Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi RS Q3

När Audi släpper sin första RS-dopade suv låter man lilla Q3 stå för grunden. Men hur sportig kan en suv bli? Teknikens Värld har testat vad den går för över klassiska bergspass i alperna.

Audi RS Q3
Mikael Stjerna & Audi

Audi RS Q3

Första intrycket

Crossover-modellen Audi RS Q3 bjuder på extra allt med en både råstark och nervig turbofemma på 310 hästkrafter. Men till syvende och sist är det en suv, med tjusig RS-dekal.

Sportig

5/10

Prisvärd

6/10

Audi räds inte besvär. När biltillverkare vill presentera en ny modell brukar de bjuda till en pressvisning på en regnfri ort med bra vägar. Framför allt håller man till på samma ställe under hela pressevenemanget. Men när Audi presenterar senaste RS-modellerna satsar man på en lång resa genom flera länder och höga bergspass.
Men jag börjar i Monte Carlo, alldeles nedanför det berömda kasinot. Jag ska köra från Medelhavet och Monte Carlo, besegra sju bergspass, klämma ett antal motorvägsmil och i morgon kväll landa i Interlaken i Schweiz. Upplägget är planerat av Audi som presenterar flera av sina RS-modeller under resans gång – RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS 5 cabriolet.
Själv ska jag fokusera på RS Q3, den första Q-seriemodellen som får ett RS-emblem i nosen.
En förvandlingskonstnär utan like – landsvägskryssare, citysmart familjebil, sportbil. I grunden dessutom en kompetent suv.

I ett trångt Monte Carlo har man förstås ingen glädje av quattro-tekniken. Men jämfört med alla S-klass, Bentley och Ferrari som kryllar på gatorna framstår kortvuxna Q3, 4,41 meter lång, som ett under av smidighet.
Dessutom som något för den diskret lagde, RS ser ju ut som alla andra Q3. Att identifiera RS med hjälp av takspoilern och stötfångaren kräver ett osunt intresse för Audi-produkter.
Snart är jag utklämd ur miljonärskuvösen och dundrar vidare mot Col de Turini. 19 hårnålar och ett antal S-kurvor leder upp till passet, 1 607 meter över havet. En härlig sträcka, berömd för att en del av Monte Carlo-rallyt går här.
Backarna tillåter mig att trycka till lite extra på gaspedalen, vilket ger en omedelbar kick. Max vridmoment, 420 Nm, finns tillhands redan från 1 500 varv. Den går kort sagt så-in-i-helsike.
Fabriken lovar 5,2 sekunder till 100 km/h. Växellådan, den sjustegade dubbelkopplingslådan som Audi kallar S-tronic, är ett under av snabbhet. Bara varvtalsskillnaderna markerar växlingarna när visaren stadigt marscherar uppåt på hastighetsmätaren.
Vill man roa sig med accelerationstävlingar med sin lilla suv kan man göra det med framgång genom ett ”launch control system”, som tillåter ett visst hjulspinn.
Nedförsbackarna är inte alls lika roliga och plötsligt är jag i Sospel, en halvstor fransk håla med boulebanor på torget och tilltygade Renault-modeller strategiskt parkerade mitt på övergångsställen och i rondeller. Vive la France!
Här kan man svänga österut till Italien, en trevlig tur på en öde väg. Men jag håller mig i Frankrike och riktar in mig mot skidorten Isola och Italien.

Över Bonette-passet faller temperaturen hastigt. På 2 802 meter över havet är den alpernas högst belägna väg för genomfartstrafik.
Vyerna är otroliga, det känns som att köra på världens topp. För turisterna har man dessutom byggt en extra utsiktsslinga på tre kilometer som tar dig runt berget. Sevärt. Men kör inte hit på vintern. Passet stängs normalt i oktober.
Med rutten vill Audi understryka att en fyrhjulsdriven RS Q3 tar sig fram överallt. Och visst gör den svenska Haldexkopplingen ett gott jobb. Normalt är Q3 huvudsakligen framhjulsdriven, men vid minsta hjulspinn påverkas hydraultrycket i kopplingen och bakhjulen får börja slita.
Men för att gå bra offroad så krävs en bra markfrigång, och det saknar RS-modellen. Redan Q3 är ganska modest med 17 centimeter luft under karossen, och RS-version är sänkt ytterligare 2,5 centimeter. Men det gör inte RS till en sportbil, det är fortfarande en vettig Q3 med lätt insteg och bra volym i kupé och bagageutrymme.
Eftermiddagen passerar utan dramatik, i alla fall för mig. Men en utländsk journalistkollega möter en motorcyklist som genade i en kurva med dålig timing. När jag passerar väntar de på sjukvårdare.
Efter ytterligare två styva bergspass – över Vars och Montgenèvre – landar vi i Megeve, den franska överklassens egen skidort där restaurangerna är strösslade med Michelin-stjärnor.
Dag två väntar Schweiz och absoluta motsatsen till passfrihet. Forclazpasset, Nufenenpasset, St Gotthardspasset och Sustenpasset står på tur.
Dessutom några mil i snabbt tempo för att känna på motorvägskvaliteterna. Här får RS-genen blomma ut. Q3 har förutom sänkt sportchassi försetts med 19 tums-hjul, med däck i format 255/40.
Det gör att bilen får en för biltypen väldig stötig gång, sportigt värre. Och Q3 är inte mjuk i sättning från början.
Motorn på 310 hästkrafter gör det möjligt för Audi att notera att toppfarten är ”begränsad” till 250 km/h. Sportigt det också.

För att ytterligare betona bilens dynamiska sinnelag kan jag trycka in S-knappen vid växelspaken som öppnar upp en ventil i ett av avgasrören. Plötsligt fylls den förut så fridfulla dalgången av ett RS-rytande så starkt att komjölken skär sig.
Finesser som ”launch control system”, körprogram i ”dynamic mode” och inte minst pedaler med aluminium-look betonar att denna RS inte är en vanlig Q3. Sedan är förstås frågan vilka behov denna extremt sportiga, kompakta och fyrhjulsdrivna kombi svarar mot.
Den som i första hand saknar en sportbil i garaget blir nog en aning besviken. Men den som i grunden vill ha en praktiskt kompakt-suv och är villig att betala för RS-kryddan får en av marknadens mest temperamentsfyllda kan-allt bilar.

Rivaler

BMW X3 xDrive35iBMW X3 xDrive35i
Med 306 hästkrafter från BMWs raka bensinsexa behöver du inte känna dig så särskilt mycket underlägsen, X3 klarar 0-100 km/h på 5,7 sekunder.
Pris: 498 000 kronor.

Mercedes GLK 350 4MaticMercedes-Benz GLK 350
Mercedes GLK 350 har samma motoreffekt som BMW X3 – 306 – hästkrafter – men har med V6:an en diskret framtoning. Inte lika snabb som konkurrenterna.
Pris: 474 900 kronor.

Audi RS Q3

Pris
521 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärmonterad 5-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 2 480 cm3. Max effekt 310 hk (228 kW) vid 5 200-6 700 r/min, max vridmoment 420 Nm mellan 1 500-5 200 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter. 2,7 rattvarv.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/50-R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 441, bredd 184, höjd 158, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 730, maxlast 485, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 356-1 261 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,2s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,22, landsväg 0,69, blandad körning 0,88. CO2 206 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
5 236 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa