Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW 218d Active Tourer

BMW ger sig återigen ut på djupt vatten i och med lanseringen av 2-serie Active Tourer – en framhjulsdriven mini-MPV med tvärställd motor. Låter det tråkigt? Tänk om. Trots att drivningen har flyttat fram tillåts körglädjen fortfarande stå i främsta rummet.

BMW 218d Active Tourer

Första intrycket

BMW tycks inte kunna misslyckas vad de än ger sig i kast med. Med köregenskaper som en Mini och utrymmen som en MPV är 2-serie Active Tourer ett lockande stycke.

Mini-MPV

8/10

Prisvärd

8/10

Majoriteten av kunderna väljer fyrcylindrig dieselmotor och fyrhjulsdrift, M-bilarna är turboladdade och det finns inte längre någon sexcylindrig motor utan överladdning i märkets modellprogram. Det är mycket som inte är sig likt längre hos BMW och från och med nu kan bayrarna bocka av ytterligare några saker på listan över saker man inte har provat förut.
Nu lanseras nämligen BMW 2-serie Active Tourer och det innebär att BMW för första gången har en minibuss, framhjulsdrift, tvärställd motor och inte minst en trecylindrig motor i sitt utbud. 2-serie Active Tourer bryter mot många traditioner men gör det självklart inte utan anledning.
– Vi såg att det fanns många kunder som ville ha en kompakt, rymlig och flexibel bil men som inte hittade den i BMW:s modellprogram. Active Tourer är till för dessa människor som ofta har ett aktivt liv och bor inne i trånga städer, säger Frank Niederländer, product manager för 2-serie Active Tourer.

BMW 2-serie Active Tourer Wedberg

Erik Wedberg uppskattar tempen på A-stolpen till cirka 50 grader.

Att bygga en rymlig och flexibel MPV med traditionell bakhjulsdrift och längsmonterad motor var omöjligt och beslutet att gå på framhjulsdrift och tvärställd motor beskrivs av BMW som lättfattat. Arbetet med Active Tourer inleddes för fem år sedan, samtidigt som utvecklingen av nya generationen Mini inleddes. De två är nämligen i stort sett samma bil. Båda bygger på BMW:s så kallade UKL1-plattform och båda använder sig av samma drivlinor och hjulupphängningar. 2-serie Active Tourer hade lika gärna kunnat heta Mini MPV. Eller varför inte Mini Maxi?
Mer framhjulsdrivet ska det bli. Nästa generation BMW 1-serie och X1, varav den senare väntas nå marknaden under senare delen av 2015, kommer att byggas på en vidareutveckling av samma plattform, då kallad UKL2. Vi ska heller inte glömma den sjusitsiga 2-serie Gran Tourer som kommer inom kort.
Det må låta som en styggelse med framhjulsdrift i en BMW och nog känns det ovant första gången jag sätter mig bakom ratten och gasar iväg med 225i Active Tourer längs österrikiska serpentinvägar. Det brukar inte kännas så här i en BMW. Det brukar det däremot göra i en Mini. Det osar Mini om Active Tourer. Och sämre lukter finns det ju. Styrningen är tung, precis och låter vägen ”kännas” i ratten, precis som i Mini. Styrningen är tyngre än vanligt i BMW och vid gaspådrag kan det rycka till lite på ett sätt som aldrig sker i en bakhjulsdriven bil men det är ingenting som inverkar negativt på körglädjen. 2-serie Active Tourer är betydligt livligare än båda de värsta konkurrenterna Mercedes B-klass och Volkswagen Golf Sportsvan.

Framhjulsdrivet i historien

2-serie Active Tourer är inte riktigt BMW:s första framhjulsdrivna bil. År 1987 togs experimentbilen 325iX Electric fram för att testa nya och underhållsfria sodiumsvavel-batterier (NaS) som utvecklats av ABB. Batterierna hade tre gånger så hög energidensitet som blybatterier och vägde 265 kilo. En 30 hästkrafter stark elmotor drev framhjulen.

När BMW tog över engelska Rover år 1994 bestämdes genast att den nya modellen Rover 75 inte bara skulle bli en vidareutveckling av gamla Rover 600 utan utvecklas som en helt ny bil. När Rover 75 slutligen lanserades 1998 blev det den första framhjulsdrivna produktionsbilen som sålts inom BMW-koncernen.

Förvärvet av resterna av BMC innebar även att BMW fick kontroll över Mini-märket och år 2001 lanserade man sin storsatsning – en helt ny Mini, framhjulsdriven förstås. Nya Mini blev en stor framgång och BMW har sedan dess sålt miljontals framhjulsdrivna småbilar.

BMW 325ix Electric

Rover 75

Mini (2001-2006). Följde i PT Cruisers retrospår men lyckades betydligt bättre trots att den var väldigt mycket större än originalet. En guldkalv för BMW.

Likt sina två rivaler vill 2-serie Active Tourer vara lite rymligare, kompaktare och flexiblare än en vanlig kombi. Därför går baksätessoffan dels att fälla i tre delar (40:20:40), dels att skjuta i längsled för att frigöra mer lastutrymme eller ge passagerarna mer benutrymme. Det går dessutom att ändra vinkel på baksätets rygg, från kyrkbänk till en riktigt bekväm långfärdslutning. Med soffan skjuten så långt bak det går och ryggstödet bakåtlutat bjuder Active Tourer på ett riktigt bra och luftigt baksäte, långt bättre än 3-serie Touring.
I framsätet sitter man i en så kallad ”semi command position”, vilket kan översättas till en något högre sittposition, närmare bestämt tolv centimeter högre än i 1-serien. Det ger ett förenklat insteg som kommer att tilltala många äldre och mindre rörliga personer. Väl på plats bakom ratten sitter man bra, med lika god justermån som vanligt hos BMW.
Det finns förstås mängder med tillval, vi talar ju trots allt om en BMW. Active Tourer kan bland annat utrustas med samma typ av head up-display som nya Mini och hjälpsystemet Driving Assistant Plus som förutom adaptiv farthållare har den nya funktionen Traffic Jam Assistant som i hastigheter upp till 40 km/h inte bara sköter gas och broms utan även styrning genom en kamera i vindrutans överkant som läser av vägen framåt.
För 4 100 kronor köper man sig möjligheten att öppna och stänga bakluckan med en fotviftning. För inga pengar extra alls får man ett baksäte som går att fälla nästan helt platt, antingen via dragöglor i baksätessoffan eller på elektrisk knappväg från bagageutrymmet.
Provkörningsvägarna och trafiken tillåter ingen sportig körning att tala om men förhållandena gör det desto mer tydligt hur vuxen och behaglig 2-serie Active Tourer är att köra. Det långa axelavståndet och framhjulsdriften ger toppenbra riktningsstabilitet i höga motorvägshastigheter och fjädringsinställningen är mjuk. Standardfjädringen kan upplevas som för mjuk för sportigt lagda förare men då finns alternativ. M-fjädringen drar bort en centimeter från markfrigången och ger hårdare gång. Som alternativ finns dynamisk fjädring som låter föraren välja mellan två hårdhetsinställningar och kostar rimliga 4 500 kronor extra. När jag kör 225i utrustad med Dynamic Damper Control märker jag dock bara liten skillnad mellan inställningarna Comfort och Sport, Active Tourer är mjukare än BMW-snittet.

BMW 218d bagageutrymme

Lastgolvet blir nästan helt plant när baksätesryggarna fälls, vilket kan göras via knappar i bagageutrymmet.

225i har en turboladdad tvålitersfyra som endast går att få med åttaväxlad automatlåda. På grund av den frontmonterade och tvärställda motorn är det här en ny åttaväxlad automat, inte den samma som till de längsmonterade motorerna, men precis som denna växlar den nya lådan silkeslent och snabbt. Trots det är det svårt att få harmoni i körningen, den 231 hästkrafter starka bensinfyran måste varvas för att ge den effekt man förväntar sig och det känns aldrig som att alla hästar är hemma.
Jag byter till 218d som har en 2,0 liter stor dieselmotor med 150 hästkrafter och 330 newtonmeter. Växellådan är manuell, sexväxlad och densamma som i nya Mini. Växellådan kan uppfattas som kärv i överkant men också som mekanisk och distinkt. Dieselfyran går tyst och drar starkt över nästan hela registret, endast på riktigt låga varv händer det att den storknar under belastningen. 218d finns även med den åttaväxlade automatlådan som kostar 18 900 kronor extra.
Tredje motoralternativet vid lansering är 218i som blir den första BMW-modellen med trecylindrig motor. Det är förstås samma trecylindriga 1,5-litersbensinare som debuterade i Mini Cooper. Sexväxlad manuell låda är standard och som tillval finns sexväxlad Steptroniclåda för 17 900 kronor.
Framöver kommer fler motoralternativ. Först på tur står 220i, 216d och 220d. Dessutom kommer fyrhjulsdrift till 225i och 220d. Alla fyrcylindriga motorer är av en ny konstruktion som kan monteras både på tvären och på längden. Anmärkningsvärt är även att diesel- och bensinmotorer är till 60 procent identiska i konstruktionen. BMW går alltså samma väg som Volvo.
Kommer den framhjulsdrivna BMW:n att accepteras av inbitna BMW-entusiaster? En snabb skanning av kommentarerna på svenska BMW-forat Autopower ger en överraskande positiv bild. Entusiasterna ser fördelarna med konstruktionslösningen i stället för att fokusera på eventuella körglädjeförluster i och med framhjulsdriften. BMW kan nog med lugn och ro bocka för ”framhjulsdrift” i sin lista över saker att våga sig på.

BMW 218d Active Tourer

Pris
261 000 kronor, säljstart september.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 330 Nm mellan 1 750–2 250 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 434, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 450, maxlast 470, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 51 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 468–1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 205 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,50, landsväg 0,36, blandad körning 0,41. CO2 109 g/km.


Garantier
Nybil 2år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
1 089 kronor per år.

Rivaler

Nya Mercedes B-klass

Mercedes B 200 CDI
På centimetern när identisk med 2-serie Active Tourer. Aningen större lastutrymme, mindre teknikstinn. Dyrare och mindre kördynamisk.

Pris: 258 900 kronor.


Volkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI
Golf Plus som numera heter Sportsvan är på pricken lika lång som Active Tourer och har ett lika flexibelt baksäte. En tuff konkurrent som vinner på prisbilden.

Pris: 233 200 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa