Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av BMW Z1

Plastkaross, framtidsdesign och elektriska dörrar som försvinner ned i golvet – BMW Z1 är inte som någon annan bil från 1980-talet. Vi kör BMW:s ambitiösa framtidsvision som tog steget från dröm till verklighet.

BMW Z1
Glenn Lindberg

Vad är det med er? Ser ni inte vad det är som kommer här på gatan?! Folket i Hyllie i södra Malmö är kanske extremt ointresserade av bilar, men även de borde väl se att det är en legend som är ute och rör på sig? Ingen vänder sig om, ingen tittar två gånger åt oss. BMW Z1 kan räknas till en av bilhistoriens verkligt udda fåglar. Men det syns inte. Z1 kan lätt misstas för en tidig Mazda Miata, eller någon obskyr kitcar från England. Däri ligger nog förklaringen till varför ingen i Hyllie verkar bry sig om att en av endast 25 Sverigeregistrerade Z1 är ute på vägarna i dag.

Oj, vad de kommer att gräma sig när de läser det här reportaget och inser vad de gick miste om. Det är få förunnat att se en BMW Z1 ute i trafik i dag, och Hyllieborna passade inte på att göra det mesta av stunden. Stora delar av Hyllie ser i dag ut som en konceptstad. Med Percy Nilssons Malmö Arena som nav har en ny stadsdel byggs upp på kort tid och med storslagen arkitektur. Här finns former och färger i överflöd. Det ser ut som en arkitekts våta dröm, men till skillnad från de flesta våta drömmar har den här blivit verklighet. BMW Z1 är en annan våt dröm som blev till verklighet när 1980-talet närmade sig sitt slut. Den är ett resultat av fritänkande, av drömmar fria från ekonomiska begränsningar.

Tanken var att kunderna skulle köpa en "extra" plastkaross och själva kunna byta panelerna för att få en annan färg på bilen.

Tanken var att kunderna skulle köpa en ”extra” plastkaross och själva kunna byta panelerna för att få en annan färg på bilen.

De flesta som har ett någorlunda bilintresse känner till BMW:s Z-modeller, desto färre känner till bilen som startade Z-historien. 1985 bestämde BMW-styrelsen att man skulle etablera en helt ny avdelning, snarare sagt ett fristående dotterbolag. Där skulle några av företagets bästa ingenjörer och designers få tänka fritt och utveckla modern teknik, helt avskiljda från övriga BMW-avdelningar. Dotterbolaget fick namnet BMW Technik GmbH men kallades internt ZT, Zukunft Technik (framtidsteknik). Bara sex månader efter starten visades de första konceptbilarna upp. En av dem skulle komma att bli Z1 – en konceptbil med modern teknik blandat med gener från 1950-talets roadster 507.

BMW Z1 blev enormt uppmärksammad vid lanseringen i Italien hösten 1988. Inte bara för att den såg ut som ingenting annat utan även för att den återuppväckte något inom BMW som varit insomnat under lång tid. Inte sedan 507-modellens dagar på det glada 50-talet hade BMW byggt en roadster. 1960- och 1970-talens ökande krav på säkerhet fick många biltillverkare att stoppa olika cabriolet- och roadsterprojekt. Så även BMW. På 1980-talet hade BMW fått många förfrågningar från kunder som ville ha en ny BMW-roadster. 1988 fick de äntligen sin bil, men de kunde inte ha anat att den skulle bli som Z1.

Förarmiljön är enkel, robust och ger ett slagtåligt intryck. Det är gott om utrymme i sittbrunnen även för en 192 cm lång reporter.

Förarmiljön är enkel, robust och ger ett slagtåligt intryck. Det är gott om utrymme i sittbrunnen även för en 192 cm lång reporter.

Det går inte att vara helt förberedd på Z1. Det finns inte många rullande exemplar i Sverige, turligt nog för oss har Förenade Bil i Malmö en Z1 från 1989. Och vi får låna den en hel dag! Förenade Bils marknadschef Rolf Ramestam har kört fram bilen åt oss och parkerat mitt bland de nya BMW-bilar som säljs i dag. Ställd bredvid moderna bilar ser Z1 liten, kort, låg och bred ut. Linjerna kan inte riktigt sägas vara tidlösa, snarare diskreta. Den platta fronten och den skarpt avhuggna bakdelen gör inte mycket väsen av sig, tvärtemot vad som gäller för moderna sportbilar. Sedd i ett annat ljus – ett ljus som betonar att Z1 är samtida med E30-generationens 3-serie – framstår Z1 dock som extremt futuristisk. Det är svårt att förstå att Z1 och E30 byggdes under samma årtionde. Än svårare att förstå är att BMW faktiskt var först med att återuppliva den lilla, klassiska roadsterbiltypen. Mazda får ofta äran för att med MX-5/Miata ha gjort vad de brittiska sportvagnsfabrikerna inte förmådde göra, men man ska komma ihåg att BMW hann vara ute på marknaden ett helt år innan första generationen MX-5 lanserades.

Förenade Bil firar 95 år

Förenade Bil

BMW firar i år sitt 100-årsjubileum. Förenade Bil som är Sveriges äldsta BMW-återförsäljare är lite yngre och fyller 95 år, men faktum är att det Malmö-baserade företaget började sälja bilar innan BMW gjorde det.

Redan 1921 började försäljningen av märken som Dort, Brennabor, Marmon och NAG. BMW började i sin tur inte sälja bilar under eget namn förrän 1928. Under 40 års tid fungerade Förenade Bil som generalagent för BMW i Sverige.

År 1991 bildades BMW Sverige AB som ett dotterbolag till BMW AG och tog över agenturen i Sverige. Förenade Bil grundades av Allan Söderström och drivs i dag av tredje generationen Söderström.

Med Z1 tog BMW verkligen ett språng in i framtiden. Motorn – samma raka 2,5-literssexa med 170 hästkrafter som fanns i 325i – är förvisso av traditionellt BMW-snitt. Bilens konstruktion i övrigt är desto mer framåtblickande. Kärnan är en självbärande konstruktion bestående av ihopsvetsade och galvaniserade plåtar. Undersidan är täckt av en stor plastbit fastskruvad i chassit. Alla synliga karosspaneler är tillverkade i plast. Technik-avdelningen hade en vision om att plastkarosser skulle bli billigare att tillverka och reparera. Riktigt så enkelt blev det dock inte. Till att börja med måste man använde tre olika plastsorter. I stötfångarna finns en mycket mjuk och stötupptagande plast. Dörrarna, trösklarna och skärmarna tillverkades av en lite hårdare plast medan motorhuv och baklucka tillverkades av en extremt hård och tålig glasfiberkomposit. Eftersom man använde tre olika sorters plast för karossen blev man också tvungen att använda tre olika sorters lack. Grundlacken, som utgör kulören är densamma på alla paneler men klarlacken är lagd med tre olika hårdheter.

Allt det här är dock bara detaljer. Z1 blev, och är, känd för sina dörrar. De är varken fram- eller bakhängda utan försvinner ned i trösklarna med ett knapptryck. Första gången jag ska kliva in skrämmer dörrarna slag på mig. Det smäller högt från låsmekanismen innan dörren sakta glider nedåt. Dörrarna fungerar som de ska, men det smäller högt från båda. Dörroperationen ser avancerad ut men är i själva verket ganska enkel. Dörrarna drivs av två elmotorer och en tandad rem. All mekanism sitter i karossen för att dörrarna ska vara så lätta som möjligt.

Jämfört med 325i har Z1 motorn förskjuten 30 centimeter bakåt och kan nästan kallas mittmotorbil. Viktfördelningen mellan fram och bak är 49/51.

Jämfört med 325i har Z1 motorn förskjuten 30 centimeter bakåt och kan nästan kallas mittmotorbil. Viktfördelningen mellan fram och bak är 49/51.

En så uppenbar nackdel som att det lätt kan fastna grus och smuts när dörrarna öppnas verkar inte ha brytt ingenjörerna. Den största nackdelen är kanske ändå att de försvårar insteget. Man måste kliva över den breda tröskeln, helst greppa tag i den inbyggda störtbågen i vindrutans överkant och sedan hasa sig ned i stolen. Det är lätt gjort om man är någorlunda vig och pigg i kroppen. Värre är det om man är äldre och stelare, eller i värsta fall en blyg tjej med kort kjol …

Dörrkonstruktionens verkliga fördel uppenbaras först när vi är på rull. Det kan tyckas vara en onödig gimmick att kunna köra med dörrarna öppna, men det ger en extra dimension åt körningen. Just i dag är Malmö lite för kallt och blåsigt, en stekhet sommardag borde det däremot vara perfekt. Det blir mycket turbulens i sittbrunnen men i samma takt som vindbruset ökar stiger även körglädjen. Fartkänslan är total när man nästan kan sträcka sig ut och ta stöd med handflatan i kurvorna. Dessutom är knaskänslan minst lika total när man kan rycka i dörrhandtaget och öppna dörren – på motorvägen!

Fullt justerbara stolar i skaldesign och diskret kamouflagemönster ger krydda åt den annars så försiktigt designade Z1.

Fullt justerbara stolar i skaldesign och diskret kamouflagemönster ger krydda åt den annars så försiktigt designade Z1.

Även stolarna är en överraskning. Z1 har specialdesignade stolar i en sorts halv skalstolsform. Stoppningen är tunn och de ser obekväma ut. Ungefär som en Bruno Mathsson-fåtölj. De är dock bekväma och dessutom klädda i snyggt kamouflagefärgat läder som inte alls ser åttiotalsmässigt ut. Snarare högmodernt. Kontrasten mellan designen och körupplevelsen är stor. Den toppmoderna karossen är som ett hårt och färgglatt paket på julafton, och när det öppnas finns där bara ett trepack vita strumpor. Z1 byggs nämligen till stora delar på teknik från E30 och det är absolut ingen dålig bil, problemet är bara att Z1-paketet lovar så mycket mer.

Fjädringen är i mjukaste laget, den raka sexan låter tunt och har förmodligen tappat många hästar och den femväxlade manuella lådan är inte lika engagerande som den borde vara. Z1 är helt enkelt långt ifrån sportbilsrolig. Det är därför tur att de rent mekaniska körintrycken är sekundära. Körglädje behöver inte innebära prestanda, motorljud eller perfekt styrkänsla. Känslan av att sitta i en modern klassiker, en sällsynt stilikon och en av få riktigt udda och frisinnade bilar slår så mycket högre.

Artikeln är tidigare publicerad i Klassiska Bilar nummer 5/2016

BMW Z1

Pris
Ursprungligt pris 1988: Såldes aldrig i Sverige, ca 300 000 kronor i Västtyskland. Uppskattat pris (2016): 300 000–600000 kr.


Motor
Bensin, 6-cylindrig radmotor med överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 170 hk vid 5 800 r/­min, max vridmoment 222 Nm vid 4 300 r/­min.


Kraftöverföring
Motorn front/mittmonterad, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.


Hjul
Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/45 ZR16.


Mått/vikt
Axelavstånd 245, längd 392, bredd 169, höjd 128, spårvidd f/b 146/147. Tjänstevikt 1 250, maxlast 210. Tank 58 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s. Toppfart 225 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning cirka 1,0 l/mil.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa