Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW 220d xDrive Gran Tourer

Ur led är tiden! BMW bygger bilar ingen hade förväntat sig för tio år sedan. Världens första mpv för premiumdivisionen säger BMW. Behövs den verkligen undrar jag?

BMW 2-serie Gran Tourer

Första intrycket

Det finns de som vrider sig i plågor när de ser nya BMW men för den som är stadd vid kassa är detta en folkfraktare med klass, om än inte världens vackraste.

Skönhet

4/10

Prisvärd

7/10

I en tid då kärnfamiljen oftast inte finns utan är en mix av flera olika äktenskap med tillhörande barn är det allt fler som behöver en bil med plats för fler än fem, alltså en MPV.
Fram till nu har dessa familjer varit hänvisade till vad som i folkmun inte kallas premiumbilar, typ Ford, Volkswagen, Renault och Citroën. Av den enkla anledningen att de har modeller som erbjuder plats för sju, om än inte sju fullvuxna.
Behöver BMW detta? Det tror före­taget som anser att de måste bredda sitt modellutbud för att få in nytt blod i kundkretsen.

Det började med BMW 2-serie Active Tourer. Den första framhjulsdrivna bilen från BMW och något som skapade ett ramaskri från de som vuxit upp med allt från 2002 till 3-serie. En äkta ”bayrare” måste vara bakhjulsdriven!
Men synsättet kom på skam. Active Tourer visade sig vara en körglad historia och varför skulle den inte vara det då den i grunden är en förklädd Mini.

BMW 220d xDrive Gran Tourer med PeO Kjellström

PeO gillar Gran Tourer men är inte nöjd med fronten, inte på sig själv heller…

Som ett brev på posten, ja, säg ett e-mail då, kommer nu Gran Tourer. Axelavståndet har förlängts med elva centimeter, totallängden med 21 centimeter och höjden med fem centimeter.
Sammantaget gör detta, enär större delen av förlängningen tillförts bakre delen av bilen, att insteget – tack vare längre bakdörrar som öppnar större – blir enklare till mittenraden. Gran Tourer är emellertid inte bredare än Active Tourer så det är inte överdrivet mycket plats för tre bredaxlade svenskar.
Mittenraden är delad i 40/20/40 och justerbar i längdled med 13 centimeter. Tredje sätesraden är standardutrustning i Sverige men kan väljas bort vid beställning. Du får dock inget avdrag på priset om du gör så.

Tredje sätesraden är enkel att fälla upp och ner och det är gott om plats i sidled tack vare två individuella säten. Det är dock inte mycket bevänt med utrymme för vare sig fötter, ben eller huvud och för att det ska bli någorlunda uthärdligt måste andra sätesraden skjutas framåt så mycket det går, och då blir det trångt för benen även där.
Livet är, som vanligt, en kompromiss.

Stort och lättlastat bagageutrymme om än kanske inte med sju personer i bilen. Många fack finnes.

Stort och lättlastat bagageutrymme om än kanske inte med sju personer i bilen. Många fack finnes.

Men även om nu möjligheten finns tror vi inte att BMW 2-serie Gran Tourer kommer att användas för sju personer hela tiden, snarare mest någon gång då det verkligen är nödvändigt. Det är förvisso inte unikt för Gran Tourer utan gäller en stor del av bilar med sju sittplatser.

Oftast kommer nog den tredje sätesraden att befinna sig i nedfällt läge och då bjuds ett lastutrymme på 560 liter. Mer än Ford C-Max och Citroën Grand C4 Picasso men mindre än Volkswagen Tourans 695 liter. Faktum är att i BMW-familjen är det bara X5 som rymmer mer bagage. Med andra sätesraden nedfälld ryms 1 820 liter bagage. Fälls främre passagerarstolens ryggstöd ned kan ett 2,6 meter långt föremål, om än inte så brett, transporteras. Väljer du elstyrda framstolar går ryggen inte att fälla ner.

Det är gott om utrymmen att glömma bort saker i och BMW påpekar stolt att det nu äntligen finns mugghållare som tar 1,5 liters petflaskor. Möjlighet till stuvutrymmen under de två första sätesraderna finns liksom picknick-bord i ryggen på framstolarna. Dessa går att justera i höjd.

Det osar premium i kupén på BMW 2-serie Gran Tourer. Bildskärmen har helt rätt placering.

Det osar premium i kupén på BMW 2-serie Gran Tourer. Bildskärmen har helt rätt placering.

Vi kör dyraste 2-serie Gran Turismo, 355 000 kronor i grundutförande. Men då ingår fyrhjulsdrift och åttaväxlad automat. Det kan tyckas dyrt men kommer ändå troligen att sälja bra i Sverige tack vare att den, i alla fall i dagsläget, är den enda i klassen som kan driva på alla fyra när så behövs.

Körmässigt upplevs modellen som helt okej, bara man inser att detta inte är en 3-serie Touring. Den högre karossen gör att roll i kurvorna följer med som standardutrustning men vi har en känsla av att de som ändå väljer denna bil inte har några större åsikter om det. Och för att vara en sjusitsig mpv är den väldigt bra även om hängivna BMW-fans kanske har svårt att bli överväldigade.

Gran Tourer är 21 cm längre än Active Tourer, har elva cm längre axelavstånd och är fem centimeter högre.

Gran Tourer är 21 cm längre än Active Tourer, har elva cm längre axelavstånd och är fem centimeter högre.

På det stora hela trivs jag med BMW 220d Gran Tourer. Bakom ratten. Det är snyggt gjort med en härlig känsla i kupén. Bilen går tyst och fjädringskomforten är hög, i alla fall med standardfjädring. Vi körde en kort sväng i 220i med M-paket och det blev, med de större fälgarna och hårdare sättning, stötigt.

Trots att det är en MPV har BMW gjort sitt bästa för att få ett sportigt utseende. Om de har lyckats kan du själv avgöra. Personligen tycker jag fronten ser lite udda ut. BMW påpekar att de vill ha en spetsig, smal, framtoning. Betraktat från lite avstånd ser det mer ut som en tapir. Men vem är jag att döma?

BMW Active Tourer har sålts i cirka 33 000 exemplar sedan introduktionen i fjol. I Sverige handlade det 2014 om cirka 250 exemplar.
Ett hett tips: Gran Tourer kommer att sälja bättre.

Mot solnedgången men det lär bli soluppgång för Gran Tourer som rimligen borde sälja mer än Active Tourer.

Mot solnedgången men det lär bli soluppgång för Gran Tourer som rimligen borde sälja mer än Active Tourer.

BMW 220d xDrive Gran Tourer

Pris
Från 355 000 kronor. Säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/55 WR 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 456, bredd 180, höjd 161, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 17. Tjänstevikt ca 1 640, maxlast ca 600, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 820 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,6 s, toppfart 218 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,57, landsväg 0,47, blandad körning 0,51. CO2 133 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, fri service i 3 år eller 8 000 mil.


Skatt
2 250 kronor per år.

Rivaler

Ford S-Max 2,0 TDCIFord S-max 2,0 TDCI 80
Efter åtta är i produktion kommer nu en helt ny S-Max. Kraftfullare i allt. Pris angivet för sjusitsig bil.

Pris: Från 335 500 kronor.


Renault EspaceRenault Espace DCI 160 EDC
Lite större men bara lite dyrare. Är dessutom mer lyxutrustad med till exempel massage i framstolarna. Helt ny version av en ikon.

Pris: Från 360 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa