Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW X3 M40i

X3 har blivit fem centimeter längre, men det är inte storleken som är den stora nyheten. Det är mjukvaran som motiverar generationsskiftet.

BMW X3 M40i prov

Det här är nytt!

Headup-display
Fullfärgsbild visar fart, karta, hastighetsbegräns och omkörningsförbud.
Infotainment
Skärm som reagerar på tryck, rörelser eller via styrkulan.
Eldrift
En helt batteridriven X3 kommer 2020.

Hela bilen är ny, men jag har ändå svårt att sätta fingret på vad som är nytt. De nya plåtvecken är i princip omöjliga att detektera. Det enklaste sättet att ”ta” den nya modellen är den nya ventilationsöppningen i framskärmen. Ändå handlar det om en helt ny kaross. Hjulbasen är fem centimeter längre och hela karossen har vuxit från 466 till 471 centimeter.

Att det är en helt ny X3 blir ­uppenbart för mig först när jag sätter mig bakom ratten. Instrumentpanelen är i princip densamma som i nya 5-serien och även den nya bildskärmstekniken har tagit klivet till X3. Förutom att den har blivit tryckkänslig kan även vissa funktioner styras med gester. Nyheterna kretsar oftast kring säkerhet, körassistans och infotainment. Funktionerna kan jag styra via den klassiska BMW-styrkulan eller direkt via skärmen.

Även när jag lägger i komfortläget är stötdämpningen av det mer diskreta laget. I läget ”sport+” är bilen absurt stötig.

Även när jag lägger i komfortläget är stötdämpningen av det mer diskreta laget. I läget ”sport+” är bilen absurt stötig.

Jag måste få återkomma till det faktum att vissa funktioner nu kan rörelseaktiveras. En extremt fånig finess. Om jag håller ut pekfingret i luften likt en dirigent och roterar det medurs höjer jag volymen. Men det är tusen gånger enklare att vrida på volymvredet som tack och lov fortfarande finns kvar. Vem sitter och viftar i luften? För att inte tala om hur trubbigt det är med fingerviftning. Lite fingersnurr blir lätt lite för mycket – eller för lite. Italienare som är vana att tala med gester kommer att bli förvånade över allt som händer i bilen när de sitter och gestikulerar. En mer välkommen nyhet är det bättre benutrymmet i baksätet. Fem centimeter mer hjulbas betyder mycket. Det plana baksätet är för övrigt lågt placerat vilket ger bra takhöjd men sämre lårstöd.

3 frågor

BMW X3 2018 provkörning

Russell Gibson – Produktchef

Ni har tre fabriker som kommer att tillverka nya X3, i USA, Sydafrika och Kina. Varifrån kommer de europeiska kundernas bilar?
– Den kinesiska fabriken kommer att tillverka bilar för Kina, och därför kommer den europeiska försäljningen komma från den amerikanska produktionen och från Sydafrika. I dag producerar fabriken i Sydafrika en stor mängd bilar som exporteras till Europa. Det finns ingen skillnad i kvalitet eller utförande, alla bilar tillverkas enligt BMW:s kvalitetsstandard.
Nya X3 har i huvudsak alla självkörande funktioner som har lanserats i 5- och 7-serien, men inte automatisk parkering med fjärrkontroll. Varför?
– Vi gjorde undersökningar som visade att det var den finessen som efterfrågades minst. Till slut är det en kostnadsfråga. Med tanke på hur få som verkligen uppskattar möjligheten att parkera på distans var det inget svårt beslut att ta.
X-serierna har vuxit från nischmodeller till att bli volymmodeller. När kommer de att ta över och toppa försäljningen?
– För några år sedan gjorde vi kalkyler och kom fram till att X-modellerna förmodligen skulle sälja mer än sedan- och kombi­modeller strax efter 2020. Men vet du vad? Genombrottet kom redan förra året. 2016 sålde X-modellerna mer än motsvarande sedan- och kombimodeller. Det här är modeller som kunderna älskar.

Här i Lissabon släpper BMW ut mig med den tyngsta nyheten i programmet. För första gången toppas nämligen X3-serien med en M-version. X3 M40i har treliterssexan på 360 hästkrafter och 500 Nm. Effekten känns, annat vore konstigt. I produkt­presentationen läser jag att den kombinerar ”muscle with manners”. Fritt översatt kan den brottas i kostym. Med plattan i mattan, som termen lyder, når jag 100 km/h innan jag hinner blinka, på 4,8 sekunder. Växlarna skottas i som pisksnärtar. Ändå är det ingen dubbelkopplingslåda. Även när jag lägger i komfortläget är stötdämpningen av det mer diskreta laget. I läget ”sport+” är bilen absurt stötig. Jag tror sport+-inställningen fyller samma syfte som surströmming, det är något som fascinerar men är inget beroendeframkallande. Något man visar upp för att skrämma besökare. För den som har oceaner av fritid och svårt att fylla tiden finns också möjligheten att skräddarsy sin egen set-up.

Trots allt tal om kväveoxidutsläpp och dieselavgasers farlighet är det fortfarande dieselmodellerna som står för lejon­parten av försäljningen, med bred marginal. Volymmodellen blir X3 20d, med den sedvanliga tvålitersdieseln på 184 hästkrafter. Bränsleförbrukningen har minskat något, vilket uppges bero på lägre vikt och ändringar i fyrhjulsdriften. Men det riktigt nya hittar vi som tidigare nämnts i mjukvaran. Körassistenterna har blivit smartare. X3 kan nu kököra på egen hand. Funktionen ”share my ride” gör det möjligt för vänner som väntar på X3-föraren att se dennes förväntade ankomsttid via en länk till en internetsida. Mobiltelefonen kan laddas trådlöst i bilen – om du har rätt telefon.

Instrumentpanelen är helt ny i X3. Hög kvalitetskänsla överlag.

Instrumentpanelen är helt ny i X3. Hög kvalitetskänsla överlag.

Välj mellan åtta olika dofter i kupén. Head up-displayen är stor som en morgontidning i vindrutan med hastighet, körinstruktioner och karta i fullfärg. Så håller det på. Kartorna har blivit skarpare, parkeringsassistenten snabbare och filassistenten mer skarpsynt. Nersidan som gör finessparaden mindre intressant är att det oftast förutsätts ett kryss i tillvalslistan och därmed kostar en slant. Men några nyheter bjuds det på redan från start.

Jag synar instegsversionen X3 20i, pris 427 000 kronor, och upptäcker till exempel att LED-strålkastare och automatisk bakluckeöppning har blivit standard. Storsäljaren X3 20d kostar 447 000 kronor. Ska du ha geststyrning, trådlös telefonladdning och navigation så får du lätta plånboken på 31 900 kronor, för det är vad ”connected-paketet” kostar. Rattvärme och kupévärmare kostar 14 900 kronor. Laminerade sidorutor kostar 1 900 kronor. Kupédofter 3 200 kronor. På sätt och vis är jag glad över att doft­idiotin inte ingår i priset.

Tredelat ryggstöd är kanon. Dessutom är det 200 liter större än föregångarens.

Tredelat ryggstöd är kanon. Dessutom är det 200 liter större än föregångarens.

Lite underligare är att BMW väljer att lägga säkerhetsorienterade tillval som filvarnare som tillval för 8 700 kronor. Den som vill ha filassistent och aktiv farthållare får betala 22 500 kronor. Oavsett hur mycket man irriterar sig på filassistans till vardags har det blivit en del av dagens säkerhetsnorm, även i betydligt billigare bilar. Utrustningslistan lär studeras noga eftersom BMW har valt att punktmarkera nya Audi Q5 och Volvo XC60 i den officiella prislistan.

Hur importören väljer att prissätta sina versioner riktade mot tjänstebilsmarknaden blir spännande att se. Volvo erbjuder XC60 Business Advanced för 440 800 kronor – ett pris som sannolikt rabatteras kraftigt i verkligheten – och Audi hårdsäljer Q5 2,0 TDI Proline för 384 000 kronor till företag. Det är dessa priser som X3 måste matcha om X3 ska fortsätta vara en storsäljare till företagskunderna.

BMW X3 M40i

Pris
624 000 kronor, säljs nu, första kundleverans i november. X3 20i 427 000, X3 30i 400 800 kr, X3 20d 447 000 kr, X3 30d 518 000 kr.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med centralt monterad kamaxel och 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 360 hk (265 kW) vid 5 500-6 500 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 520-4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, däck 24545-R20, bak 9,5 tum, 275/40-R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 286, längd 471, bredd 189, höjd 168, spårvidd f/b 162/164. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 885, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 550-1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,8 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,08 l/mil, landsväg 0,67 l/mil, blandad körning 0,82 l/mil. CO2 188 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
2 054 kronor per år.

Rivaler

Audi SQ5 TFSIAudi SQ5 TFSI 2018
Audi Q5 kom sprillans ny tidigare i år och har de senaste infotainmentfinesserna. Toppversionen SQ5 har en treliters V6 på 354 hästkrafter. Q5-priserna följer BMW X3.
Pris: 648 400 kronor.

 

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWDVolvo XC60 T8 Twin Engine 2018 med Mikael Stjerna
För att matcha de tyska V6-motorerna erbjuder Volvo en fyra med laddhybridteknik. Sammanlagd effekt på 407 hästkrafter och på papperet elräckvidd på 4,5 mil.
Pris: 591 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa