Provkörning av BMW M550i xDrive

Man måste inte löpa hela linan ut och köpa M5. Det går att köra nästan lika fort, precis lika bekvämt och betydligt billigare i lillebror M550i xDrive.

Det här är nytt!

Bensinmotor
M550i blev den första bilen i M Performance-serien med bensin- i stället för dieselmotor.
M5-motor
V8-motorn är densamma som i M5, dock med lägre trimningsgrad.
Lättare
M550i xDrive är omkring 50 kg lättare än storebror M5.

Handen på hjärtat, behöver du verkligen en M5? Jonas Borglund kom hem som en lycklig man från provkörningen av nya, 600 hk starka och fyrhjulsdrivna M5 i Portugal men jag tror inte att han var så mycket lyckligare än vad jag är nu. BMW har nämligen inte bara M5 som prestandaalternativ i 5-serien, i utbudet finns också en modell med ett lite längre namn, lite lägre effekt och ett mycket lägre pris. Den heter M550i xDrive och var under en kort stund, innan premiären av nya M5, den absolut starkaste och snabbaste bilen i 5-serieutbudet.

Här på Autobahns frifartssträckor runt München är BMW M550i xDrive en av de dominanta i ytterfilen och den får de flesta andra bilar att framstå som sniglar.

Här på Autobahns frifartssträckor runt München är BMW M550i xDrive en av de dominanta i ytterfilen och den får de flesta andra bilar att framstå som sniglar.

Nu är den bara näst starkast och snabbast.­ Men tro mig, det räcker mer än väl. Här på Autobahns frifartssträckor runt München är BMW M550i xDrive en av de dominanta i ytterfilen och den får de flesta andra bilar att framstå som sniglar.

Till skillnad från M5 som har en uppenbart elak uppsyn kan M550i smyga sig på sina medtrafikanter. Det är inte alls lätt att känna igen den. Ett utvändigt M-paket med sportbackspeglar, större hål i frontspoilern, blanksvarta avgasutblås och en liten så kallad gurney-flärp längst bak på bakluckan är i stort sett allt som skiljer mot en vanlig 520d.

Även inuti är det mycket lite som avslöjar vilken bil man sitter i.

Även inuti är det mycket lite som avslöjar vilken bil man sitter i.

Även inuti är det mycket lite som avslöjar vilken bil man sitter i. På dörrtrösklarna står det ”M550i xDrive”, sportstolarna har blå sömmar, ratten är av senaste M-Sportmodell, pedalstället är i aluminium och dekorinläggen i panelen har ett modellspecifikt utseende. Det mesta av det här går dock att få som extrautrustning (dyr sådan!) till en 520d.

Vid lanseringen var M550i den första M Performance-bilen med en bensinmotor, till skillnad från M550d med trippelturbodieselsexan. V8-motorn i M550i är faktiskt i grunden samma 4,4-litersmotor som sitter i M5 men med 462 i stället för 600 hk. M550i har inte samma omställningsbara fyrhjulsdriftsystem som M5. Kraftfördelningen justeras automatiskt mellan fram- och bakaxel med betoning på bak, men det går inte att som i M5 helt låsa driften till bakhjulen.

M550i xDrive är en diskret värsting. De blanksvarta avgasutblåsen är ett av få kännetecken.

M550i xDrive är en diskret värsting. De blanksvarta avgasutblåsen är ett av få kännetecken.

I full fart i vänsterfilen spelar det inte så stor roll. Att en så stor, tung och bekväm bil som M550i kan ta sig till 100 km/h på fyra sekunder blankt är nog så imponerande. Att den dessutom kostar omkring 350 000 kronor mindre avgör saken – det är M550i xDrive man ska köpa!

BMW M550i xDrive

Pris
790 500 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. 4 395 cm3, 462 hk (340 kW) vid 5 500 r/­min, 650 Nm mellan 1 800-4 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 496, bredd 187, tjänstevikt 1 885, maxlast 650, tankvolym 68 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/40 R19.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,0 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,27 l/mil, landsväg 0,68 l/mil, blandad körning 0,89 l/mil. CO2 204 g/km.


Skatt
2 406 kronor per år, 10 898 kronor per år under de tre första åren, vid registrering 1 juli 2018 eller senare.

Rival

Porsche Panamera 4S 2017

Foto: Emmy-Lie Vilsson

Porsche Panamera 4S
Trots 440 hk och fyrhjulsdrift hänger Porschen inte med M550i som är fyra tiondelar snabbare till 100 km/h.
Pris: 1 140 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW M550i xDrive
NÄSTA Historien om Ferrari Dino