Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW X1 xDrive25d

Inget är heligt numera. BMW släpper en helt ny suv som är framhjulsdriven i grunden och verkar livrädda för vad kundkretsen ska tycka om allt detta nya.

Högre och bredare, så kan de exteriöra lyften kortfattat  sammanfattas.

Högre och bredare, så kan de exteriöra lyften kortfattat sammanfattas.

Första intrycket

Nykomlingen tar med säker hand över stafettpinnen från den gamla. Baserad på 2-serie Active Tourer gör den inte bort sig.

Nytänk

8/10

Prisvärd

6/10

Solen gassar över de österrikiska alperna strax utanför München. BMW har pressvisning på nya X1. Talesmannen Christophe Koenig svettas ymnigt och det är inte bara för att solen strålar.

Förutom att han i sann BMW-anda talar om dynamik i ett mantra och effektivitet i ett andra så slår han nästan knut på sig själv i sin iver att framhålla att detta är en riktig X-bil i samma stil som de större X3 och X5.
Förklaringen till det är förstås att BMW med nya X1 bytt från ett ursprungligt chassi till ett annat. Första generationen X1 baserades på BMW 3-serie förra generationen, alltså E90, och var i grunden bakhjulsdriven.

BMW X1 PeO

Nya X1 har sina rötter i BMW 2-series Active Tourer vilket även innebär släktskap med Mini och bilen är i grunden framhjulsdriven.
Ska det få 730 000 köpare av gamla BMW X1 att gråta sig till sömns eller helt enkelt ligga sömnlösa över vad deras kära Bayerische Motoren Werke AG ställt till med? Jag tycker ni kan somna om, övertygade om att detta är precis lika bra som det gamla. Om inte bättre.

När det gäller svenska köpare av BMW X1 är det egentligen inga problem alls då de allra flesta X1 som sålts i Sverige varit fyrhjulsdrivna.
Och av de sex versioner som inledningsvis introduceras i Sverige är det bara två som går att köpa framhjulsdrivna, de motorsvagaste (om man kan säga så) 20i med 184 hästar och 18d på 150 hästkrafter.

Hjulhusen har breddats en aning.

Hjulhusen har breddats en aning.

Utöver revolutionen med en framhjulsdriven X-modell har det tett sig så att X1 blivit 53 millimeter högre och 23 millimeter bredare. Sätespositionen har höjts med 36 millimeter för en klarare vy över nejden men i samma veva har X1 blivit 15 millimeter kortare.
Trots det sistnämnda har bagagekapaciteten ökat med 200 liter till 1 540 liter med nedfälld baksätesrygg. Ett cirkusnummer i sig. Sätesryggen fälls enkelt med ett handtag längst bak i bagageutrymmet, tyvärr dock inte till ett helt plant läge.

Baksätesdynan i sig är justerbar i ­längsled ­(13 cm) vilket ger ett gott benutrymme och det är inget fel på bredden heller. Tre personer åker komfortabelt. Ett justerbart baksäte är inte standard men benutrymmet utan detta har ökat med 37 millimeter jämfört med utgående generation.

BMW X1 har i nytappning fått ett klart mer muskulärt utseende med större njurar som nu växer sig in i motorhuven. Luftintaget under njurarna är djupare än tidigare och ger ett hungrigare intryck, sak samma med insläppen i stötfångarens yttre hörn. Karossidorna har skarpa veck och hjulhusen är lätt breddade.

På BMW-vis är det ordning och reda vad gäller interiören.

På BMW-vis är det ordning och reda vad gäller interiören.

BMW vill att X1 ska ge ett sportigt intryck och locka till sig en ung, äventyrlig, publik som vill ha med sig både wakeboards och mountainbikes på sin resa. Jag tycker de lyckats med det utseendemässigt men jakten på sportigheten har samtidigt gått ut över en annan viktig sak. Komforten.
Jag upplever BMW X1 alldeles för hård i sin fjädringssättning vilket ger allt annat än en bekväm körning och det krävs inga större ojämnheter för att det ska slå rejält.

Vår testbil var utrustad med justerbart chassi men inte ens ställd i komfortläge var det komfortabelt.
Jag förstår BMW:s inställning och det finns säkert yngre bilförare än jag som tycker att det är helt okej med en hårt fjädrad bil.
Men då justerbart chassi är en utrustningsdetalj som många kommer att välja tycker jag BMW borde valt att göra komfortläget värt sitt namn och sedan kunde de gjort vad som helst med sportläget. Då finns det ju i alla fall alternativ för olika förares preferenser.
I Sport-läget förändras för övrigt inte bara fjädringen utan gaspådraget blir alertare, växlingarna snabbare och styrningen tajtare.
Alla nya X1 kommer för övrigt med Servotronic-styrning vilket är ett klart framsteg mot gamla X1 som kunde upplevas som lite tungstyrd i stadstrafik. Nu är detta inget problem alls enligt mitt sätt att se det.

505 liter går i bagaget när stols­ryggarna är i normalläge.

505 liter går i bagaget när stols­ryggarna är i normalläge.

Den xDrive25d jag provkör har 231 hästkrafter vilket ger en bra punsch ut ur startblocken. Motorn känns dock inte överdrivet stark när det börjar gå undan och är ganska högljudd av sig på högre varvtal.
Det är för övrigt det enda ljud jag anser mig kunna höra. I motorvägsfart susar bilen fram väldigt tyst även på lite lappade vägar och under resans gång hörs inte ett enda knyst från instrumentpanel eller hjulställ. BMW såsom det ska vara.

Med starkaste motorn skjuter förstås prislappen iväg och här handlar det om 408 000 kronor, för övrigt samma pris som för starkaste bensinalternativet xDrive25i som av en händelse också råkar ha 231 hästkrafter.
BMW X1 xDrive20d var inte närvarande vid körningen men den torde med 190 hästar vara ett lockande alternativ då den är 35 000 kronor billigare vilket kan komma till pass när du ska börja kryssa för i tillvalslistan. Enligt BMW har bränsleförbrukningen sjunkit med 17 procent för jämförbara modeller från gamla X1.
Interiört ser det ut ungefär som i BMW 2-serie vilket inte behöver vara dåligt. Materialvalen är som vanligt bra och känslan i alla knappar och vred likaså. En 6,5 tum stor bildskärm ingår i priset där du kan följa de instruktioner du beställt genom lättarbetade iDrive.

De exteriöra lyften i fronten ger ett hungrigare intryck.

De exteriöra lyften i fronten ger ett hungrigare intryck.

Ett populärt tillval torde Driving Assistant Plus bli genom vilket du får adaptiv farthållare, stop & go-funktion, varning om du lämnar din fil utan att använda blinkers, hjälp vid kökörning, kollisionsvarning om du är för nära framförvarande bil och autobroms i stadstrafik. Det sistnämnda dock inte ned till helt stillastående.

Tyvärr har vi i skrivande stund inte tillgång till priserna för tillvalen (bmw.se är annars en bra informationsplats för nyfikna) men av erfarenhet kan vi säga att det blir betydligt dyrare än listpriset innan du har din ”bumse” specifierad som du vill ha den.

BMW X1 xDrive25d

Pris
408 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90/80,4 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 4 400 r/min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 500 och 3 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmekanisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 WR 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 444, bredd 182, höjd 160, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 650, maxlast 595, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 51 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505-1 550 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,6 s, toppfart 235 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,58, landsväg 0,46, blandad körning 0,50. CO2 132 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
2 198 kronor per år.

Rivaler

Audi RS Q3 facelift 2015Audi Q3 2,0 TFSI
Ännu en liten suv som har terrängambitioner men för låg markfrigång för det. Trivs likt BMW X1 bäst på asfalten. Finns framhjulsdriven.

Pris: Från 350 400 kronor.


Mazda CX-5 2015Mazda CX-5 2,2D 175 hk AWD
Succébil som vunnit många tester, inte minst i Teknikens Värld. Bjuder på körglädje och bra fyrhjulsdrift. Prisvärt alternativ.

Pris: Från 329 300 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa