra sittplatserna som erbjuds i vanliga Q7.

Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro

Pris
825 000 kronor, säljs nu, första kundleverans mars 2016.


Motor
Diesel-el. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression i. u. Borrning/slag i. u. mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid i. u. r/­min, max vridmoment 600 Nm mellan 1 250-3 000 r/­min. Elmotor 128 hk (94 kW), 350 Nm. Total effekt 373 hk, 700 Nm, batterityp Litiumjon, 17,3 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring alt. luftfjädring, krängningshämmare, femlänkad axel med hjälpram fram och bak.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/55 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 299, längd 505, bredd 197, höjd 174, spårvidd f/b i. u. Markfrigång 15,5-24,5. Tjänstevikt 2 445, maxlast i. u., max släpvagnsvikt 2 800 (stålfjädrar), 3 500 (luftfjädring). Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 835 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 225 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,17. CO2 46 g/km. Elförbrukning i. u kWh/mil. Räckvidd 5,6 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
Skattefri i fem år.

Rivaler

Volvo XC90 2015Volvo XC90 T8 Twin Engine
För Q7 e-trons instegspris får du en i stort sett fullutrustad XC90. Visserligen lite kortare elräckvidd, men nästan 200 kg lättare.

Pris: 770 000 kronor.


BMW X5 xDrive40eBMW X5 xDrive 40e
Alla tre av dessa bilar har olika tillvägagångssätt vad gäller hybriddriften. X5 är billigast, men har också kortast räckvidd på el.

Pris: 655 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa