Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW i3s

Den lilla futuristiska elbilen från BMW lanserades 2014 och har i princip lämnats orörd sedan dess. Till modellår 2018 kommer en vassare version med fler hästkrafter, bredare däck och högre pris.

BMW i3s provkörning

Det här är nytt!

Elmotor
Nya i3s har starkare elmotor som ger 184 hästkrafter och kapar acctiden till 6,9 sekunder medan toppfarten ökar till 160 km/h.
Räckvidd
Något sämre då batteriet inte fått ökad kapacitet.
Antispinn
Blivit effektivare och reagerar snabbare.

Redan i standardutförande är BMW:s minsta elbil i3 en ganska stötig historia med sin korta hjulbas och stora hjul. Men många andra saker uppväger den relativa obekvämligheten. Hur den ser ut, hur den är byggd, dess helt acceptabla räckvidd – och relativa snabbhet.

Men det är en ganska kostsam liten rackare. Den billigaste i3 som säljs i Sverige kostar 371 500 kronor och har 170 hästkrafter. Med tvåcylindrig, bensindriven räckviddsförlängare kostar den 407 500 kronor.

Nya i3s är med sina större hjul och hårdare fjädring än stötigare att åka i.

Nya i3s är med sina större hjul och hårdare fjädring än stötigare att åka i.

Nu kommer en vassare variant med starkare elmotor på 184 hästkrafter – i3s med ett frånpris av 406 900 kronor, och med räckviddsförlängare 442 600 kronor. Eftersom batterikapaciteten är densamma som i i3 och motorn starkare blir räckvidden en aning sämre. Kanske inte riktigt det man vill när man köper elbil, då räckvidden är viktig. Kanske viktigast av allt. i3s är 20 kilo tyngre, har något sämre luftmotståndsvärde och rullar på bredare och större hjul.

Snygg, futuristisk förarmiljö och inredning där mycket är tillverkat i återvunna material. BMW jobbar mycket med detta, att återanvända havsdumpad plast till exempel.

Snygg, futuristisk förarmiljö och inredning där mycket är tillverkat i återvunna material. BMW jobbar mycket med detta, att återanvända havsdumpad plast till exempel.

Räckvidd enligt EU-normen är 28 mil medan räckvidden för i3 enligt samma norm är 29-30 mil. I praktiken, eller i verklig körning kanske det går på ett ut, men har man mer effekt så är det troligt att den används – vilket påverkar räckvidden negativt. Accelerationen 0-100 km/h går enligt fabriken på 6,9 sekunder (7,3 för i3) och toppfarten anges till 160 km/h (150 för i3).

Nu finns i3 i en vassare version med fler hästkrafter, bredare däck och högre pris.

Nu finns i3 i en vassare version med fler hästkrafter, bredare däck och högre pris.

Vad som förbättrats i båda är antispinnsystemet som nu jobbar effektivare och med mindre fördröjning. Nya i3s är med sina större hjul och hårdare fjädring än stötigare att åka i. Men den är vansinnigt kul att flänga omkring med!

Bmw i3s

Pris
406 900 kronor, säljstart nu, första kundleverans januari.


Motor
Tvärställd elmotor. 184 hk (135 kW), vridmoment 270 Nm. batterityp litiumjon, 353 V, 33,2 kWh.


Kraftöverföring
Motor bak, direktdrift, bakhjulsdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 9,8 meter.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 401, bredd 179, höjd 159, spårvidd f/b i. u, markfrigång 13,1, tjänstevikt 1 340, maxlast 425. Bagagevolym (VDA) 260-1 100 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,5 tum fram, 6 tum bak. Däck 175/55 R20 fram, 195/50 R20 bak.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 160 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning 14,3 kWh/mil. Räckvidd verklig körning cirka 20 mil. CO2 0 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, batteri 8 år/10 000 mil.


Skatt
0 kronor i fem år.

Rivaler

Renault Zoe 2018Renault Zoe 41 kWh
Ungefär samma storlek som i3s och klarar 30 mil i verklig körning. Inte alls lika snabb med 135 km/h som toppfart och nästan dubbla accelerationstiden med 13,2 sekunder. Räckvidden är betydligt längre och priset betydligt lägre.
Pris: 324 900 kronor inklusive batteri.

Kia Soul EV

Kia Soul EV
Rymligare än BMW och med riktiga bakdörrar som gör det lättare att hantera trilskande småbarn med tillhörande stol. Soul II kom 2014 men den helektriska året efter. Batteriet har fått mer krut 2018 och ska räcka 25 mil enligt rådande körcykel. Räkna med bortåt 20 så är du hemma.
Pris: 376 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa