Första intrycket

Alldeles tillräcklig om du inte har klippkort på bankörning varje helg. Osäkert andrahandsvärde eftersom många roadster-ägare tror de behöver större motorer.

Basfakta

Pris
Från 295000 kr (augusti 2005)

Teknik
1995 cm3, 150 hk (110 kW) vid 6200 r/min, 200 Nm vid 3 600 r/min, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Mått/vikt (cm/kg)
Längd 409, bredd 178, höjd 130, tjänstevikt ca 1295. Maxlast ca 300. Tank 55 l.

Fartresurser*
Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Förbrukning*
Blandad körning 0,75 l/mil. *Enligt tillverkaren

* Enligt tillverkaren.


Sportbil utan spets

150 hästkrafter i en sportbil kan låta i klenaste laget, men Z4 2,0i visar att mycket hästkrafter och roliga körupplevelser inte alltid behöver vara samma sak.

Med en fyra under huven väger Z4 in strax under 1300 kg och balansen är perfekt – 50/50. Det ser nästan öde ut i motorrummet.
Jämfört med sexorna är viktbesparingen cirka 50 kg, allting på framaxeln. Detta tillsammans med perfekt körställning rakt ovanför bakaxeln ger en harmoni och en känsla som minner om klassiska, mer motorsvaga, öppna sportvagnar från förr.
2,0i-motorn har bra elasticitet, men saknar spets. Ljudet ur det enpipiga (sexorna har dubbelpip) avgasröret är inte sexigt mulligt, dock mer ljudligt än i 1- och 3-serien.
På känt BMW-manér är den sexväxlade manuella lådan aningen kärv, men trivsam. Ratt och spak känns mest som finkalibrerade instrument, det gäller att finna flytet i körningen mer än att gasa-gasa!
Tyvärr var provbilen extrautrustad med 17 tums höga hjul, och breda däck förstör nöjet litegrann. Mindre hjul/däckutrustning gör att bilen tillåts sidosladda, något som definitivt tillhör sportåkeriet.
Bäst passar bilen givetvis på slingrande favoritvägar med endast vägen som mål. Stoppen vid macken blir sällan, lilla motorn går snålt – under 0,8 l/mil vid provtillfället.
Handjagad sufflett och tygklädsel ingår i baspriset som för Z4­ ligger på 295000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW Z4 2,0i
NÄSTA Teknikens Värld nummer 16 / 2005