Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Audi TT RS

Audi stressar inte fram sina RS-modeller. Två år efter Audi TT kommer TT RS som toppar segmentet med 400 hk och gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder!

Audi TT RS Coupé

Det här är nytt!

Motor.
I grunden samma motor som tidigare generation men starkare, snålare och lättare.
OLED-bakljus.
Som värdens första serietillverkade bil använder sig TT RS av den nya tekniken.
Virtual Cockpit.
Det digitala mätarkluster som finns i samtliga nya Audi tar även plats i nya TT RS.

För två år sedan lanserades nuvarande generation TT. Nu är jag på före detta Formel 1­­­-­banan Jarama utanför Madrid med helt nya TT RS framför mig. Mycket har hänt jämfört med föregångaren men hjärtat, i form av en rak femma på 2,5 liter med turbo, är kvar. Dock nu ännu mer vässad. Utsidan är rejält tilltuffad med större luftintag och hårdare veck lite överallt. Som världens första serietillverkade bil erbjuds nya TT RS med bakljus med OLED-teknik. Flera lager lövtunna blad läggs på varandra för att bilda ett lågenergikrävande ljus som ser likadant ut från alla vinklar.

Audi TT RS Coupé

Stor spak som växelväljare men TT RS går inte att få med manuell låda.

På förarplats påminns jag om storebror R8. Sittpositionen är låg, startknappen sitter på ratten och skärmen som vanligen sitter på mittkonsolen har flyttats framför ratten. Jag startar motorn och frågan är given, har Audi fått in mera R8-DNA i nya TT RS? Kraften ur den 5-cylindriga motorn är minst sagt imponerande med 400 hästkrafter och 480 Nm som förs vidare genom den sjuväxlade dubbelkopplingslådan och fyrhjulsdriften. Accelerationen från stillastående är våldsam. Med launch control aktiverat varvar motorn upp och när jag släpper bromsen smäller det till och TT RS flyger ur startblocken. Fyrhjulsdriften är verkligen effektiv då 400 hästar släpps lös och hjulen spinner knappt märkbart. TT RS mäktar med 0-100 km/h på 3,7 sekunder, bara en halvsekund långsammare än R8 V10 plus.

Konstigt nog känns motorljudet i TT RS igen en aning från V10:an i R8 trots att motorn är hälften så stor och TT RS har överladdning i form av turbo vilket R8 saknar. Ljudet från de två feta piporna är högt och har en härlig klang. Vid gassläpp och nedväxlingar smattrar det härligt i avgasrören. Kraftutvecklingen är alltid effektiv. Trots det vill den här motorn varvas. Vridmomentet är bra och finns redan från 1 700 r/­min och sträcker sig hela vägen upp till 5 850 r/­min enligt Audi. Vid 5 850 r/­min tar hästkrafterna över och levererar maximal effekt upp till 7 000 r/­min. Tack vare det flexibla vridmomentspannet blir motorn fantastiskt körbar och accelerationen är bra även på högre växlar.

Audi TT RS Coupé

Kramgoa sportstolar håller dig på plats, självklart med matchande bälten.

Vid hårdkörning visar även motor vilken spets den har och att den verkligen trivs bra även på höga varv. På den snabba banan är TT RS lättkörd, det känns som att det går att köra hur fort som helst. Bilen ger ifrån sig en självsäkerhet som smittar av sig på föraren. In i kurvan är styrningen skarp och lätt, greppet är bra och jag får enkelt bilen dit jag vill. Ut från kurvorna sätter sig bilen vid gaspådrag och det är inte bara från stillastående som accelerationen är imponerande. Men med lite för mycket gas i svängen understyr TT RS en aning. Det är ingen hemsk understyrning då däcken skriker och den är hopplös att köra, utan understyrningen är lite lättare och försvinner med lite mindre gas.

Tar man i stället kurvorna med mera höjd och försöker rotera bilen i svängen och på så sätt få rakare hjul vid gaspådrag – då har TT RS lättare att få fäste och kommer dit ratten pekar, snabbt! Redan efter bara några varv känner jag att jag har bilen i handen och kan konstatera att Audi har gjort ett gediget jobb med TT RS. Kort och gott känns den som en R8 i mindre format.

Audi TT RS Coupé

Två stuprör och bakvingen avslöjar TT RS bakifrån. Keramiska bromsskivor är ett dyrt tillval, få förunnat.

Trots sin kompetens på banan är inte TT RS en plåga i vardagslivet. Motorkaraktären, växellådan, fjädringen och avgasljudet går att ändra genom Drive Select-knappen på ratten. Med bara några knapptryck får du bilen att gå från hård och högljudd racerbil som väcker grannarna till en hyfsat bekväm och diskret bil. Bagageutrymme och baksäte finns men är inte direkt prioriterade. Audi R8 är i en klass för sig helt klart men när jag sitter i nya TT RS glömmer jag ibland bort om det är R8 eller TT RS jag sitter i. Om det är likheten från förarplats, motorljudet eller det självsäkra uppträdandet på vägen vet jag inte men att nya TT RS fått DNA från storebror är helt klart.

Audi TT RS

Pris
688 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 5-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 2 480 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 5 850-7 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm vid 1 700-5 850 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 245/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 419, bredd 183, höjd 134, spårvidd f/b 156/154. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 515, maxlast 325, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 305-712 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,13 l/mil, landsväg 0,64 l/mil, blandad körning 0,82 l/mil. CO2 187 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 142 kronor per år.

Rivaler

BMW M2BMW M2 DCT
139 600 kr billigare än TT RS. Fyrhjulsdrift finns dock inte. Klart bråkigare och går hellre på ställ än med precision.
Pris: 548 400 kronor.

 

Porsche 718 Cayman SPorsche 718 Cayman S PDK
Med PDK är Cayman S 19 500 kr billigare än TT RS. Då med 50 hk mindre och bakhjulsdrift. Potent absolut men inte lika dramatisk som TT RS.
Pris: 668 500 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa