De tyska premiumtillverkarna slåss om att erbjuda modellvarianter i det oändliga. BMW 3-serie Gran Turismo var en typ ingen frågat efter men konceptet gillades av både märkestrogna och nyfikna. Nu kommer den med en mild facelift.

Det här är nytt!

Ansiktslyft.
Men kirurgknivarna har gått varsamt fram.
Mångfald.
3 GT går att kombinera med ett stort antal motorer. Smartast verkar nykomlingen 325d GT vara.
40i.
Ny motor i sexcylindrigt utförande. Mullig och snål.
Uppkoppling.
Ny app som “pratar” med din bil. Exempel: ditt inbokade affärsmöte överförs till bilens nav-system som räknar ut när du behöver köra för att inte komma för sent.

Lejonparten av kunder till 3-serie Gran Turismo är nya för BMW. Modellen är en mycket viktig inkastare på de tre viktigaste marknaderna i Kina, USA och Tyskland. Nu drygt tre år efter premiären är det dags att fräscha till 3 GT. Mest märks några nya motoralternativ, nymejslad front och upp­daterat (till nivå nya 7-serie) navigationssystem Professional. Högre utrustningsnivå över hela linjen gör att det så kallade ”kundvärdet”– det man får för pengarna – har höjts. Nytt för året är appen BMW Connected som möjliggör att din smarta telefon kan konfigureras med bilen betydligt enklare. E-tjänsterna utvecklas hela tiden inom bilindustrin och det nya BMW-formatet är lätt att använda och grundligt genomfört även om vissa tilläggsfunktioner kan kännas onödiga. Appen är tillgänglig för alla uppkopplade BMW-bilar.

BMW 3 GT 2017

Nya infotainmentsystemetet hämtas delvis från 7-serie. Här med den tjockare M Sport-ratten, annars väldigt mycket klassisk 3-serie interiör.

Karossformen Gran Turismo parad med 3-serie har visat sig lyckad. Läser man måtten utan att se på bilen så är dessa väldigt lika en modern suv med hög höjd, i sammanhanget rejäl markfrigång och långt axelavstånd. Designteamet har lyckats trolla med linjerna, GT baseras på den förlängda 3-Serie Lang som tillverkas för och i Kina. För att spetsa GT-formen har fronten på modellår 2017 fått en ny konfigurering av luftintag för ännu argare look, LED-ljus är nu standard och bakpartiet har fått nya L-formade bakljus. Uppfräschningen är ytterst mild, noviser ser ingen skillnad och skiftet ger inte upphov till 3 GT-bilbyte annat än för bara sakens skull.

Interiört är det en gnutta lyxigare med pianolack och mer kromade pyntlister. Enda tillgängliga motoralternativet på plats i Dingolfing utanför München där de flesta BMW-bilar – inklusive 3-serie GT – tillverkas är 340i, vilket skickar extra fet BMW-känsla till anrättningen. Rak sexcylindrig maskin av nya motorgenerationen kopplad till den åttastegade Steptronic-lådan. Lägg därtill bakhjulsdrift (xDrive kostar cirka +20 000 kronor) så är 340i GT något både för trogna BMW-hjältar som nyfrälsta själar.

BMW 3-serie GT 2017

3 -serie Gran Turismo (internkod F34) kommer med fem diesel- samt tre bensinalternativ. Ingen hybrid.

326 hästkrafter slungar iväg Gran Turismo 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Någon ”M3 Gran Turismo” är inte på gång – 340i GT räcker helt enkelt till i de flesta körsituationer. Det långa axelavståndet gör färden på Autobahn lugn, även uppe i hög fart. Längden gör även kupén ordentligt rymlig, baksätet får endast konkurrens av Skoda Superb. Trots konkurrens av det nästintill klassbästa baksätet är alltjämt förarplatsen bästa sitsen hos ”nya” 3 GT.

BMW 340i Gran Turismo

Pris
487 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 380-5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 482, bredd 183, höjd 151, spårvidd f/b 154/159. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 785, maxlast 570, taklast 100, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 520-1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,95 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,70 l/mil. CO2 159 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 416 kronor per år.

Rivaler

BMW 3-serie Touring
BMW 340i Touring
Likadan drivlina och 20 000 kronor billigare är 3-serie Touring det mer likställda BMW-valet. Vi skulle nog ändå satsa på det mer användarvänliga GT-formatet!
Pris: 467 500 kronor.

 

Skoda Superb 2016
Skoda Superb 2,0 TSI 280 DSG6 4×4
Skoda är nog inte med i konkurrensmatrisen hos BMW München, men är man baksätes­fetischist är Superb en Gran Turismo-utmanare. Billigare – även som fullutrustad.
Pris: 371 600 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW 340i Gran Turismo
NÄSTA TCR tävlar med F1 i Monaco