Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi RS3 Sedan

Trodde du att den raka turbofemman var död? Icke! Vi kör uppdaterade Audi RS3 Sedan mellan kameler och sanddyner i Oman och konstaterar att det är mer liv i Audis femma än någonsin.

Audi RS3 2017

Det här är nytt!

Starkare
Lilla RS3 har nått upp till den magiska gränsen 400 hk, mer än alla konkurrenter.
Snabbare
0-100 km/h går på 4,1 sekunder – tre tiondelar snabbare än tidigare.
Quattro
Ny mjukvarustyrning av Haldex-kopplingen gör att bakhjulen får mer kraft än tidigare för ett mer bakhjulsdrivet beteende.

I en bilvärld där det pratas allt mer om plattformar, modularitet och effektivisering är det befriande att det fortfarande finns ­undantag. Det är inte bara räknenissarna som styr. Nu lanserar Audi en uppdaterad version av sin minsta RS-modell och för ovanlighetens skull verkar det som att känslorna har fått styra. Nya Audi RS3 är inte ny, det är snarare en ansiktslyft version av den RS3 som funnits sedan 2015. Den har några nya veck i fronten och lätt omdesignade LED-strålkastare som mot extra pengar kan extrautrustas med avancerad och adaptiv matristeknik.

Audi RS3 2017 Wedberg

Provkörningsbilen har med sina breda framdäck och något smalare bakdäck en tydlig överstyrd karaktär.

Nytt är också att RS3 för första gången går att få med sedankaross utöver den vanliga Sportback-karossen. Har han åkt ända till Oman bara för att konstatera det? Nej, så tokiga är inte ens vi på Teknikens Värld. RS3 bär på nyheter som är större än man kan tro vid en första anblick och kanske till och med så stora att det är lönt att byta in sin RS3 från 2015 eller 2016, om man är lyckligt lottad nog att ha en sådan.

fakta: Motorteknik

Audi RS3 2017 motor

Lättare: Den nya motorn är totalt 26 kg lättare tack vare att blocket och vevhuset tillverkas av aluminium och oljetråget av magnesium. Hålborrad vevaxel sparar 1 kg.
Starkare: Motorn är 33 hk och 15 Nm starkare än tidigare, främst tack vare en ny turbo med större diameter och omvänd rotationsriktning. Vikt/effekt-förhållandet är nu 3,78 kg/hk.
Mindre: Den raka femman har blivit 50 millimeter kortare, framför allt tack vare att motorn numera har en i stället för två multiremmar.
Inte snålare: Enligt officiella siffror drar den nya motorn 0,83 l/mil, jämfört 0,81 l/mil för den gamla. Detta trots ny teknik såsom dubbelinsprutning. Beroende på belastning väljer motorn om bränsle ska sprutas in direkt i cylindern eller redan i insugsgrenröret.
Ljudet: Det omisskännliga ljudet från den raka femman kommer sig av cylindrarnas tändningssekvens som är 1-2-4-5-3. Precis som alla Audis tidigare femcylindriga motorer har den nya femman 88 millimeters avstånd mellan cylindrarnas centrum och vevaxeln roterar endast 144 grader mellan varje tändning.

Den stora nyheten med RS3 är motorn. Precis som TT RS har RS3 fått den nya versionen av Audis unika raka 2,5-litersmotor med fem cylindrar. Nu är femcylindriga motorer inget nytt, Audi har byggt motorer med fem cylindrar ända sedan 1976, men nu har konstruktionen klivit in i 2010-talet. I stället för gjutjärn tillverkas motorblocket nu av aluminium och totalt har Audi Sports (tidigare quattro GmbH) finurliga ingenjörer lyckats banta bort 26 kg från motorrummet. Det är inget jätteras värdig en chockrubrik i kvällspressen, men inte helt ovidkommande eftersom motorn sitter så långt fram i bilen.

Man kan verkligen undra varför Audi lägger ned så mycket energi, tid och pengar på en så gammal konstruktion, vore det inte enklare att vidareutveckla tvålitersfyran som finns i S3? Jo, det skulle det kanske vara. Jag framför min undran till alla Audi-höjdare på plats här i Oman, inklusive den karismatiske högste chefen Stephan Winkelmann, och det unisona svaret är att den femcylindriga motorn är värd att satsa vidare på. Det femcylindriga arvet är viktigt för Audi och att RS3 har en rak femma är en så kallad USP (Unique Selling Point). Det försäkras dessutom att vi kommer att få se mer av den raka femman!

Kilogram har försvunnit, och hästkrafter har tillkommit. RS3 ger numera 400 hästkrafter och 480 newtonmeter, främst tack vare ett nytt, större turboaggregat. Eftersom bilen samtidigt har blivit lättare kan RS3 numera visa upp ett imponerande vikt/effektförhållande på 3,78 kg/hk och en acceleration från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder. Den siffran kan jämföras med 4,6 sekunder, vilket var så lång tid som första generationen Audi R8 med V8-motor behövde på sig för att komma upp i 100 km/h. RS3 har alltså blivit alldeles för stark och snabb, så här mycket prestanda behövs aldrig i en golfklassare.

Avgassystem med öppningsbar ljudklaff är standard. Adaptiva stötdämpare kostar extra.

Avgassystem med öppningsbar ljudklaff är standard. Adaptiva stötdämpare kostar extra.

Men när det nu ändå finns så vore det ju synd att inte utnyttja prestandan, eller hur? Som tur är ställer det omanska vägnätet upp och erbjuder breda och raka motorvägar blandade med snirkliga hårnålar över Dhofar-bergen. Här finns goda möjligheter för RS3 att spela ut sitt register och dessutom sticka ut rejält ur trafikbilden. Nu har jag inte sett någon officiell statistik över nybilsförsäljningen, men att cirka 95 procent utgörs av Toyota Land Cruiser 200 är förmodligen ingen dålig gissning och att säga att en grodgrön Audi RS3 Sedan sticker ut i mängden är ingen överdrift.

Jag lämnar storstaden Salalah bakom mig och tar sikte på Dhofar-bergen norr om staden. Här är trafiken och växtligheten gles och på varningsskyltar i vägkanten finns kameler avbildade. Oman är ett av de länder i Gulf-regionen där kameler har en alldeles särskild plats i samhället, kamelkapplöpning är en populär sport och på landsbygden vandrar de fritt, inte sällan över vägarna. Då och då tvingas man stanna för kameler som står obekymrat mitt på vägen och det är inte svårt att förstå varför incidenter där kameler är inblandade utgör merparten av alla svåra trafikolyckor i landet. Lyckligtvis ser jag ingenting av det under provkörningen. Kameler finns det gott om, men eftersom de inte har några träd intill vägen att gömma sig bakom syns de tydligt på så långt håll att man hinner anpassa farten.

Kamelen är ett partåigt hovdjur. Erik Wedberg är en tiotåig motorreporter.

Kamelen är ett partåigt hovdjur. Erik Wedberg är en tiotåig motorreporter.

När kamelerna har passerats kan man anpassa farten igen, uppåt. Och då gäller det att vara på sin vakt, den lilla RS-Audin kilar iväg som en skrämd geckoödla över den osande heta asfalten och utan att det är särskilt högljutt eller instabilt visar hastighetsmätaren plötsligt alldeles för mycket. Den femcylindriga motorn är tämligen unik med sin snabba och mjuka kraftutveckling som dessutom ger ifrån sig ett karaktäristiskt ljud.

RS3 är rasande effektiv när det gäller att få ned kraften till asfalten och det kan vi delvis tacka den svenska Haldex-fyrhjulsdriften (numera BorgWarner) för. RS3 fortsätter även efter uppdateringen att använda Haldex-koppling för att styra kraften mellan fram- och bakhjul men nu är mjukvaran omprogrammerad för att ge ett mer bakhjulsdrivet beteende, vilket märks när jag ska ta mig upp för en bergsida där hårnålskurvorna ligger staplade på varandra.

Det digitala mätarklustret Virtual Cockpit kostar extra att kryssa för som tillval.

Det digitala mätarklustret Virtual Cockpit kostar extra att kryssa för som tillval.

Provkörningsbilen har med sina breda framdäck och något smalare bakdäck (tillval) en tydlig överstyrd karaktär och det krävs inte mer än en lite för skarp instyrning följt av gaspådrag för att bilen ska vrida sig runt sin egen axel och ta sig ut ur kurvan i en bred och ovanligt lättkontrollerad sladd. Berget är inte tillräckligt högt, hårnålarna tar slut och vägen blir rak alldeles för snart.

För en stund tar jag mig tid att fundera på vad ”nya” RS3 egentligen tillför. Svaret är diffust, om det ens finns något svar. De kosmetiska och tekniska nyheterna är så marginella att de knappast kan få någon att rusa till Audi-hallen. Nya motorn då? Visst är det underhållande med mer effekt och bättre prestanda, men gamla RS3 kunde knappast anses undermotoriserad.

Dessutom är nya motorn inte en endaste centiliter snålare eller renare än den gamla, tvärtom. Å ena sidan är det med hänsyn till ekonomi och miljö hål i huvudet att lägga så mycket resurser på den här motorn, å andra sidan är det bara att applådera Audi som tar sitt motorsportarv på så stort allvar.

Audi RS3 Sedan

Pris
561 700 kronor, säljs nu, första kundleverans i augusti.


Motor
Bensin. Tvärställd 5-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 2 480 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) mellan 5 850–7 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 700–5 850 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 448, bredd 180, höjd 140, spårvidd f/b 156/153. Markfrigång 10. Tjänstevikt 1 590, maxlast 415, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 315–770 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,1 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,13 l/mil, landsväg 0,65 l/mil, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 258 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
3 594 kronor per år.

Rivaler

BMW M2BMW M2 Coupé
BMW:s lilla värsting hamnar efter när effekten mäts. 370 hk räcker ändå för 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Finns med manuell och automatlåda.
Pris: 528 000 kronor.

 

Mercedes-AMG A 45 4Matic
Det finns en racingnerv i minsta AMG-modellen. Fyrhjulsdrift och automatlåda är standard. 381 hk likaså. 0-100 km/h på 4,2 sekunder.
Pris: 483 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa