Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi R8 Spyder V10

Motorer utan överladdning och med ett halvt tjog cylindrar börjar bli sällsynta i bilvärlden. Bäst att njuta medan njutas kan, och det går alldeles utmärkt i nya Audi R8 Spyder.

Audi R8 Spyder V10

Det här är nytt!

125 900 kronor.
Så mycket mer kostar det att få en R8 med fällbart tygtak.
Audi Sport.
Audis sportavdelning, som ansvarar för bland annat R8 Spyder, byter namn från quattro GmbH till Audi Sport.
Styvare.
Vridstyvheten i nya R8 Spyder är 50 procent högre än i föregångaren.
44 kg.
Så mycket väger den fällbara tygtakskonstruktionen.

För ganska exakt sex år sedan satt kollega Mikael Stjerna och njöt av livet i en röd Audi R8 Spyder. Solen sken på Mikael, Audin och den franska solkusten. Scenen i dag ser nästan exakt likadan ut. Med några avgörande skillnader. Stjerna är utbytt mot Wedberg, Frankrike mot Spanien, solsken mot regn och en gammal bil mot en alldeles ny och mycket bättre. Audi har nämligen byggt en helt ny R8 Spyder och enligt klassiskt lanseringssnack är den lite bättre på allt.

Även om det inte syns jättetydligt ur alla vinklar så är R8 Spyder en helt ny bil och delar inte mer än motorn med sin föregångare. Den allra mest avgörande skillnaden är att nya R8 byggs med så kallad Audi Space Frame-teknik där hjälpram fram och bak bultas i en kolfiberbalja som utgör passagerarcellen. Det blir lätt och vridstyvt. Nya R8 Coupé är lika vridstyv som ett järnspett och Spyder-modellen är inte långt efter. Nya Spyder sägs vara 50 procent styvare än föregående modell och faktiskt lika vridstyv som gamla R8 Coupé.

Audi R8 Spyder V10

Sufletten lägger sig platt ovanpå motorn, under ett stort lock.

När man fäller taket på en cabriolet blottas den stora bristen – det är bara det som finns under stolarna som håller ihop bilens fram- och bakdel. Det vill säga golvet. På en coupé finns ett tak som gör otroligt mycket för att hålla ihop båda ändarna. I förvandlingen från coupé till cabriolet, eller Spyder, tappar R8 med andra ord en hel del vridstyvhet men det kompenseras genom en rad förstärkningar. Spyder-modellen har inga extra balkar, det är i stället de ihåliga tröskelbalkarna som byggs i tjockare gods.

R8 Spyder väger omkring 80 kg mer än coupémodellen och drygt 35 av dessa kilogram finns i de extra förstärkningarna. Resterande 44 kg kan skyllas på den vikbara tygtakskonstruktionen. Det är en nätt liten sufflett som fäller ihop sig som ett Z och förvaras ovanpå motorn. Manövern tar 20 sekunder från början till slut och kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Varför så brått att hissa taket? Tänkte kanske en solstänkt Stjerna när han satt där i Frankrike. När solen steker är det lätt att glömma hur svårt cablivet kan vara en dag som denna då lågt flygande, mörka moln titt som tätt bestämmer sig för att släppa ifrån sig sitt vatten. Med jämna mellanrum tvingas jag hissa upp taket för att få skydd från regnet och det är en enorm fördel att kunna göra det på rull.

Audi R8 Spyder V10

Extrautrustad med sportavgassystem bjuder R8 Spyder på en förstklassig motorkonsert.

Varför inte bara låta taket vara uppe? R8 Spyder är förstås en bil som i möjligaste mån ska köras med taket nedfällt. Först då kommer den till sin fulla rätt. Att ta en supersportbil som är byggd för att vara så snabb som möjligt och sedan medvetet försämra den genom att ta bort plåttaket har bara ett syfte – att släppa in ljudet till förarens öron. R8 Coupé ger förstås en sällsynt ljudupplevelse även den, men när tygtaket på Spydern fälls finns det inget som filtrerar ljudet från V10-motorn som är en av bilvärldens just nu mest skönsjungande. Det kommer aldrig något turbovinande som stör utan från 0 till 8 500 r/min bjuds man bara på en symfoni av V10-ljud som börjar med ett grumlande och slutar med ett ylande. Märkligt nog finns R8 att köpa med och utan sportavgassystem som gör att man med en knapp öppnar systemet för en helt annan ljudbild med puffar och knallar. Den R8-köpare som inte lägger 23 100 kronor extra på sportsystemet borde inte få köpa någon bil.

Här byggs R8 Spyder

R8 Coupé och Spyder byggs i en egen fabrik kallad Böllinger Höfe. Fabriken ligger i den lilla staden Heilbronn några kilometer från Audis stora fabrik i Neckarsulm. I Böllinger Höfe arbetar omkring 500 anställda med att sätta ihop R8-bilar. Processen börjar med sammanfogning av kolfiber- och aluminiumdelarna som utgör kärnan och slutar med en kvalitetskontroll och körprov på fabrikens testbana. I fabriken finns ingen produktionslina, bilarna flyttas i stället mellan de olika stationerna på självkörande slädar i ett system som kallas DTS (Driverless Transport System).

Det behöver väl knappast sägas att kraften räcker till? R8 Spyder finns till skillnad från Coupén endast i 540 hk-utförande. R8 Coupé kan som bekant fås med tillägget Plus som ger 610 hästkrafter. R8 Spyder behöver dock aldrig mer kraft. Inte för att den inte klarar av det, utan för att bilen aldrig kommer att köras på det sättet. R8 Spyder är en glidare, om än en väldigt snabb sådan.

Precis som Coupén kan R8 Spyder glida fram med fem cylindrar. För att spara bensin är V10-motorn, som i grunden är densamma som i gamla R8, utrustad med en frihjulsfunktion och cylinderavstängning. Vid låg och måttlig belastning stängs ena cylinderbanken av och man åker då runt med en motor som närmast är en rak femma. Systemet fungerar bra bortsett från när man får för sig att helt plötsligt ge på för fullt. Då är det mycket som ska hinnas med – den andra cylinderbanken ska sparkas igång och dubbelkopplingslådan ska kugga ned tre, eller till och med fyra steg. Det blir oundvikligen en viss fördröjning innan helvetet brakar lös. Men när det väl gör det så går det snabbt, väldigt snabbt. 0-100 km/h går på 3,6 sekunder, två tiondelar snabbare än föregångaren.

Audi R8 Spyder V10

Möjligheten att kunna fälla taket gör att R8 Spyder är 80 kg tyngre än coupén.

Visst, Spydern är några kilo tyngre än Coupén, men det är ingenting som märks vid normal körning på väg. Den extremt lättkörda och följsamma känslan finns bevarad. Oavsett taklösning är R8 något så konstigt som en superbil som man kan kasta runt på trånga gator och snirkliga vägar, oavsett hastighet. När drivlina, chassi och styrning är satt i Comfort-läge är den inte mer svårkörd än en Volkswagen Golf och med alla inställningar satta i sina hårigaste lägen är den inte mer svårkörd än en väldigt snabb Golf. Det kan man till viss del tacka fyrhjulsdriften för. Till den senaste generationen R8 har Audi tagit fram en ny fyrhjulsdriftskoppling som är vätskekyld och helt variabel. I extremfall kan 100 procent av kraften från motorn gå till fram- eller bakhjulen och styrenheten läser konstant av greppet och varierar kraftfördelningen. Dessutom finns en mekanisk diffbroms på bakhjulen som ger extra grepp.

Det går inte att ifrågasätta kompetensen och prestandan, R8 Spyder kan slå många renodlade racecoupéer på fingrarna. Problemet är bara att den inte behövs. Cabriolet och supersportbil är två motsatser som egentligen inte ska förenas. Med taket, sidorutorna och vindavvisaren nere (så som en cabriolet ska köras för maximal upplevelse) blir vindbruset mer än olustigt redan i 100 km/h, och för att komma upp i den hastigheten behövs ju inga 540 hästkrafter.

Audi R8 Spyder V10

Pris
1 700 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 10-cyl V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Torrsumpssmörjning. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, cylindervolym 5 204 cm3. Max effekt 540 hk (397 kW) vid 7 800 r/min, max vridmoment 540 Nm vid 6 500 r/min.


Kraftöverföring
Mittmotor, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fram: Fälgbredd 8,5 tum, däck 245/35 R19. Bak: Fälgbredd 11 tum, däck 295/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 443, bredd 194, höjd 124, spårvidd f/b 164/160. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 795, maxlast 225, max släpvagnsvikt 0. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 112 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,6 s, toppfart 318 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,7 l/mil, landsväg 0,87 l/mil, blandad körning 1,17 l/mil. CO2 277 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av aukt verkstad. Skatt: 4 012 kronor per år.

Rivaler

Porsche 911 Turbo 2016Porsche 911 Turbo Cabriolet
Driver på lika många hjul med lika många hästkrafter. Porschen blir mer lättanvänd tack vare baksäte och större lastutrymme fram.
Pris: 1 781 000 kronor.

 


Jaguar F-TypeJaguar F-Type R AWD Convertible
Den brölande britten är lite starkare (550 hk), strikt tvåsitsig, mycket billigare och ger inte samma kompetenta superbilsegenskaper.
Pris: 1 242 900 kronor.

 

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa