Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW X6 M

Skvadern är ett svenskt sagodjur med harens framdel och bakdel från en tjäder. Nu har historien letat sig ner till tyska Bayern, BMW X6 M är inget annat än ett sagolikt sammelsurium.

Fronten består av mer luftintag än kaross, intrycket är argsint. Precis som ägarna önskar sig. Extra stora 21-tumshjul (fram 285/35, bak 325/30) är tillval.

Fronten består av mer luftintag än kaross, intrycket är argsint. Precis som ägarna önskar sig. Extra stora 21-tumshjul (fram 285/35, bak 325/30) är tillval.

Första intrycket

I princip en fyrhjulsdriven M5. På styltor. Mixen är total och anrättningen gör inte bort sig, inte ens på bana. En markör för BMW själva – och X6 M-ägarna.

Skvader

8/10

Prisvärd

3/10

Tur att man är på rätt plats. Depåområdet på den FIA-godkända racingbanan Circuit of the Americas i Travis County, Austin, Texas, USA (lång platsbeskrivning, jag vet…) är som gjutet för nya BMW X6 M. En tredjedel av bilarna kommer att säljas i det V8-älskande landet i väster. Resten till rika delar av Kina, Ryssland, Storbritannien och hemlandet Tyskland plus oljeländerna i Mellanöstern. Ett fåtal lär komma till Sverige.

Nya X6 M har bättre bakåtsikt än tidigare generation, men fortfarande är det av typen siktspringa.

Nya X6 M har bättre bakåtsikt än tidigare generation, men fortfarande är det av typen siktspringa.

Suv-coupén BMW X6 i sin andra generation har fått utstå betydligt mindre spott och spe än sin föregångare. Dels har publiken vant sig – kontexten är delvis förändrad – men så är också bilen lite mildare i sitt uttryck. Lättare att förstå och tycka om. Med ett M efter beteckningen kan det där komma till att ställas på sin spets. V8-maskineri med BMW M TwinPower Turbo-teknik (twinscroll, seriekopplad biturbo) på 4,4 liter och 575 hästkrafter mellan 6 000-6 500 r/­min samt lokomotivlika 750 newtonmeter mellan breda vridmomentspannet 2 200-5 000 r/­min. Alltsammans är kopplat till en åttastegad M Steptronic låda med Drivelogic-mjukvara som genereras ut till axlarna via fullt variabel xDrive-fyrhjulsdrift. Trots matchvikt på dryga 2,3 ton accelererar X6 M 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Toppfarten är 250 respektive 280 km/h, beroende på om du valt till M Drivers Package. Och det har du.

Backkamera är ett måste! Fyrdubbla rör släpper ifrån sig V8-smatter.

Backkamera är ett måste! Fyrdubbla rör släpper ifrån sig V8-smatter.

Vi är för övrigt ytterst få svenskar på plats. Inte ens kollegorna/konkurrenterna från den tyska – öööh, ”sportiga” – översättningsbilblaskan orkar flyga med jumboluftskepp över Atlanten för att smaka på Circuit of the Americas på riktigt. Men tyskar finns det givetvis på plats, många. Det kommer nog en översatt version vad det lider. Eller så är du förståndig och läser det här.

Tjocka skalstolar med fin komfort. Hedberg utforskar ny racingbana på andra våningen, X6 M förvånar med fint grepp och hyfsad körharmoni.

Tjocka skalstolar med fin komfort. Hedberg utforskar ny racingbana på andra våningen, X6 M förvånar med fint grepp och hyfsad körharmoni.

Uppförsbacken på start – och målrakan märks knappt i X6 M. Ånglokskrafter gör att inbromsningen påbörjas tidigare än vad jag först beräknade. Hejdarna i form av fullventilerade sexkolvsbromsar nyper rejält. De feta däcken (Pirelli P Zero med bredden 285 mm fram och 325 mm bak) verkar som jordade mot det släta underlaget. Bara till att gå på med mer högerfot. Tonnage och markfrigång som en suv, men känslan är inte helt olik de tajtare, lägre, lättare M-bilarna från BMW. Såklart tappas en viss form av körnerv, och rädslan när man sitter på andra våningen är större än nere i en sportbil. Hinner med två rejäla körpass och redan efter ett par varv i första passet plockar jag bort MDM som innebär dynamiskt läge på antisladdsystemet DSC. Med upparbetad värme i däcken gäller det att gasa tillräckligt ut ur kurvorna, lätta bakvagnssläpp utan tuffa kast gör det förhållandevis enkelt att justera åt vilket håll skåpet ska gå. Möjligheten att individualisera – ”bygga om” – drivlina och chassi uppskattas på bana.

3 frågor

BMW X6 MSascha Eifel – projektledare BWM X6 M kaross och interiör.

Vad var den största utmaningen med att utveckla M-versionerna av X5 och X6?
– Vikt. I en sportig bil är all extra vikt onödig. Exempelvis är vår nya skalstol ett exempel på låg vikt, givetvis parad med god komfort.
Hur många delar är samma hos X5 M och X6 M, karossmässigt?
– Mindre än man kan tro. Exempelvis är framskärmarna annorlunda trots att de vid en snabb blick ser identiska ut. Huv och vindruta är dock samma på X5 och X6.
Kan man beställa X5 M med tredje sätesrad?
– Nej, på grund av vikt och balans i bilen har vi valt bort detta tillval. Önskar man detta finns andra kraftfulla X5 att beställa!

Utanför racestaketen passar X6 M ännu bättre. Visserligen är vägnätet i Austin något som Gud glömde med raksträckor genom förfallna samhällen och allmänt trist, grått vinterlandskap. Men på betal-high­wayen är det i alla fall tillåtet att köra 80 miles per hour (129 km/h)! Jag dånar på i 180 km/h utan att patrol-sheriffen börjar sirentjuta eller saftblandsblinka. X6 M rör inte en fena i den hastigheten, stabil som en tegelsten.
Chassit liknar till viss del BMW M5, vilket säger en del om klippfastheten. Fyrhjulsdriften är än så länge unik för X6 M men kommer även till M5.
Den som önskar mer utrymme väljer med fördel tvillingsyskonet X5 M – lejonparten av de svensksålda blir sådana. Kostar för övrigt 44 300 kronor mindre. Båda bilarna byggs i BMW:s fabrik i Spartanburg, South Carolina, USA.

Präglad av miljön kan X6 M lätt liknas vid en amerikansk burgare. 300 gram kött fulladdad med extra allt. Plus topping, lite mer majonnäs skadar aldrig. Kryddningen är stark, ett lass peperoni gör att tuggorna biter rejält. Så känns X6 M, när du pressar den till ytterligheterna. Och det ska du. Visst är det skoj med utanpåverket, showoff-karossen drar både avundsjuka och ilskna blickar. Men inte i Texas. Här älskas bilar ännu mer ju större och aggressiva de är.

BMW X6 M

Pris
1 191 300 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 88,3/89,0 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 575 hk (423 kW) vid mellan 6 000-6 500 r/­min, max vridmoment 750 Nm mellan 2 200-5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, luftfjädring bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 10,0/11,5 tum, däck fram 285/40 R20, bak 325/35 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 293, längd 491, bredd 199, höjd 169, spårvidd f/b 167/167. Markfrigång 19. Tjänstevikt ca 2 340, maxlast ca 610, max släpvagnsvikt 2 950. Tank 85 liter. Taklast 100. Bagagevolym (VDA-liter) 550-1 525 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 250 (begr.) alt. 280 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,47, landsväg 0,90, blandad körning 1,11. CO2 258 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
3 180 kronor per år.

Rivaler

mercedes-ml-63-amg-06Mercedes ML 63 AMG 4Matic
I väntan på crossovercoupén GLE i AMG-utförande duger ML 63 gott. Stora utrymmen, mindre effekt och med maffig V8-ljudkuliss!

Pris: 1 117 000 kronor.


Porsche Cayenne Turbo SPorsche Cayenne Turbo S
Hårfint snabbare (284 km/h resp 4,1 s) med ”bara” 570 hk men betydligt dyrare.

Pris: 1 595 00 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler