Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi S5 3,0 TFSI quattro

På gott och ont känns nya Audi S5 precis som nya vanliga Audi A5. Det går fortare rakt fram men S5 är mer tam än vild.

Audi S5 2017

Det här är nytt!

Motor.
14 kg lättare och 21 hk fler. Ny förbrännings­-
process.
Design.
Inget radikalt har hänt på utsidan men insidan skiljer sig helt från tidigare modell.
Utrymmen.
Utrymmena har blivit större både i kupén och i bagageutrymmet.

Efter att ha blivit positivt överraskad av Audi A5 med 252 hästars bensinmotor är det nu dags att ta plats bakom ratten i Audi S5. Full av förväntan trycker jag på startknappen. Motorn är kall och lägger sig på högt tomgångsvarv som ger ifrån sig ett mysigt mullrande.

Motorn i sig är en nyutvecklad version av Audis turbomatade 3,0-liters V6 bensinmotor. Jämfört med tidigare har motorn i nya S5 tappat hela 14 kg och fått 21 fler hästkrafter samtidigt som den har blivit fem procent snålare.

Motorn använder sig av Audis nya förbränningsprocess som är den största bidragande faktorn till att förbrukningen har sjunkit. En annan viktig detalj i motorn är twin­scroll-turbon som är effektiv vid både låga och höga varvtal. Siffrorna från Audi säger 354 hk vid 5 400–6 400 r/­min och 500 Nm vid 1 370–4 500 r/­min. Förbrukningen vid blandad körning uppges till 0,73 l/mil. Från motorn tas kraften vidare till alla fyra hjulen genom Audis 8-växlade tiptronic automatlåda.

Audi S5 2017

Jag lägger i drive och letar mig bort från stadens kringliga gator. Ibland är vägarna i Portugal drömlika med svepande kurvor på kanten av ett berg med magisk utsikt. Ibland är det långa byar där det är smalt och det känns som om husen är byggda på vägen. Byarna kommer tätt efter varandra och det känns frustrerande att krypa runt när man sitter i en så pass potent bil. Jag måste ändå säga att Audi S5 känns lättkörd och smidig trots sin storlek på de smala gatorna.

Efter ett tag öppnar det upp sig mellan två byar och det bjuds in till hårdare körning och möjlighet att testa bilen lite tuffare. Jag tar tillfället i akt och knappar in Drive Select till Dynamic, som är Audis sportläge. Trampar ner gasen och trycks djupare in i sportstolen. Kraften är bra och växlingarna snabba samtidigt som ljudet från V6-motorn sjunger i öronen. Styrningen är lätt och exakt. Bilen går stabilt genom kurvorna med det lite hårdare sportchassit som sitter som standard på S5.

FAKTA: Ny förbränningsprocess

Nya TFSI-motorn i Audi S5 använder en ny förbränningsprocess som baseras på vad Audi kallar ”B-cykeln”. ”B-cykeln” används även i Audis mindre bensinmotor på 2,0 liter och 190 hk. Kompressionen har höjts vilket ger en mer effektiv förbränning. Det naturliga som sker då är att motorn misständer och Audi har så klart en lösning på det. Med variabla kamaxlar styrs ventilerna så att insuget öppnar lite extra under en väldigt kort tid. Beroende på motorns ansträngning varierar ventilerna öppettiden för att alltid ge motorn optimal effektivitet.

Men allting känns lite för enkelt, lite för odramatiskt och nästan tråkigt. Audi A5 med 252 hästars bensinmotor imponerade på mig med fin styrning, bra stabilitet och pigg motor som ger mycket körglädje. Audi S5 känns bara som samma bil fast med större motor och det gör mig lite besviken. S5 borde vara en annan bil än A5. Den borde vara ännu mera högljudd med ännu hårdare chassi, hårdare växlingar och kanske till och med bakhjulsdrift i stället för fyrhjulsdrift. Jo, det kommer ju en RS5 så småningom som kommer vara klart värre men jag tycker ändå att steget från A5 till S5 borde vara större.

Audi S5 kostar 633 000 kr, nästan 200 000 kr mer än 252 hästars bensinaren med quattro och S tronic. Då får man bland annat större motor med två extra cylindrar, 102 fler hästkrafter, 130 fler Nm, större bromsar och fälgar samt ett sportigare utseende med S-emblem utspridda både på och i bilen. Det räcker dock inte för att S5 ska uppfattas som genuint sportig – vilket den borde vara.

Audi S5 2017

Här blottas fyra utblås som är ett signum för Audis S-modeller.

Audi S5 3,0 TFSI quattro 354 hk

Pris
633 000 kronor, säljs nu, första kundleverans november.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 354 hk (260 kW) vid 5 400-6 400 r/­min, max vridmoment 500 Nm vid 1 370-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med 5 länkarmar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 245/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 469, bredd 185, höjd 137, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 690, maxlast 425, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 465 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,98 l/mil, landsväg 0,58 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 166 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 570 kronor per år.

Rivaler

Ford Mustang GTFord Mustang GT 5,0
Inte lika exklusiv eller precisionsbyggd som S5. Stor V8 och bakhjulsdrift bäddar dock för mycket körglädje. Hela 229 000 kronor billigare än S5.
Pris: 404 000 kronor.

 


mercedes-c43-amgMercedes-AMG C 43 4Matic Coupé
Mercedes nya, inte fullt så extrema, AMG-modeller utmanar Audis S-modeller på riktigt. 367 hk och 14 000 kr billigare.
Pris: 618 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa