Provkörning av BMW 328i Touring

Femte generationens 3-serie i kombi­utförande levererar på de flesta plan. Större, snålare, säkrare – förbättringarna är genomgående. Men ett vettigt miljöalternativ saknas.

BMW 328i Touring
Hans Hedberg, BMW

BMW 328i Touring

Första intrycket

Kombibaklucka gör BMW 3-serien svårslagen. God funktionalitet och trevliga köregenskaper bildar en helhet. Men inget miljöalternativ och högt inköpspris mörkar succén något.

Premiumfähig

9/10

Prisvärd

6/10

Nya BMW 3-serie Touring, med internkod F31, har vuxit rejält jämfört med föregångaren (E91). 97 millimeter längre och 50 millimeter längre axelavstånd innebär att 3-serien nu är exakt lika lång – 462 centimeter – som första generationens 5-serie (E12)!
Givetvis har utrymmena blivit bättre, i baksätet märks 17 millimeter längre benutrymme men särskilt bagageutrymmet är förbättrat och bjuder på mer klassiskt kombistuk. Nu ryms 495 lådliter och baksätets ryggstöd är fällbart i proportionerna 40-20-40. Elektrisk öppningsbar baklucka är standard, glasrutan kan öppnas separat om det ska lastas det allra sista eller om det kanske är dags att vattna jycken.
Den senaste finessen som biltillverkarna erbjuder kunderna är möjligheten att öppna bakluckan med en fotviftning när händerna är fulla med matkassar. Det är tillval på nya 3-serie Touring.

Designen är typisk BMW. Frontdesignen är identisk med sedanversionen av 3-serien med sin flytande motorhuv ovan den breda BMW-fronten med de karaktäristiska njurarna på hedersplats. Aktern är mer traditionell, givetvis är LED-tekniken på plats med röda L-formade böjar innanför lyktglasen. De feta ridbyxlåren över bakskärmarna är maffiga och ger 3-serie Touring pondus.
Helhetsintrycket är skarpt och välkomponerat. Insynskyddet får plats i ett specialfack i lastgolvet när det inte används, en perfekt lösning för den tunga rullen som annars brukar skräpa i garage eller skramla när det ligger löst i bagageutrymmet. De smarta lösningarna fortsätter med ordentliga konsumkassekrokar, lastförskjutningsskydd i form av kraftiga aluminiumbommar samt en vändbar del av lastrumsgolvet som är klädd med tålig gummiyta – perfekt när det ska fraktas jordiga saker från handelsträdgården eller när utombordaren ska hem från båten.
Som alltid hos BMW är det förarorienterat som gäller framtill. Designen är svepande med tysk, premiumhård klang i tillslaget. I nuläget levererar BMW:s interiörer mycket hög kvalitetskänsla.
Sittposition skiljer inget från sedanmodellen (F30), det är först när jag kikar i backspegelen som skillnaderna ger sig till känna.
Baksätet är brett och ger möjlighet till tre sittande, men mittpassageraren tvingas att skreva över den höga kardantunneln som löper längs golvet. En eftergift som beror på att BMW fortfarande tillverkar bakhjulsdrivna bilar.
Introduktionsmodellerna består av en bensinare, fyrcylindriga 328i samt två dieslar, fyrcylindriga 320d och sexcylindriga 330d. Sexväxlad manuell växellåda är standard till de fyrcylindriga modellerna. Åttastegad automatlåda är tillval till dessa men standard till 330d.

På vägen är 328i Touring komfortabel och ger ett vuxet intryck. Vi märkte ett visst vindbrus kring backspeglarna, osnyggt på en i övrigt solid känsla. Chassit går i provbilen att ställa i Eco Pro-, Comfort-, Sport- respektive Sport Plus-läge. Även i mjukaste inställningen dunsar det osnyggt från de styva hjulupphängningarna. I övrigt är det balans som gäller vilket vi känner igen från 3-serie i sedanutförande.
Styrningen har nerv, på gott och ont. BMW-teknikernas avsikt att göra bilarna ”körglada” innebär även att stabiliteten rakt fram hämmas av att du som förare aldrig riktigt kan slappna av. En Audi A4 eller Volvo V60 har lugnare styrning när det gäller att enbart transportera sig längre sträckor.
På småvägar söderut från München mot Alperna uppskattas ändå nerven hos 3-serie Touring. Det är enkelt att placera bilen på vägbanan och den som uppskattar aktiv körning har definitivt en vän i nya 3-serien.
2,0-liters turbomotor, 28i, med twinscrollteknik levererar 245 hästkrafter men upplevs mer som en förnuftig Audi TFSI-maskin än en mosig BMW-motor. Kraftflödet saknas inte, däremot hade en ljudoptimering varit på sin plats. Särskilt kopplad till åttastegad automatlåda hade ljudeffekter med mellangasbrum passat BMW bättre än denna sömlösa effektutsöndring. Det spelar ingen roll hur många fina prisutmärkelser denna 28i-motor tilldelats, mer personlig karaktär hade definitivt inte skadat.
I dagsläget finns ingen 3-serie Touring med miljöklassning enligt svensk definition, med nya regler efter nyår inväntar BMW Sverige med att lansera ett miljöalternativ. Var så säker på att en snål 316d eller 318d är på ingång inom det kommande året.

Förra året såldes 4 000 exemplar 3-serie Touring i Sverige och denna siffra kommer med största sannolikhet att slås beräknat på årsbasis när nya generationen börjar lanseras till hösten. Fyrhjulsdrift xDrive dröjer till vintersäsongen, prispåslaget beräknas till cirka 20 000 kronor.
Den större storleken, körmässigheten samt funktionaliteten i baksäte och bagageutrymme övertygar främst hos 328i Touring. Den körinspirerade Touring-köparen – som har råd att betala – beställer sin 3-serie i det håriga M Sportpaket-utförandet. Särskilt i kombination med den björnstarka 30d-maskinen är det en optimal familjebil att drömma om. För många.

Rivaler

Audi A4 2,0 TFSI AvantAudi A4 2,0 TFSI Avant
3-serie Tourings ärkerival nummer ett. Populär bland tjänstebilsförarna. Inte samma körglada chassi som BMW. Ny A4-modell att vänta inom två år.
Pris: 326 500  kronor.

Volvo V60 T5Volvo V60 T5
Svenskt val. Inte helt oäven som lekkamrat, men sämre bagagemöjligheter gör att den “sportiga” Volvon hamnar på efterkälken. Billigare prislapp dock.
Pris: 286 000  kronor.

BMW 328i Touring

Pris
344 900 kronor. 


Motor
Bensin. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 90,0/84,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 250 r/min.


Kraftöverföring
Motorn, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system


Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 462, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 153/157. Tjänstevikt cirka 1 585, maxlast cirka 465, max släpvikt 1 600. Taklast 75. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495–1 500 liter.


Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,0 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,92 (aut. 0,84), landsväg 0,55 (0,54), blandad körning 0,68 (0,65) l/mil. CO2 159 (152) g/km.


Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 5 år. Skatt: 1 140.


* Tillverkarens uppgifter.

Motorfakta: BMW 3-serie Touring (F31)

Modell Motor Volym (l) Effekt (hk) Vrid (Nm) Utsläpp (g/km) Pris (kr)
328i R4 bensin 1,997 245 350 159 344 900
320d R4 diesel 1,995 184 380 124 324 400
330d R6 diesel 2,993 258 560 135 436 900
Motoralternativen 320i, 316d och 318d lanseras något senare under 2012.