Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW 640i Gran Turismo

Gamla 5-serie Gran Turismo får sparken. Nya 640i Gran Turismo gör entré. Längre, lägre och lyxigare.

BMW 640i Gran Turismo prov
Mikael Stjerna

Det här är nytt!

Halvkombikaross
6-serie GT ersätter 5-serie GT, vilket innebär att 6-serien för första gången kommer ut som halvkombi.
Större
Jämfört med föregångaren 5-serie GT är 6-serie GT 87 millimeter längre och 21 millimeter lägre.
Bagageutrymme
Aldrig förr har en BMW 6-serie varit så rymlig och praktisk.

Precis när man hade trott att man lärt sig alla irrvägar och återvändsgränder i BMW-programmet så stökar bayrarna till det på nytt. Gamla 5-serie Gran Turismo, GT till vardags, kickas ut och i stället gör 6-serie GT entré. Få se… jämna nummer indikerar en coupésluttning på taket. Heter den Gran Coupe så har den fyra dörrar men har fortfarande ett sluttande, coupéinspirerat tak. Gran Turismo har betytt att man höjer upp hela karossen och dessutom adderar en stor halvkombilucka. Kort sagt: En slags halvkombi-coupé-suv.

Det är inget fel på styrningen och den blixtsnabba accelerationen, men allt bäddas in i ett luftfjädrat tunggung som andas 7-serie snarare än 6-serie.

Det är inget fel på styrningen och den blixtsnabba accelerationen, men allt bäddas in i ett luftfjädrat tunggung som andas 7-serie snarare än 6-serie.

Men varför karriärsteget från 5-serie GT till 6-serie GT? Befordringen motiveras av karossputsningen. Man har förlängt karossen med nästan nio centimeter och dessutom sänkt den två centimeter. Bakpartiet är över sex centimeter lägre, och vindrutan lutar betydligt skarpare. Nykomlingen har helt enkelt blivit av med det lilla suv-DNA som missprydde gamla 5-serie GT. Därför känns namnbytet faktiskt helt befogat. Men GT… Namnet har, ehuru missbrukat, i alla tider indikerat en sportig ambition. Fartens tjusning och kvinnligt sällskap i passagerarstolen med sjalett knuten runt huvudet och allt det där.

Men BMW 640i GT är något helt annat. 5,09 meter i längd, knappt 1,9 ton på vågen och halvkombilucka med stort bagageutrymme. Det är ingen karaktär att se ner på. Faktum är att det är en glidare av rang. Visst, det är ingen sportbil man kliver ner i. Faktum är att sittpositionen är något högre än i 5-serie sedan. Det gör det enkelt att glida in på förarstolen. Väl på plats kan jag välja mellan åtta olika massageprogram och en entertainmentavdelning av rang. Lyxkänslan är påtaglig, och det är förstås så det ska kännas i en 6-serie. Instrumenteringen är tagen från 5-serien. Provkörningsbilen har tyvärr panelen smyckad med fanérbitar som är så gement släta att de känns som plastbitar.

Välj mellan åtta olika massageprogram i förarstolen. Lyxkänslan är påtaglig.

Välj mellan åtta olika massageprogram i förarstolen. Lyxkänslan är påtaglig.

Komforten är kunglig, både fram och bak, där man för övrigt har ett rejält benutrymme. Det blir så när hjulbasen sträcker sig över tre meter. Till och med takhöjden är bra i baksätet, trots coupéstuket. Baksätet är delbart i tre delar och bagageutrymmet sväljer även de största avgångsvederlagen. Upp till 1 800 liter Bollinger om man fäller ryggstöden. En smart detalj är att insynsskyddet har en skräddarsydd plats under lastgolvet om man vill ta bort det.

Steget från 5-serie GT till 6-serie GT motiveras av karossputsningen. De har även bemödat sig med att dela ryggstödet bak i tre delar, praktiskt.

Steget från 5-serie GT till 6-serie GT motiveras av karossputsningen. De har även bemödat sig med att dela ryggstödet bak i tre delar, praktiskt.

Jag trycker på startknappen och den raka treliterssexan snurrar igång. Det är 640i jag får provköra här i Lissabon. Med turboladdning ger den 350 hästkrafter. Det räcker för i allra högsta grad GT-mässiga prestanda. Dubbla turboaggregat ger ett härligt vridmoment, redan vid 1 380 varv ger motorn maximala 450 Nm. Det är inget fel på styrningen och den blixtsnabba accelerationen, men allt bäddas in i ett luftfjädrat tunggung som andas 7-serie snarare än 6-serie.

Fyra olika motoralternativ finns på programmet. Instegsmodellen heter 630i och har en fyrcylindrig tvålitersmotor på 258 hästkrafter.

Fyra olika motoralternativ finns på programmet. Instegsmodellen heter 630i och har en fyrcylindrig tvålitersmotor på 258 hästkrafter.

Jag saktar ner i kurvorna hellre än att opassande kränga fram. Varför skynda? Omhuldad av 640i GT gör det inget om resan tar lite extra tid, tvärtom. Jag brukar hävda att inga bilar över 200 000 kronor är prisvärda i ett snusförnuftigt perspektiv. Men allt är relativt. 640i Gran Turismo är faktiskt inte så tokig. Jag skulle hellre ha en 640i GT än limousinkarosserna i 7-serien. Det är ju så praktiskt med kombilucka. Även 640i Gran Coupé får se upp. Varför betala drygt 200 000 kronor mer för en fyrdörrars coupé? Men det är kanske det som är planen. När den nya 8-serien har lämnat prototypstadiet under 2018 framstår förmodligen de gamla 6-serie coupéerna som lika överflödiga som Expressens tevebilaga.

BMW 640i Gran Turismo

Pris
630 000 kronor, säljs nu, första kundleverans november 2018.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med centralt monterad kamaxel och 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) vid 5 500-6 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 380-5 200 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 307, längd 509, bredd 190, höjd 154, spårvidd f/b 162/165. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 845, maxlast 605, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 610-1 800 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,4 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,96 l/mil, landsväg 0,54 l/mil, blandad körning 0,70 l/mil. CO2 159 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
1 416 kronor per år.

Rival

Audi A7 Sportback 2018Audi A7 3,0 TDI Quattro
Audi A7 är den enda klockrena konkurrenten. Precis som BMW 640i en stor femdörrars coupé med praktisk halvkombilucka. Debut 2010, upplevs i dag som något åldersstigen.
Pris: 627 300 kronor.

 

BMW 6-serie Gran Coupé facelift LCI 2015BMW 640i Gran Coupé
Sedan Mercedes CLS lades ner finns det få konkurrenter som har fem dörrar. Närmast är faktiskt syskonet med fyra dörrar, 640i Gran Coupé. Lägre, sportigare och mycket dyrare.
Pris: 836 000 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa