Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW 225xe Active Tourer

Norska fjällen, närmare bestämt natursköna Golsfjellen och ett gäng fyrhjulsdrivna BMW-bilar. De flesta har vi tidigare bekantat oss med, utom 225xe, den lilla fyrhjulsdrivna laddhybriden i 2-serien. Frågan är: Går den att köra med sladd?

Här är bildbeviset. BMW 225xe kan köras med sladd. Elmotorn bak genererar ­tillräckligt med kraft.

Här är bildbeviset. BMW 225xe kan köras med sladd. Elmotorn bak genererar ­tillräckligt med kraft.

Det här är nytt!

Elmotor. En elmotor på 88 hästkrafter driver bakhjulen. 1,5-liters bensinmotor driver fram. Tillsammans driver de på alla fyra med en systemeffekt på 224 hästkrafter. Räckvidd på el uppges vara 4,1 mil. Laddtid från tomt batteri 3 timmar och 15 minuter.

2-serie Active Tourer är BMW:s svar på de små familjebussarna. Den bygger på arkitekturen från Mini och är ett smart och ekonomiskt sätt att slå två flugor på en smäll med intäkter från två märken.
BMW 2-serie finns i två längder där den sjusitsiga heter Grand Active Tourer och med både bensin- och dieselalternativ. Nu presenteras hybridversionen av femsitsiga Active Tourer som drivs med 1,5-liters trecylindrig 136 hästkrafters turbomotor på framhjulen, medan en 88-hästars elmotor driver bakhjulen. Den kan alltså driva fram eller bak beroende på vilken motor som arbetar, eller med båda hjulaxlarna när motorerna samarbetar. Total sammanlagd effekt är 224 hästkrafter. Det ger den relativt lilla bilen duktiga prestanda med 0-100 på 6,7 sekunder när det finns kräm i batteriet och en toppfart på 202 km/h.

BMW 225xe Active Tourer

Räckvidden uppges vara 4,1 mil på elektricitet och toppfarten på enbart el är 125 km/h, därefter kickar bensinmotorn in. Laddning från vanligt hushållsuttag tar tre timmar och en kvart, från tomt batteri. Med BMW Wallpack (16 Ampere) reduceras tiden med en timme.
Givetvis finns olika lägen för hur elektriciteten skall användas. När bilen startas står den alltid i Auto eDrive och då sköter sig bensin- och elmotorn på bästa sätt, förutsatt att batteriet är laddat. Maxfart på el är 80 km/h i detta läge. I Max eDrive kan toppfarten på el uppgå till 125 km/h och med Save Battery aktiverad så kan man spara elektricitet till när man vill använda den, och även ladda upp batteriet till 50 procent under färd.

BMW 225xe Active Tourer

Jag provar Max eDrive på en isbana och det går faktiskt att låta bakhjulen spinna i en kontrollerad bakvagnssladd, precis som vilken bakhjulsdriven BMW som helst. Förutsatt att man kopplat ur antispinn- och antisladdsystem förstås. Även om batteriet skulle vara tomt är generatorn så stark att den temporärt kan driva elmotorn till bakhjulen vilket minimerar risken för att fastna eller att inte komma uppför en backe.

På skärmen kan man följa varifrån kraften kommer och vart den går, och hur den uppstår. Bland annat.

På skärmen kan man följa varifrån kraften kommer och vart den går, och hur den uppstår. Bland annat.

BMW pratar alltid om hur dynamiska deras bilar är och visst finns olika lägen för hur den ska uppföra sig även i den här bilen. Det handlar om Eco Pro, Comfort och Sport där gaspedal- och styrrespons, hur Steptroniclådan ska växla samt hur elmotorn ska jobba. Men det är som sagt vinterväglag här uppe så det är svårt att yttra sig om hur skillnaderna är mellan de olika lägena. Dessutom är min körtid ytterst begränsad eftersom detta inte är någon officiell provkörning för 225ex utan för alla fyrhjulsdrivna BMW. Journalister och annat löst folk står i kö, mest vid i8 som har en drivlina liknande 225ex, om än betydligt starkare. Men i alla fall, jag fick ett första intryck och det är att 225ex fungerar bra. Det märks knappt när den skiftar mellan bensin- och elmotor men i halkan känner man skiftet mellan fram- och bakhjulsdrift. Inte mycket, eftersom en framhjulsdriven 2-serie inte känns speciellt understyrd, men blir den inte lite mer överstyrd när bakhjulen driver? Jag tycker det, och det är kul. Priset kanske inte är riktigt lika kul – 402 400 kronor, men å andra sidan är 225xe i det närmaste fullutrustad.

Laddkabelns eluttag återfinns bakom en lucka i vänster framskärm. Ringen runt visar laddstatus med olika färger.

Laddkabelns eluttag återfinns bakom en lucka i vänster framskärm. Ringen runt visar laddstatus med olika färger.

BMW 225xe Active Tourer

Pris
402 400 kronor, säljs nu.


Bensinmotor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 11:1. Borrning/slag 94,6/82 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 400 r/­min, max vridmoment 220 Nm mellan 1 250-4 300 r/­min.


Elmotor
Synkronmotor. Max effekt 88 hk (65 kW), max vridmoment 165 Nm. Lithium-ionbatteri 293 Volt. Max sammanlagd effekt 224 hk (165 kW).


Kraftöverföring
Bensinmotor fram, elmotor bak, fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. 6-stegad Steptronic automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre dubbla länkararmar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 434, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16,7. Tjänstevikt 1 735, maxlast cirka 515, max släpvagnsvikt 0. Tank 36 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 400/1 350 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 202 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,21-0,20. CO2 49-46 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år.


Skatt
Skattebefriad.

Rivaler

Mitsubishi Outlander PHEV Concept-SMitsubishi Outlander PHEV
Betydligt större än BMW 225ex och kostar aningen mer. Räckvidd på el uppges till 5,2 mil. Bensinmotor på två liter och 121 hästkrafter.

Pris: från 409 900 kronor.


Volvo V60 D5 Twin Engine Special Edition 2015Volvo V60 D5 Twin Engine
Volvo kör ännu så länge med dieselmotor som fossil kraftkälla i V60. Räckvidden på el uppges till fem mil. Dyr!

Pris: från 469 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa