Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW 530e iPerformance

Ett prestandamässigt namn till trots tar BMW:s laddhybridversion av 5-serien ett steg tillbaka från föregångaren när det gäller kraft och fartresurser. Är BMW:s nya laddhybrid för mycket i och för lite performance?

BMW 530e iPerformance

Det här är nytt!

El+bensin
530e har samma drivlineupplägg som 330e, det vill säga rak bensinfyra och stöttande elmotor.
Lägre pris
Laddhybridversionen av nya 5-serie är betydligt billigare än den gamla ActiveHybrid 5 men 120 000 kronor dyrare än 520i som den baseras på.

Jösses! En bil som bara drar 0,19 l/mil och har en tank på 45 liter, den måste ha en räckvidd på långt över 200 mil! Tyvärr är verkligheten inte så vacker. Visst anger BMW att deras senaste laddhybrid 530e iPerformance har 45 liters bensintank och visst uppger de en blandad förbrukning på 0,19 liter per mil. Dessutom har den ett batteripaket som ger upp till fem mils extra körning på el.

Den extra vikt som laddhybriden släpar på tycks även påverka styrningen som är märkligt lätt och okänslig

Den extra vikt som laddhybriden släpar på tycks även påverka styrningen som är märkligt lätt och okänslig

Men 530e kommer ändå inte att kunna köras så långt utan att behöva stanna. Faktum är att BMW själva säger att den totala räckvidden är max 65 mil. Hur hänger det här ihop? Frågetecknet är förstås inte så svårt att räta ut. Som de flesta vet är den angivna snittförbrukningen baserad på resultatet från mätningarna i NEDC-körcykeln och där gynnas laddhybrider enormt eftersom de tillåts köra i stort sett hela testcykeln på kraften i batterierna.

Med samma drivlineupplägg som säljsuccén 330e lanseras den större 530e. Det är fem år sedan förra gången. Då hette hybriden ActiveHybrid 5 och vi klagade på att BMW hade satsat på kraft i stället för miljövänlighet. ActiveHybrid 5 var minst sagt kraftfull med sin raka sexa och elmotor som totalt gav 340 hk. Men den var svår att köra snålt och gick inte att ladda med kabel. Nya modellen går förvisso under beteckningen iPerformance, men den som vill ha performance på riktigt kommer att längta tillbaka till ActiveHybrid 5. Under motorhuven på 530e finns samma typ av raka, fyrcylindriga bensinmotor som i 520i. Den ger som vanligt 184 hk och stöttas här av en 113 hk stark elmotor. Totalt blir det 252 hk och 420 Nm, som visserligen gör 530e stark, men inte lika kraftull som föregångaren.

Tjänstebilsåkarna kommer förmodligen att lockas av skattefördelarna och miljölooken.

Tjänstebilsåkarna kommer förmodligen att lockas av skattefördelarna och miljölooken.

Batteripaketet på 9,2 kWh stjäl 120 liter lastvolym i bagageutrymmet och sägs innehålla energi nog för upp till fem mils elektrisk körning. Här i bergiga Berchtesgaden söder om Salzburg räcker det dock inte till mer än knappt tre mils körning och efter ett körpass med drygt 60 km/h i snitt säger färddatorn att det har gått åt 0,65 liter bensin per mil. Hur mycket mer, eller mindre, skulle en vanlig 520i dra på samma sträcka? Den extra vikt som laddhybriden släpar på tycks även påverka styrningen som är märkligt lätt och okänslig, inte som vi är vana vid hos BMW.

530e kostar 70 000 kronor mer än prestandamässigt jämförbara 530i och hela 120 000 kronor mer än 520i. Tjänstebilsåkarna kommer förmodligen att lockas av skattefördelarna och miljölooken. Vi andra nöjer oss med en 520i och 120 000 kronor kvar i fickan.

BMW 530e iPerformance

Pris
526 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor. Kamkedja. Turbo. Cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 290 Nm mellan 1 350–4 250 r/­min. Elmotor 113 hk (83 kW), 250 Nm, total effekt 252 hk, 420 Nm, batterityp litiumjon, 9,2 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 298, längd 494, bredd 187, höjd 148. Tjänstevikt 1 845, maxlast 650. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 410 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,2 s, toppfart 235 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,19 l/mil. CO2 44 g/km. Elförbrukning 1,31 kWh/mil. Räckvidd 5 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rival

Mercedes E 350 eMercedes E 350 e
Mercedes laddar också på med mycket kraft i sin stora laddhybrid. Svagare elmotor, starkare bensinmotor. Endast 33 km elektrisk räckvidd.
Pris: 563 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa