Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi RS3 Sportback

Jag närmar mig hårnålen efter rakan i hög fart. Blippar till vänster växelpaddel och det brakar till från avgasröret samtidigt som en lägre växel blixtsnabbt hamnar i läge. Siktar mot apex och framvagnen håller i. Ger full gas och bakvagnen sätter sig samtidigt som den hasar ut en bit. Den här familjen har tydligen bråttom.

Här sitter en familjefar med en familjebil där hornen växer. Familjeracerbilen.

Här sitter en familjefar med en familjebil där hornen växer. Familjeracerbilen.

Första intrycket

Som en småfamiljsbil men ändå inte. Går som ett skott och låter som ett fyrverkeri. Femcylindriga motorer som har massvis med karaktär – och är i dag sällsynta.

Tusenkonstnär

8/10

Prisvärd

5/10

Får pressmaterialet på flyget ner. Skummar igenom uppgifterna och blicken fastnar på däckdimensionerna. Standard är 235/35 R19 fram och bak. Inget konstigt alls. Men tillvalet med 255/30 R19 fram är onekligen udda. Bredare däck fram än bak! Det måste vara tryckfel. Väl på plats springer jag fram och kollar. Nej, det stämmer. Alla pressbilarna är utrustade med bredare däck fram än bak. Och anledningen visar sig framför allt när bilarna pressas på Autodromo di Vallelunga med sina skarpa kurvor. Men innan vi kommer dit är det blandade vägar från flygplatsen i Rom, en del sämre än svenska, somliga bättre. Smala vindlande vägar och breda, raka Autopistan. Audi RS3 sköter sig på alla underlag även om fjädringen är hård. Som sig bör, med en effekt på 367 hästkrafter och 465 Newtonmeter ur den 2,5 liter, superkompakta (49 centimeter) femcylindriga motorn. Knappt längre än en fyrcylindrig maskin.

RS 3 är en av de snabbaste bilarna i sin klass. Borglund likaså.

RS3 är en av de snabbaste bilarna i sin klass. Borglund likaså.

Standard är sjuväxlad dubbelkopplingslåda och man kan ställa om det mesta i olika lägen, så som gasrespons, styrning och ­växellådans respons. Och avgasljudet, som i Dynamic mode smattrar och lever om så det står härliga till. Fyrhjulsdriften är uppgraderad och har ett lamellpaket bak som nyper åt beroende på hur mycket grepp som behövs bak. Mellan 50 och 100 procent kan distribueras till bakhjulen. ESC (aktivt antisladdsystem) har även ett så kallat sportmode som tillåter en del bakvagnsdrift.

Det är den här sidan du kommer att få se mest av, när Audi RS 3 Sportback kör om.

Det är den här sidan du kommer att få se mest av, när Audi RS3 Sportback kör om.

Vi fick som nämnts några varv på banan i Vallelunga. De bilar som kördes där hade keramiska bromsskivor fram, ett tillbehör för banbrännare, och de bredare framhjulen. ESC gick inte att stänga av helt på dessa bilar utan var låsta i sport mode. En försiktighetsåtgärd då förarskickligheten varierar en del bland motorjournalisterna. Två varv bakom en pacecar för att hitta runt och sedan ett varv i fri fart. Stopp. Ett varv till. Stopp. Och ett sista varv. En del kurvor är riktigt tvära och man har lagt in chikaner här och var för att hålla nere hastigheten. RS3 styr in mycket fint och håller greppet i framvagnen länge, länge. Bilen är försedd med Torque Vectoring som bromsar innerhjulen och hjälper till att kasta in bilen i kurvorna, tillsammans med de breda framhjulen som ger enormt fäste lämnar den inte mycket mer att önska. I utgången på kurvan stämplar jag fullt och bakänden hasar ut en aning när bakhjulen får full kraft men mer dramatiskt än så blir det inte med ESC blockerad i sport mode. Tyvärr gavs inte tillfälle att köra en bil med de något smalare framhjulen, men jag inbillar mig att skillnaden inte är omtumlande utan ger några tiondelar per varv. På allmän väg är det tveksamt om man ens känner någon skillnad. Vägen tillbaka mot Rom och flygplatsen är ibland riktigt dålig men RS3 tar de flesta ojämnheter utan att njurarna lossnar. Det finns Magnetic Ride att beställa som extraval och då blir bilen lite mjukare vid vanlig körning och styvar till sig när det behövs.

Audi RS3 Sportback

Inuti är det snyggt på Audi-vis och gillar man inte standardstolarna finns två andra stolar att tillgå där den ena är en renodlad skalstol. I provkörningsbilarna fanns sportstolar och dessa är mycket sköna.
I allt övrigt är Audi Sportback en alldeles utmärkt bil för den lilla familjen, med stort lastutrymme och bra baksäte samt fem dörrar. I den här versionen blir den också racerbil.
Allt i ett från 519 000 kronor.

Audi RS3 Sportback

Pris
Från 519 000, säljs nu, första leverans från augusti.


Motor
Bensin. Tvärställd 5-cyl radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 2 480 cm3. Max effekt 367 hk (270 kW) vid 5 550-6 800 r/­min, max vridmoment 465 Nm vid 1 625-5 550 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Aluminium. Fälgbredd 8 tum, däck 235/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 434, bredd 180, höjd 141, spårvidd f/b 156/151. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 595, maxlast 425. Tank 98 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 340-1 180 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,3 s, toppfart 250/280 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,81. CO2 194 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 900 kronor per år.

Rivaler

mercedes-a-45-amg-008Mercedes A 45 AMG
RS3 Sportback är en direkt konkurrent till A 45 AMG. Mercedes har fyrcylindrig tvålitersmotor som pumpar ur sig 360 hästkrafter, har sjuväxlad låda och fyrhjulsdrift.

Pris: från 471 900 kronor.


bmw-m235iBMW M235i xDrive
Rak sexa på tre liter som ger 326 hästkrafter låter gott och har kultiverad gång. Inte lika högtrimmad som de andra två men visst räcker effekten.

Pris: från 452 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa