Provkörning av BMW 130i 3d

Det är inte lätt att vara mellanbarn. Fråga tredörrarsversionen av 1-serie. Storebrorsan med fem dörrar är mer praktisk och bortskämda sladdbarnet coupé fick snyggare linjer.

1-serie tredörrars kommer med 265 hk.

1-serie tredörrars kommer med 265 hk.

Första intrycket #443

Kul att köra. Komfortabel i framsätet, inte baksätet om du är något längre. Femdörrars är dock mer praktisk och nya coupén är mer glidarbil med ännu värre motor.

BMW 130i tredörrars version är egentligen en rätt härlig anrättning. Problemet är bara att syskonen är ännu bättre. Om vi börjar med det praktiska så tar de stora framdörrarna enormt med plats när det ska klivas i och ur. Här är femporten betydligt mer praktisk utan att vara för tråkig i linjeföringen.

Linjerna spelar helt rätt på det provkörda exemplaret. Men efter att på plats i Frankfurt ha granskat designen hos brorsan 1-serie coupé känns det inte lika kul. Om jag köpt en tredörrarsbil så har jag valt bort den praktiska aspekten och fallit för skönheten. Coupén känns mer spännande och mer framtidssäkrad då det verkligen är en riktig coupé och inte bara en tredörrarsversion.
Sexan har ständigt tillräckligt med kraft för att smilbanden inte ska stelna. Den manuella sexväxlade lådan fungerar oklanderligt. Likaså är sittpositionen bra. Baksätet huserar dock endast kortare personer om sträckorna blir längre.
Allt i allt är det en trevlig bekantskap. Men syskonen kommer att få klart mer uppmärksamhet. Det är inte kul att vara mellanbarn, fråga bara undertecknad.

BMW 130i 3d

Pris
315 000 kronor.

Teknik
Bensin, 6-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. 2 996 cm3, 265 hk vid 6 650 r/min. 315 Nm vid 2 750 r/min.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 424, bredd 175, höjd 142.Tjänstevikt ca 1 450, maxlast 500. Tank 51 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h, 
0–100 km/h 6,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Blandad körning 0,83 l/mil. CO2 197 g/km.

* Enligt tillverkaren.