Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Cadillac XT5 AWD

Cadillac XT5 är en riktig jänkare och bjuder på komfort och en drös med finesser. Den liknar föregångaren SRX till det yttre men har blivit både lättare och rymligare.

Cadillac XT5

Det här är nytt!

Längre hjulbas
Jämfört med föregångaren SRX har XT5 fem centimeter längre hjulbas och större innerutrymmen.
Lättviktskaross.
XT5 har konstruerats för att spara vikt, och därmed få upp prestanda och få ner bränsleförbrukningen.
Motor.
3,6-liters V6-motorn är helt ny och har bland annat försetts med cylinderavstängning.

Under alla år som jag har låtsats arbeta på den här tidningen har det nog aldrig hänt – i alla fall inte i modern tid – att en riktig jänkebil har vunnit ett test. De saknar cred. Vissa skulle nog säga att de dessutom saknar finish, smartness och en massa annat. Men en sak måste man ge gubbarna borta i Detroit. De uppfann suven. Den enda biltyp som väcker mer hat än Donald Trump. Men också det snabbast växande segmentet. Kunderna älskar suvar. Framför allt i USA. Det är där det tillverkas flest suvar, och det är där det säljs flest suvar. Då tänker jag – borde de inte vara ganska duktiga på att bygga suvar over there? Speciellt om man som Cadillac gör anspråk på att vara det bästa och mest amerikanska bilmärket.

Därför närmar jag mig märkets nya suv, Cadillac XT5, med viss respekt. Modellen efterträder SRX, märkets bästsäljare. Designen har man inte vågat kladda med för mycket. SRX-linjerna har ju bevisligen gillats av kunderna. Förra året såldes 99 000 SRX world-wide, trots att det var en utgående modell i slutet av livscykeln. Yttermåtten är nästan desamma, XT5 mäter 4,81 meter i längd. Det som har hänt är att överhängen har kortats, och hjulbasen har ökats med fem centimeter jämfört med föregångaren.

3 frågor

Florian Spinoly – Produktchef Cadillac Europe

Vilka är dina förväntningar på XT5?
– Föregångaren, Cadillac SRX, var väletablerad. Vi sålde 99 000 SRX förra året som var sista fulla året. Cadillac XT5 är ett stort steg framåt, med ny design, ny interiör och helt ny drivlina. Eftersom suv-segmentet generellt växer så har vi höga förväntningar även ur ett volymperspektiv.
Kan XT5 bli volymmodellen i Europa för Cadillac?
– Det är för tidigt att säga. Vi säljer mycket bra av Escalade också, men XT5 kommer att bli en av våra största modeller volymmässigt.
Hur mycket lider försäljningen av att ni inte har en diesel?
– I  Europa är det en hög dieselandel i dessa segment, vi är självklart medvetna om det. Vi tittar på olika dieselalternativ och du kommer att få se en dieseldrivlina i XT5 så småningom.

Det har gett betydligt bättre kupéutrymmen, plus åtta centimeter säger Cadillac. Motorn är också helt ny, en V6 på 3,6 liter men utan turbo. I Europa tror jag att XT5 definitivt karaktäriseras som en suv, men XT5 står faktiskt för ”Crossover Touring 5”. I USA är det bara Cadillac Escalade som är tillräckligt biffig för att kallas suv. Vad femman betyder vet jag inte, men det ger uppenbarligen utrymme för fyra mindre suvar i framtidens Cadillac-program. För övrigt: Sedanmodeller från Cadillac heter i framtiden CT, kort för ”Cadillac Touring”.

Förr var Cadillac det mest amerikanska man kunde tänka sig. De kunde fås med inälvsröda inredningar – rött tak, röd instrumentpanel, röda mattor. Jag vet, jag hade en sådan för några år sedan. Det var fejkvirke för hela slanten och modellnamnen var lika långrandiga som podradioprogram. Men sedan 90-talet har Cadillac rört sig mot en mer europeisk dresscode. På pressvisningen här i Berlin slår produktchefen Florian Spinoly fast att ”om det ser ut som trä så är det trä, om det ser ut som aluminium så är det aluminium”. En direkt oamerikansk filosofi skulle jag påstå. Men det har gjort underverk med kvalitetskänslan. Förr i tiden var instrumentpanelen gjuten i plast med sömmar präglade i plasten. I dag har toppversionen Platinum instrumentpaneler i skinn, strösslade med riktiga sömmar härs och tvärs. Andra lyxsignaler är generösa skinnsäten som både kan fläkta och värma, backkamera och en mängd andra finesser. Allt är inte standard i basversionen för 477 000 kronor, men ganska mycket.

