Sportsuvar är grejen. Segmentet ökar och BMW är sitt arv troget, vässar sin sportiga kompaktsuv X4 med rak sexcylindrig rejsig maskin från lilla M2 Coupé.

Det här är nytt!

Design. Detaljer i mattsilver och stora hjul fixar biffen, men vi hade önskat oss större ändringar.
M40i. Nästan som alltid, BMW-motorn är en pärla. Snabb och snål.
Styrning. Två ton stål och plast märks knappt, M-folket har fixat till fin styrkänsla.
Pris. BMW tar krafttag även i plånboken. I grundpriset 640 500 kronor en hel del utrustning, men det märks att biltillverkarna tjänar pengar på specialare.

BMW kallar sin X4-modell för en sac-typ, inte suv-dito. Engelskans sac står för Sporty Activity Coupe (sportig aktiv coupé), suv har vi ju genom åren lärt oss betyder Sport Utility Vehicle (sportigt användbart fordon). Det får vara hur det vill med sac eller suv, X4 är i alla fall en X3 med sportmössa.
Bakpartiet är omgjort för att se mer flärdfullt – läs sportigt och coupéaktigt – ut. Bakom ratten är det ingen skillnad mellan de båda bilarna. För att ­ytterligare hetsa skillnaderna kommer X4 (internkod F26) med nytt artilleri – M40i. I ­nuläget är ingen X3 M40i annonserad för lansering.

BMW X4 M40i

40i-maskinen är i princip identisk med den som sitter i BMW M2 Coupé (provkörning i TV 7/2016), minus tio hästkrafter. Totalt 360 hk i ­registret 5 800-6 000 r/­min räcker ändå gott när man sitter på andra våningen och försöker finna sig fram mellan redwood-träden i vackra Big Sur-trakterna i Kalifornien. 40i-bensinaren är baserad på den äldre N55-trelitersmotorn, som är helt skild från den nyare B58-generationen som baseras på modulära halvliters cylinder­paket i konfigurationen tre, fyra eller sex cylindrar. TwinPower Turbo-teknik gör att det finns massvis – 465 newtonmeter – med vridmoment tidigt och långt upp på varvtalsskalan, spannet är mer än dieselbreda 1 350 till 5 250 r/­min. Åttaväxlad Steptronic automatlåda är enda växellådsalternativet, går även att sköta manuellt via spaken eller rattpaddlar.

Högsätet är förarsätet. God förarergonomi samt bra uppkoppling och service via ConnectedDrive.

Högsätet är förarsätet. God förarergonomi samt bra uppkoppling och service via ConnectedDrive.

Chassit har gått en holmgång hos BMW M GmbH med ökad camber på framaxeln, grövre krängningshämmare, hårdare/sänkt fjädring och tydligt större bakhjulsdrivet tema hos xDrive-setupen. Exempelvis är bakdäcken bredare (275 mm) än framdäcken (245 mm), hjulen är 19 tum höga, ännu fetare 20 tum är extra option.

BMW M xDrive

BMW:s egenutvecklade fyrhjulsdrift xDrive är standard på X4. Än så länge är det endast högbyggena X4, X5 och X6 i BMW M Performance-utförande som har fyrhjulskrafs, men räkna med att BMW M GmbH smider planer även för xDrive hos de mindre M3, M4, M5 och M6.
Särskilt på den Nordamerikanska marknaden säljer högprestandabilar med fyrhjuldrift och när både Audi quattro GmbH och Mercedes-AMG har konkurrenter kan inte BMW sitta still. Fyrhjulsdriften hos framtida BMW M-bilar kommer fortsatt ha bakhjulsdrivet och överstyrt köruppträdande, men framkomlighet och grepp ökar avsevärt. X4 M40i har nyutvecklad xDrive som skickar mer kraft till bakaxeln jämfört med vanliga X4, som ett led i att bibehålla körglädje i kombination med förbättrad grepprestanda.

Klassmässigt rangerar X4 M40i in i BMW M Performance, steget under det ”riktiga” M-bilarna från München, även om faktiskt alla BMW crossover X-modeller tillverkas i South Carolina, USA. Det är ju där huvudparten av kundklientelet återfinns.
Givetvis finner vi BMW M-logotypen både här och där för att du, och kanske ännu hellre din omgivning, inte ska missa vad du kör omkring i. Muskelbyggandet syns även på silverlackerade – kulören heter för övrigt Ferric Grey – detaljer som backspegelkåpor, njurgrillen och de stående luftutblåsen på framskärmarna. Totalt ser X4 M40i tuff ut, men saknar den biffiga attityden som storebror X6 M innehar. Lillebror är ju som alla vet fortfarande lite spinkigare.

Funktionaliteten har inte försämrats jämfört med vanliga X4 vilket innebär flexibelt baksäte med fällning 40/20/40 och hyfsat bagageutrymme (500 lastliter med uppfällt baksäte) vilket ger plats för fyra vuxna plus pick och pack. Men bästa plats är förstås förarsätet, med en stol som passar de allra flesta kroppshyddor. BMW är bland de duktigare inom förar­ergonomi för tillfället.

Inte så mycket spel för ­gallerierna, det saknas en del kraftuttryck hos X4 M40i.

Inte så mycket spel för ­gallerierna, det saknas en del kraftuttryck hos X4 M40i.

Allt tillsammans gör X4 M40i om inte yster så i alla fall snabbt effektiv. På rak­sträckorna förbi oändliga kaliforniska vingårdar är riktningsstabilieten påfallande och när vi tar genvägar genom dalsänkor med tillhörande kringelikrokar är X4 M40i med på det mesta. Ett visst stomljud från det satta chassit stör friden på Highways, men mindre störande än jag först misstänkte.
Styrkan hos den nya M-Wagen är allround­egenskaperna, även om jag personligen föredrar en suv – coupéig eller ej – med längre fjädringsväg och därmed högre komfortgrad. Under hård press levererar X4 M40i kanske allra bäst, med en i det närmaste neutral balans och ordentligt med fäste för all kraft. Den här bilen med duktiga dubbdäck nästa vintersäsong är något att drömma om…

Motorrummet är fyllt till bredden. Nya maskinen är kraftfull, 465 Nm, och snabb, 0-100 km/h på 4,9 s.

Motorrummet är fyllt till bredden. Nya maskinen är kraftfull, 465 Nm, och snabb, 0-100 km/h på 4,9 s.

Konkurrenterna till X4 M40i är kommande Mercedes-AMG GLC 450 4Matic och Audi SQ5, i direkta nuläget är det dock Porsche Macan S med treliters V6-motor på 340 hk som ligger i skottlinjen. När Teknikens Värld testade dieselversionerna av Macan och X4 tog Porsche lätt hem körglädjesronderna som är det avgörande när det kommer till BMW:s M-modeller. Vi ser fram mot en rak duell mellan X4 M40i och Macan S vad det lider. Har positionerna månne rubbats?

BMW X4 M40i

Pris
640 500 kronor, säljs nu, första kund­leverans efter sommaren.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl rad­motor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 89,6/84,0 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 360 hk (265 kW) mellan 5 800-6 000 r/­min, max vridmoment 465 Nm mellan 1 350-5 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, däck fram 245/45 R19. Fälgbredd bak 9,5 tum, däck 275/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 467, bredd 190, höjd 162, spårvidd f/b 161/160. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 915, maxlast ca 515, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 67 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500-1 400 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,13, landsväg 0,70, blandad körning 0,86. CO2 199 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
2 296 kronor per år.

Rivaler

Porsche Macan
Porsche Macan S
Motståndaren nummer ett är välbyggd, ger mer sportbilskänsla och heter Porsche. Macan S har 3,0 V6 på 340 hk, räcker gott.

Pris: 630 000 kronor.


Volvo XC60 T6 AWD

Foto: Hans Hedberg

Volvo XC60 T6 AWD R-Design
Svenskrivalen har endast 306 hk ur sin 2,0-liters hetsiga turbo- samt kompressor­matade AWD-drivlina. Snåljåpsvarianten.

Pris: 482 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW X4 M40i
NÄSTA Stockholms kollektivtrafik – näst dyrast i världen