Jag testkör XT5 både i Berlin och utanför, på Autobahn. ”The well-driven life” säger Cadillacs reklammakare. Nog går den bra. Jag njuter av att för en gångs skull köra en knäpptyst bensin-V6. Den ger 314 hästkrafter utan turbo och har cylinderavstängning i låga belastningar för att spara bränsle. Bränsledeklaration säger 1,0 liter per mil i blandad körning, men i verkligheten blir det nog 1,3 liter per mil. Det är trots allt fortfarande två ton suv, även om den har bantats. XT5 väger 68 kg mindre jämfört med utgående SRX som var lika stor.

– Vi har inte gått in för en helaluminiumkaross, utan använder en blandning av material. Gör man allt i aluminium slutar det bara med att man måste öka mängden ljudisolering med lika många kg som man sparar på att inte använda plåt, säger Florian Spinoly.

Fler modeller med samma konstruktion är på väg. Cadillac XT5 är den första modellen som bygger på GM:s nya crossover-plattform för mellanklassen. Bilen jag kör har adaptiva stötdämpare som anpassar sig efter fart och underlag, standard i de två högre utrustningsnivåerna. Då är också 20 tums hjul standard. Jag misstänker att bilen är lika bekväm basutrustad, med 18 tums hjul och konventionella stötdämpare.

Cadillac XT5 Michael Stjerna

För första gången någonsin har Cadillac en elektronisk överföring mellan växelspak och automatlåda. Funktionen är allt annat än klockren när man ska gå från backväxel till ”drive” och tillbaka. Lådan verkar inte köpa mina val med en gång, man måste vara påstridig för att få sin vilja igenom. ”Ja, vi vet, vi jobbar med saken” säger en av talesmännen på plats som har hört kritiken förut. På uppsidan noteras att elektronisk växelöverföring sparar plats i kabinen. En rolig världsnyhet är backspegeln som har två inställningar. Antingen fungerar den som en vanlig backspegel, eller så fungerar den som en bildskärm för backkameran som då filmar rakt bakåt. Fördelen är att man har bakåtsikt även när bilen är packad till taket. Praktiskt, i alla fall så länge objektivet är rent. En nackdel är att trafiken verkar vara längre bort när man har backspegeln i kameraläge.

Interiören bygger på horisontella linjer. Snyggt, och kvaliteten känns.

Interiören bygger på horisontella linjer. Snyggt, och kvaliteten känns.

Baksätet är bekvämt och utrymmet är bra. Jag gillar att golvet är plant och att baksätet är både skjut- och lutbart. Tredelat ryggstöd är standard, bra vid lastning. Fyrhjulsdriften kan fördelas med upp till 100 procent till endera fram- eller bakaxel. En differentialbroms sitter dessutom på bakaxeln. XT5 lär med andra ord inte ge dig några problem vintertid. I USA säljs för övrigt basmodellen med bara framhjulsdrift, men den kommer inte till Europa.

Allt som allt känns det som om Cadillac har fått till en bra suv. Tonvikten ligger på komfort, utrymmen och en trevlig kommandobrygga – man sitter högt, precis som man ska i en suv. Personligen tycker jag det är synnerligen befriande att slippa alla inslag av sportighet – varför låtsas att man kör på Mantorp när man i själva verket är på väg att handla mat? I USA har XT5 sålt bra sedan den introducerades, men i Europa lär den förbli en sällsynthet på vägarna. Förutom kunder saknas återförsäljare, dieselmotorer och en automatlåda som gör vad den blir tillsagd.

Cadillac XT5 Luxury 3,6 V6 314 hk AWD

Pris
Luxury 477 000, Premium 555 000, Platinum 653 000 kronor. Säljs nu, första kundleverans september.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 95,0/85,8 mm, cylinder­volym 3 649 cm3. Max effekt 314 hk (231 kW) vid 6 700 r/­min, max vridmoment 368 Nm vid vid 5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak multilänkaxel .


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 235/55 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 286, längd 481, bredd 190, höjd 167, spårvidd f/b 164/164. Tjänstevikt 2 006, maxlast 544, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 83 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 850-1 784 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,41, landsväg 0,76, blandad körning 1,00 l/mil. CO2 229 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.


Skatt
2 956 kronor per år.

Rivaler

Lexus RX 2016Lexus RX200t
Lilla Lexus-suven finns numera med en turboladdad, fyrcylindrig tvålitersmotor på 238 hästkrafter. Hög utrustningsnivå, hög byggkvalitet.
Pris: 524 200 kronor.

 

Mercedes GLC 220 D 4MotionMercedes GLC 350 e 4Matic
4,66 meter lång och därmed en smula kortare än Cadillac XT5. 350-versionen är en elhybrid med bensinfyra och elmotor. Officiell räckvidd 34 km, i verkligheten förmodligen drygt två mil.
Pris: 511 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler